در حاشیه بازدید از نمایشگاه عنوان شد

گلایه کوچکی نژاد از خلوت بودن نمایشگاه کتاب؛ چنین استقبال اندکی در شان گیلان نیست

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، کوچکی‌نژاد با اشاره به اینکه استان گیلان ۹۸ درصد باسواد دارد، افزود: شان و جایگاه استان گیلان با این میزان باسواد این نیست که برگزاری یکی از مهم‌ترین رویدادهای فرهنگی با استقبال کم همراه باشد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از رشت رویایی، نماینده رشت در بازدید از نمایشگاه کتاب گیلان با اشاره به اینکه در بحث کتاب، کتاب‌خوانی و توسعه فرهنگ کتاب‌خوانی که توسعه فرهنگی یک کشور را نشان می‌دهد، همه دستگاه‌ها و نهادهای فرهنگی و غیرفرهنگی کشور باید سهیم باشند، اظهار کرد: متاسفانه در نمایشگاه کتاب گیلان سهم دستگاه‌های فرهنگ و آموزش استان کمرنگ است. در چنین رویدادی نه تنها این دستگاه‌ها باید حضور داشته باشند بلکه باید با یک برنامه‌ریزی دقیق و سیاست‌گذاری درست مخاطبان خود را ترغیب و تشویق به حضور در چنین رویدادهایی کنند.photo_2016-10-08_13-35-26

جبار کوچکی‌نژاد در ادامه گفت: به عنوان نمونه استان گیلان ۱۱۰ هزار دانشجو دارد. همچنین از ۳۰۰ هزار دانش‌آموز برخوردار است. باید از این ظرفیت استفاده کرد تا بتوان با یک برنامه‌ریزی دقیق این حجم وسیع از افراد را برای حضور در نمایشگاه کتاب ترغیب کرد. باید امکانات مناسب در نظر گرفته شود، سیستم حمل و نقل عمومی و شرکت واحد مخصوص نمایشگاه فعال باشد، بن تخفیف کتاب به میزان قابل قبول در اختیار مردم گذاشته شود.

او با اشاره به اینکه استان گیلان ۹۸ درصد باسواد دارد، افزود: شان و جایگاه استان گیلان با این میزان باسواد این نیست که برگزاری یکی از مهم‌ترین رویدادهای فرهنگی با استقبال کم همراه باشد. اگر می‌بینیم که نمایشگاه کتاب خلوت است بدون شک به انفکاک، جدایی و عدم تعامل بین نهادها به خصوص بین نهادهای فرهنگی مربوط است.

نماینده مردم رشت درباره حذف یارانه کتاب در دولت قبل و وضعیت نشر و چاپ در زمان پسابرجام، گفت: در مورد حذف یارانه کتاب باید گفت که چه دولت قبل در دوره ۴ ساله دوم و چه دولت فعلی در ۳ سال گذشته کم لطفی کردند. یعنی عملکرد دولت تدبیر و امید در مورد این شاخص به نحوی نبود که بشود گفت کار خاصی صورت گرفته و به مسائل و مشکلات گذشته سر و سامان داده است. اتفاقاً کماکان کشور ما با مشکل کتاب و کتاب‌خوانی مواجه است. کشور در آستانه انتخابات ریاست جمهوری قرار دارد و به اعتقاد من یکی از فاکتورهایی که مردم باید در انتخابات در نظر داشته باشند، همانطور که بخش اقتصادی حایزاهمیت است بخش فرهنگی هم باید یکی از فاکتورهای مورد توجه مردم باشد. این انتظار باید وجود داشته باشد که کاندیدای ریاست جمهوری دیدگاه خود را در این حوزه خیلی روشن و شفاف بیان کنند.

کوچکی‌نژاد در پایان تصریح کرد: وضعیت نشر و چاپ در کشور تقریباً به همین شکل است. نرخ مطالعه مردم ما در کشور بین ۱۰ تا ۱۵ دقیقه است. این آمار نشان می‌دهد که کشور ما در همه استان‌ها با معضل کتاب‌خوانی و مطالعه مواجه است. گیلان هم از این بابت نسبت به میانگین کشور عقب نیست و آمارها نشان می‌دهد که نرخ مطالعه در استان گیلان هم تقریباً بین ۱۰ تا ۱۵ دقیقه است. اما با توجه به اینکه گیلان ۹۸ درصد باسواد دارد این نرخ پایین است. و این نرخ پایین نشان می‌دهد که در گیلان هم به این بخش توجه کمی شده است. در حوزه فرهنگی به ویژه در بحث کتاب و کتاب‌خوانی استان انسجام قابل قبولی دیده نمی‌شود. نهاد کتابخانه‌ها کار خودش را انجام می‌دهد، سازمان تبلیغات کار خودش را انجام می‌دهد، دانشگاه هم کار خودش را انجام می‌دهد، آموزش پرورش نیز مسیر خودش را می‌رود و به نوعی انسجام و هم‌افزایی بین نهادهای فرهنگی دیده نمی‌شود. به هرحال این نهادها باید مسنجم شوند تا بتوانند یک فرهنگ را در بحث کتاب‌خوانی گسترش دهند.

 

tel final1

Share