سید حمید حسینی مطرح کرد:

اجرای طرح نقش هنرهای سنتی در کاهش جمعیت کیفری در گیلان/استفاده از نیروهای مجرب در زندان‌های گیلان آغاز شده/۶۰ درصد از زندانی‌های گیلان بدون شغل هستند

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، مدیرکل زندان‌ها و اقدام‌های تامینی و تربیتی گیلان از اجرای طرح نقش هنرهای سنتی و صنایع دستی در راستای کاهش جمعیت کیفری در زندان‌های این استان خبر داد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از فارس، سید حمید حسینی ظهر امروز در همایش «نقش هنرهای سنتی و صنایع دستی در کاهش جمعیت کیفری زندان‌های کشور» اظهار کرد: همایش مذکور با هدف تبیین آثار فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی بر جامعه برگزار شده است.hoseini_2016-10-27_16-21-51

وی، همایش نقش هنرهای سنتی و صنایع دستی را در راستای اهداف و برنامه‌های طرح کاهش جمعیت کیفری عنوان کرد و افزود: فعالیت هنرهای سنتی و صنایع دستی در زندان‌های گیلان آغاز شده است.

مدیرکل زندان‌ها و اقدام‌های تامینی و تربیتی گیلان با بیان اینکه شوراهای اسلامی می‌توانند در کاهش جمعیت کیفری تاثیرگذار باشند، تصریح کرد: پس از آزادی از زندان باید احساس غرور، شادابی و احساس مسؤولیت‌پذیری در فرد ایجاد شود.

حسینی، اجرای مجازات حبس را از وظایف سازمان زندان‌ها خواند و بیان کرد: ترمیم شخصیت روحی و روانی فرد زندانی از وظایف سازمان مذکور محسوب می‌شود.

وی بر به‌هنجارسازی فرد زندانی هنگام حبس تأکید کرد و گفت: فرد زندانی باید بتواند سازگار با جامعه باشد ضمن اینکه صیانت از شأن زندانی باید حفظ شود و این وظیفه بسیار خطیر به عهده سازمان زندان‌ها است.

مدیرکل زندان‌ها و اقدام‌های تامینی و تربیتی گیلان با اشاره به وضعیت خانواده زندانی‌ها، خاطرنشان کرد: خانواده زندانی‌ها از مظلوم‌ترین افراد در جامعه هستند و زندانی شدن افراد آسیب بسیاری برای خانواده آنها ایجاد می‌کند.

حسینی به هوشمندشدن جرائم در جامعه اشاره کرد و یادآور شد: یکسری جرم سیاه در لایه‌های جامعه وجود دارد و نیاز است روش‌های جدیدی برای مقابله با آن هوشمندسازی کنیم.

وی با تأکید بر بهره‌گیری از تمام امکانات و منابع انسانی و مالی، اظهار کرد: استفاده از نیروهای مجرب در زندان‌های گیلان آغاز شده و در تلاش هستیم مدیریت مشارکتی را اجرایی کنیم.

مدیرکل زندان‌ها و اقدام‌های تامینی و تربیتی گیلان، برخی از نقص‌ها در ایجاد جرم را موثر دانست و افزود: حرکت در برطرف کردن نقص‌ها نشان‌دهنده شناخت و کارکرد زندان است.

حسینی با بیان اینکه زندان دارای دو رویکرد حبس و اصلاح است، تصریح کرد: مشروعیت زندانبانی به اصلاح و تربیت است ضمن اینکه وظیفه مهم حفاظت و امنیت زندان‌ها را به عهده داریم.

*فعالیت‌های بازپروری بر مبنای قرآن در زندان‌های گیلان

وی از انجام فعالیت‌های اصلاحی و بازپروری بر مبنای قرآن و نهج‌البلاغه در زندان‌های گیلان خبر داد و بیان کرد: می‌توانیم با روش مذکور کاهش جمعیت کیفری داشته باشیم اما اکنون با انبوه جمعیت کیفری در زندان‌های استان مواجه هستیم.

مدیرکل زندان‌ها و اقدام‌های تامینی و تربیتی گیلان به نرخ ۱۵ درصدی شاخص بازگشت‌پذیری زندانی به زندان در کشور اشاره کرد و گفت: شاخص مذکور در گیلان ۸٫۷ درصد است.

حسینی با اشاره به ارائه خدمات مختلف به زندانی‌ها در زندان‌های گیلان، خاطرنشان کرد: شاخص بازگشت‌پذیری زندانی‌هایی که خدمات آموزشی و اشتغال به آنها ارائه شده به ۳٫۲ درصد کاهش پیدا کرده است و اگر این امر ارتقا پیدا کند موجب کاهش جمعیت کیفی در زندان‌ها می‌شود.

وی، صنایع دستی را فرصت خوبی برای ایجاد اشتغال زندانی‌ها و خانواده‌های آنها عنوان کرد و یادآور شد: در شهرستان تالش گلیم‌بافی و جاجیم‌بافی را اجرایی کردیم.

مدیرکل زندان‌ها و اقدام‌های تامینی و تربیتی گیلان به صنایع دستی مرواربافی و توربافی در آستانه‌اشرفیه اشاره کرد و افزود: کیف‌دوزی، سفال‌گری و معرق‌کاری از جمله صنایع دستی است که برای آموزش زندانی‌ها در استان پیگیری می‌کنیم.

حسینی با بیان اینکه به‌دنبال ایجاد اشتغال مولد برای زندانی‌ها هستیم، اظهار کرد: ۶۰ درصد از زندانی‌های گیلان بدون شغل هستند.

وی از راه‌اندازی نمایشگاه صنایع دستی زندان‌های گیلان در شهر رشت خبر داد و تصریح کرد: در تلاش هستیم رابطه متخصصان صنایع دستی و زندانی‌ها برقرار شود.

مدیرکل زندان‌ها و اقدام‌های تامینی و تربیتی گیلان با تأکید بر توانمندسازی زندانی‌ها، بیان کرد: استفاده از ظرفیت هنرهای سنتی و صنایع دستی در زندان‌ها حائز اهمیت است ضمن اینکه باید از ظرفیت تمام شهرستان‌ها استفاده کنیم تا بتوانیم شاهد تحولی بزرگ در این زمینه باشیم.

Share