در دومین مناظرۀ هیلاری و ترامپ چه گذشت؟

کلینتون: با اسلام در جنگ نیستیم/ مواضع ترامپ به نفع داعش است /ترامپ: اوباما و کری مسئول وضعیت کنونی سوریه هستند/ سوریه، روسیه و ایران علیه داعش مبارزه می کنند

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا ،دومین مناظره دونالد ترامپ و هیلاری کلینتون در حالی آغاز شد که انتشار فایل مصاحبه نامزد جنجالی جمهوری خواه و افشای اطلاعات جدید ویکی لیکس علیه نامزد حزب دموکرات، حساسیت ویژه ای به آن بخشیده است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از ایرنا، دومین مناظره دونالد ترامپ و هیلاری کلینتون در حالی آغاز شد که انتشار فایل مصاحبه نامزد جنجالی جمهوری خواه و افشای اطلاعات جدید ویکی لیکس علیه نامزد حزب دموکرات، حساسیت ویژه ای به آن بخشیده است.۸۲۲۶۲۸۰۵-۷۱۰۸۳۴۵۴

مناظره دوم نامزدهای اصلی ریاست جمهوری آمریکا بامداد دوشنبه در حالی اجرا شد که این مناظره در دقایق اولیه به شدت تحت تاثیر اظهارات زننده ترامپ درباره زنان قرار داشت و در ۹۰ دقیقه زمان کامل آن نیز، به صحنه
رویارویی و پاسخگویی دو نامزد درمورد اتهامات و افشاگری های مالی و اخلاقی یکدیگر تبدیل شد.

دومین مناظره ‘دونالد ترامپ’ و ‘هیلاری کلینتون’ نامزدان انتخابات ۲۰۱۶ ریاست جمهوری آمریکا در ساعت ۴:۳۰ دقیقه بامداد دوشنبه ۱۹ مهر ( به وقت تهران) و در ساعت ۶ بامداد پایان یافت. این مناظره در حالی اجرا که انتشار فایل مصاحبه نامزد جنجالی جمهوری خواه و افشای اطلاعات جدید ویکی لیکس علیه نامزد حزب دموکرات، فضای کلی این مناظره را دراختیار داشت.

در روزهای اخیر پیش از آغاز مناظره افشاگری ها علیه دو نامزد انتخابات ریاست جمهوری بشدت بالا گرفت و در این مرحله از مناظره هر دو رقیب سعی کردند با استفاده از اطلاعات و اسناد منتشر شده در رسانه ها به رقیب حمله کنند.
ترامپ پیشتر گفت که حملات علیه کلینتون را تشدید می کند و این سیاست کلی وی در این مناظره بود.
‘مارتا رَداتس’ گزارشگر شبکه ای بی سی و ‘اندرسون کوپر’ مجری شبکه سی ان ان، اجرای این مناظره را در دانشگاه واشنگتن در شهر سنت لوئیس ایالت میسوری برعهده داشتند.

دومین مناظره میان ترامپِ جمهوریخواه و کلینتونِ دموکرات به صورت پرسش و پاسخ برگزار شد و نیمی از سوال ها را گروهی از شهروندان آمریکایی به صورت مستقیم از نامزدهای ریاست جمهوری پرسیدند . نیم دیگر سوال ها نیز توسط مجریان و بر اساس موضوعات داغِ روز در جامعه و شبکه های اجتماعی آمریکا مطرح شد. نامزدها برای پاسخ به هر سوال دو دقیقه فرصت داشتند.

نخستین مناظره میان ترامپ و کلینتون در ۲۶ سپتامبر (۵ مهر) در دانشگاه هوفتسرا برگزار شد و مدیریت پرسش ها و جلسه، به طور کامل در دست مجری شبکه ان بی سی بود. در آن مناظره، شرکت کنندگان به بسیاری از موضوعات مهم در ایالات متحده، از اقتصاد تا خشونت های اجتماعی، امنیت و روابط خارجی پرداختند. براساس گزارش رسانه های آمریکایی کلینتون به عنوان پیروز مناظره اول معرفی شد.
کارشناسان معتقدند که حساسیت مناظره دوم با توجه به افشاگری های رسانه ها و محافل خبری علیه نامزدها نسبت به مناظره اول بسیار بیشتر بود.
انتشار فایل های صوتی از مصاحبه های ترامپ با برنامه رادیویی’ هوارد استرن ‘ پس از افشاگری اخیر روزنامه واشنگتن پست از یک ویدئوی کوتاه از اظهارات زشت غیر اخلاقی ترامپ درباره زنان جنجال برانگیز شده است به گونه ای که ترامپ را واداشت تا پیش از شرکت در مناظره دوم در این زمینه عذر خواهی کند.

اکنون ترامپ بشدت تحت فشار هم حزبی های خود برای کناره گیری از نامزدی در انتخابات است اما او می گوید که هرگز تحت هیچ شرایطی حاضر به کناره گیری نیست.
از سوی دیگر بر اساس ایمیل های افشا شده توسط ویکی لیکس، کلینتون در سخنرانی در جمع مدیران شرکت گلدمن ساکس، یکی از شرکت های مالی که عامل بحران اقتصادی قلمداد می شود، در اکتبر سال ۲۰۱۳ (مهر ۱۳۹۲) از اقدام علیه «پولدارهای واشنگتن» انتقاد کرده بود . کلینتون در بخشی از سخنرانی مذکور دربارۀ بحران اقتصادی سال ۲۰۰۸ نیز سخن گفته بود. وی از دخالت بیشتر وال استریت در سیاست گذاری های اقتصادی به منظور جلوگیری از تکرار رویدادهایی همچون بحران مالی و اقتصادی دفاع کرده است.
آخرین مناظره میان نامزدهای ریاست جمهوری آمریکا قرار است ۱۹ اکتبر (۲۸ مهر) در دانشگاه نوادا در لاس وگاس انجام شود. انتخابات ریاست جمهوری و کنگره آمریکا ۱۸ آبان امسال برگزار می شود.

مشروح مناظره:
**کلینتون: اظهارات ترامپ نشان داد او چه شخصیتی دارد

۸۲۲۶۲۸۰۵-۷۱۰۸۳۴۵۶ در ابتدای این مناظره هیلاری کلینتون نامزد حزب دموکرات با کلماتی تند و صریح به ترامپ تاخت و گفت : اگر صحبت همین یک ویدئو بود شاید حرف های او (ترامپ) قابل فهم بود اما به خیلی ها عذرخواهی بدهکار است؛ او از خانواده ‘خان’ سرباز آمریکایی کشته شده در عراق عذرخواهی نکرد. ترامپ هفته ها به علت دین خانواده خان از آنها انتقاد کرد. ترامپ از یک قاضی به دلیل حملاتش به او به علت اینکه والدینش مکزیکی بود عذرخواهی نکرد؛ او درباره ملیت اوباما هم اظهاراتی داشت و به اوباما و کشور ما یک عذرخواهی بدهکار است.
کلینتون افزود: در ۴۸ ساعت گذشته زیاد فکر کردم ؛ در ماه ژوئن گفتم دونالد ترامپ شایسته ریاست جمهوری نیست و چیزی که روز جمعه شنیدیم این بود که دونالد درباره زنان صحبت کرد اینکه چه فکر می کند و چه می کند این اظهارات نشان داد که او کیست.
وی افزود: در گذشته نیز شاهد بودیم که ترامپ به زنان حمله کرده و توهین کرده و زنان را در تلویزیون و در توئیتر با اشاره به مسائل شخصی شرمنده کرده است.

وی افزود: اما تنها موضوع زنان و تنها این ویدئو نیست که درباره شایستگی او سوال ایجاد می کند زیرا او همچنین مهاجران آفریقایی تبار و لاتین تبار و دیگران را هدف قرار داده است.
کلینتون با رد شعار ترامپ گفت: من می خواهم این پیام را به تمام جهان بدهم که آمریکا همین الان بزرگ است چون ما خوب هستیم ؛ ما با هم کار خواهیم کرد و تنوع خود را ارج می نهیم ؛ این آمریکایی است که من می شناسم و عاشقش هستم.

** اظهارات ترامپ در سایه اظهارات توهین آمیزش علیه زنان در مناظره دوم
ترامپ نامزد جمهوریخواهان که در این مناظره کاملا از سوی شرکت کنندگان در مناظره به دلیل اظهارات مستهجن اخیرش تحت فشار قرار داشت در پاسخ به سوالی در مورد اینکه آیا الگوی رفتاری مناسبی برای جوانان است گفت که از ۱.۵ سال پیش که نامزد انتخابات شدم با توجه به مشکلاتی که آمریکا در داخل و خارج با آنها مواجه است می خواهم تا مشکلات را رفع کرده و آمریکا را دوباره سرافراز سازم.

وی در مورد فیلمی که از صحبت های توهین آمیز وی در مورد زنان افشا شد گفت که آن حرفها خصوصی بود و بابت آنها عذرخواهی کردم و به آنها افتخار نمی کنم. وی که سعی می کرد موضوع را عوض کند فدر اقدامی برای فرار به جلو با طرح موضوع داعش گفت: داعش در جهان جنایت می کند و دنیا در جنگ است و من داعش را شکست خواهم داد و مسبب آن سوءتدبیر گذشته بود و کلینتون بر مشکلات خواهد افزود.
ترامپ گفت: من از این اظهارات شرمنده هستم و آمریکا را دوباره امن خواهم کرد و دوباره آمریکا را ثروتمند خواهم ساخت. و می در مورد این مسائل صحبت خواهم کرد.
وی در مورد انتقادهای کلینتون از فیلم خود، سوابق قانونگذاری هیلاری کلینتون را زیر سوال برد و گفت که به مناطق محروم و سیاهان و هیسپانیک ها کمک خواهم کرد. وی همچنین از کمبود زمان برای پاسخگویی به انتقادهای کلینتون انتقاد کرد.

ترامپ در پاسخ به سوالی در مورد اینکه آیا رفتار او از ۱۱ سال پیش تغییر کرده دوباره افزود که به آن حرفها افتخار نمی کند و بیل کلینتون بدترین رفتار را در قبال زنان در تاریخ انجام داده و هیلاری نیز با قربانیان شوهرش بدرفتاری کرده است. وی از چند زن نام برد که قربانی تجاوز بیل کلینتون بودند و او بود که مجبور شد بابت رفتار خود به قربانیانش جریمه پرداخت کرده و پروانه وکالتش باطل شود و هیلاری باید بابت رفتار بیل شرمنده باشد.
وی خطاب به کلینتون گفت که سیدنی بلومنتالل محرم او بود که بحث مکان تولد اوباما را مطرح کرد و باید بابت آن از اوباما و همسر او نیزعذرخواهی کند. کلینتون باید نگاهی به اسنادی که ویکی لیکس در مورد تبعیضی که در مورد برنی سندرز منتشر کرد تحقیق کند و باید از پاک کردن دائمی ایمیلهای خود عذرخواهی کند.
ترامپ گفت که اگر من برنده شوم از دادستان کل خواهم خواست تا پرونده ای علیه تو تشکیل دهد. ماموران اف بی آی و مردم از دست تو عصبانی هستند.

** ترامپ خطاب به مجریان مناظره : چرا پیگیر ایمیل های کلینتون نیستید؟
ترامپ از مجریان پرسید که چرا پیگیر بحث ایمیلهای کلینتون نیستید؟ وی افزود که در مناظره امشب سه نفر علیه یک نفر هستند.
وی در ادامه در پاسخ به سوالی در مورد پائین آوردن هزینه های خدمات سلامت گفت که برنامه خدمات درمانی اوباما فاجعه بار است و هزینه های آن بسیار است و روز به روز بدتر می شود و عملی نخواهد بود و بیمه سلامت بسیار بد و گرانی برای آمریکا است که مجبوریم تا آن را با بیمه ای بسیار ارزانتر و کم هزینه تر تعویض کنیم و بین شرکت های بیمه رقابت ایجاد کرده و مانع انحصار فعلی شویم.
برنی سندرز گفته بود که هیلاری کلینتون سوء تدبیر دارد و تمایل وی برای حفظ برنامه خدمات درمانی اوباما نشان آن است. کل برنامه خدمات درمانی اوباما کلاهبرداری بود.

وی در پاسخ به سوالی در مورد اسلام هراسی ای که مسلمانان آمریکا با آن مواجه هستند چه خواهد کرد گفت که این رفتار شرم آور است. . وی به حوادث تروریستی اخیر آمریکا اشاره کرد و گفت که مسلمانان باید موارد مشکوکی را که می بینند گزارش کنند و گرنه اوضاع دشواری برای کشور پیش می آید. وی گفت که کلینتون و اوباما از عبارت تروریسم اسلام افراطی نام نمی برند و تا از مشکل نام نبریم نمی توانیم آن را حل کنیم.
وی در مورد اینکه آیا ممنوعیت موقت مسلمانان را لغو کرده و آیا آن برنامه اشتباه بوده گفت که من با جنگ عراق مخالف بودم و ممنوعیت ورود مسلمانان تبدیل به گزینش شدید ورودیهای برخی مناطق شده است. وی سوریه را مثال زد که کلینتون و اوباما می خواهند تا ۵۵۰ درصد مهاجران از آن کشور را که اطلاعی از هویت و رفتار آنها داریم افزایش دهند.

**کلینتون :با اسلام در جنگ نیستیم/ مواضع ترامپ به نفع داعش است

کلینتون در بخش دیگری از مناظره با تاکید بر اینکه آمریکا در جنگ با اسلام نیست، افزود: مواضع ترامپ موجب دوری کشورهای اسلامی از آمریکا می شود و این یک هدیه به داعش است.
به گزارش ایرنا ، کلینتون در پاسخ به سوالی درباره موضوع مسلمانان در آمریکا گفت: متاسفانه حرف های تفرقه افکنانه و سیاه زیادی درباره مسلمانان زده شده است و حتی کسی مانند ‘خان’ (سرباز آمریکایی کشته شده در عراق) که جان خود را برای دفاع از کشور ما نثار کرد با حمله از طرف ترامپ رو به رو شد .
وی افزود: ما از زمان جرج واشنگتن مسلمانان موفق زیادی داشتیم اخیرا محمدعلی را از دست دادیم . در آمریکایی که من می خواهم همه نقش خود را دارند و به جامعه کمک می کنند آمریکا این است و ما آن را برای کودکان خود را می خواهیم .
وی افزود: لفاظی های ترامپ درباره مسلمانان اقدام بسیار کوتاه بینانه است ؛ من با گروههای اسلامی زیادی کار کرده ام و می دانم که برای آنها بسیار مهم است که بخشی از آمریکا باشند.
وی افزود: من قصد دارم داعش را با ائتلافی از اکثریت کشورهای اسلامی شکست دهم اما مواضع ترامپ یک هدیه برای تروریست ها و داعش است؛ ما در جنگ با اسلام نیستیم و اینکه طوری رفتار کنیم کو گویی در جنگ با اسلام هستیم به نفع تروریست ها است.

۸۲۲۶۲۸۰۵-۷۱۰۸۳۴۵۷** ترامپ : به روسیه بدهکار نیستم / اوباما و کلینتون عامل رشد و نمو داعش هستند
ترامپ افزود که هیلاری کلینتون زمانی که وزیر امور خارجه بود با حفظ مهاجران غیرقانونی و قانون شکنی درحالی که کشور مبدا از پذیرش آنها خودداری می کرد موافق بود.
ترامپ در مورد افشای نظر هیلاری کلینتون در مورد اینکه سیاستمدار باید دو موضع عمومی و خصوصی داشته باشد گفت هیلاری کلینتون در مورد آبراهام لینکلن نیز دروغ گفت و این تفاوت بزرگ میان این دو نفر است. وی در پاسخ به سخنان کلینتون گفت که من پوتین را نمی شناسم و دمکراتها هر اتفاقی که می افتد گردن روسیه می اندازند. من بدهکار روسیه نیستم و چندصد میلیون دلار مالیات پرداخت کرده ام و اظهارنامه مالیاتی خود را پس از حسابرسی منتشر می کنم.
وی در پاسخ به سوالی در مورد تغییرات مالیاتی که انجام خواهد داد گفت که کلینتون و دوستانش در این سالها تغییری در مالیاتها ندادند چون به نفعشان بود و او هرگز تغییر نخواهد کرد همانطور که در این ۳۰ سال تغییر نکرده است. وی از برنامه خود در مورد کاهش مالیاتها برای طبقه متوسط سخن گفت و هشدار داد که افزایش مالیاتی ای که کلینتون در پی آن است برای آمریکا فاجعه بار خواهد بود.
وی در پاسخ به مجری گفت که من در گذشته از ۹۰۰ میلیون دلار ضرری که مواجه شدم استفاده کردم تا مالیات پرداخت نکنم و این کاری است که دوستان هیلاری نیز انجام داده اند. چرا هیلاری کلینتون در این ۳۰ سال کاری در مورد مسائلی که اکنون مطرح می کند نکرده است. وی افزود که خروج اوباما و کلینتون از عراق موجب رشد و نمو داعش شد.

** کلینتون: درباره ای ایمیل ها متاسفم/ به حفظ اطلاعات محرمانه متعهدم
کلینتون نامزد ریاست جمهوری حزب دموکرات آمریکا درباره موضوع ایمیل های افشا شده در دوران وزارت امور خارجه وی در دوره اول ریاست جمهوری اوباما گفت: استفاده از ایمیل شخصی در وزارت خارجه اشتباه بود و مسئولیت آن را می پذیرم و بابت این کار متاسفم.
وی افزود: اما این هم مهم است که اتهام های گمراه کننده ای مطرح شده است، پس از تحقیقات یک ساله هیچ مدرکی وجود ندارد که نشان دهند اطلاعات محرمانه به دست افراد نادرست افتاده است.
وی افزود: من اطلاعات و اسناد محرمانه را بسیار جدی می گیرم؛در پست وزیر امور خارجه اطلاعات محرمانه ای در اختیارم بود و من درباره جدی گرفتن این اطلاعات بسیار متعهد هستم .

**ترامپ: اوباما و کری مسئول وضعیت کنونی سوریه هستند/ سوریه، روسیه و ایران علیه داعش مبارزه می کنند
وی در پاسخ به سوال یکی از حاضران این جلسه در مورد برنامه خود برای سوریه و جلوگیری از وقوع هولوکاست در آن کشور گفت: روسیه برنامه هسته ای خود را نوسازی کرده و ما برنامه هسته ای ما فرسوده است. ما شورشیانی را تسلیح کردیم که آدمهای بدی از آب در آمدند و نمونه سوء تدبیر هیلاری کلینتون دخالت در لیبی است که وضعیت آن مشخص است. وی با اشاره به توافق هسته ای گفت که ایران ۱.۷ میلیارد دلار دریافت کرد و سوریه و روسیه و ایران با داعش مبارزه می کنند و آمریکا در موضع ضعف قرار دارد.
وی افزود: سوریه اکنون دیگر روسیه و ایران قوی ای است که اوباما و کری مسبب آن هستند و باید اول سراغ داعش برویم. حلب از هم اکنون سقوط کرده است و ما مدام اعلام می کنیم که دو هفته یا سه هفته دیگر به موصل حمله می کنیم و این اعلام ما منجر شده که اکنون سران داعش از آن فرار می کنند. بسیاری از ژنرالها از من حمایت می کنند و این وضعیت را باورنمی کنند. چرا بی سر و صدا نمی توانیم برنامه های نظامی خود را پیش ببریم؟
وی در پاسخ به این سوال که آیا می توانید رئیس جمهوری متعهد به تمامی آمریکائیها باشید گفت: البته! هیلاری مردم را اسفناک خوانده و حالا می خواهد تی تی پی را اجرا کند. من رئیس جمهوری همه آمریکائیها خواهم بود. ترامپ با اشاره به فقر موجود در مناطق محروم و سیاهپوستان گفت که هیلاری ۲۵ سال در این مورد صحبت کرده و کاری نکرده است.
ترامپ گفت که ملت ما دو دسته شده است. وی با اشاره به خشونتهای جاری در شهرهای آمریکا گفت که قتل در شهرهای آمریکا افزایش یافته است. وی با اشاره به سخنان هیلاری کلینتون در مورد هوادارانش گفت که او هواداران من را کسانی دانسته که آب از سرشان گذشته است.

** کلینتون: از نیروی زمینی آمریکا در سوریه استفاده نمی کنم/با اهرم فشار بیشتر به مذاکره با روسیه می روم
کلینتون درپاسخ به سوال مشابه در مورد سیاست های احتمالی اش در سوریه گفت: از نیروی زمینی آمریکا در سوریه استفاده نمی کنم و این را اشتباهی جدی می دانم. گمان نمی کنم که نیروهای آمریکا باید به عنوان نیروهای اشغالگر قلمرو در اختیار داشته باشند؛ این را یک راهبرد هوشمندانه نمی دانم.
نامزد حزب دموکرات گفت: فکر می کنم استفاده از نیروهای ویژه و آموزش نیروها در عراق و سوریه که نتایج مثبتی هم داشته است به نفع ما است و من از این اقدام حمایت می کنم.
وی در پاسخ به این سوال که چه اقدام متفاوتی نسبت به دولت اوباما انجام خواهید داد گفت: امیدوارم تا زمان ریاست جمهوری من بتوانیم داعش را از عراق بیرون کنیم، گمان می کنم که اکنون بخت خوبی برای گرفتن موصل داریم. ترامپ مدعی است که بهتر از ژنرال ها داعش را می شناسد اما اینطور نیست.
وی افزود: اکنون برنامه ریزی های مهمی در جریان است و برخی از اینها برای علامت دادن به سنی ها علاوه بر پیشمرگه های کرد است که همه ما باید در این زمینه همکاری کنیم که این امر نیازمند آماده سازی و برنامه ریزی زیادی است.

کلینتون مدعی شد: من البغدادی را هدف قرار می دهم زیرا تجربه گذشته من نشان می دهد که هدف گرفتن رهبران القاعده تفاوت ایجاد می کند و اکنون نیز البغدادی را تعقیب می کنم.
وی در مورد دیگر برنامه هایش افزود: من همچنین تسلیح کردها را بررسی می کنم. آنها بهترین شریک ما در سوریه و عراق بوده اند؛ تسلیح نیروهای کرد و عرب راه اصلی است که بتوانیم بعد از خارج کردن داعش از عراق ، رقه را بگیریم.
کلینتون در بخش دیگری از اظهاراتش با بیان اینکه ‘اوضاع در سوریه فاجعه بار است’ مدعی شد: هر روز شاهد نتایج اقدامات اسد در مشارکت با ایران در زمین و روسیه از هوا و بمباران مناطق مختلف بخصوص حلب هستیم. ما شاهد تلاش مصممانه روسیه برای ویران کردن حلب برای از بین بردن آخرین شورشیان ضد اسد هستیم. روسیه توجهی به داعش نداشته بلکه به فکر حفظ اسد است.
وی افزود: من در زمان وزارت خارجه و اکنون طرفدار یک منطقه پرواز ممنوع و مناطق امن (در سوریه) بوده و هستم.
کلینتون گفت: ما نیازمند اهرم هایی (برای استفاده) در مورد روسیه هستیم. آنها به میز مذاکره برای حل دیپلماتیک نمی آیند مگر اینکه اهرم هایی داشته باشیم.ما باید با شریکان و متحدانمان در صحنه نبرد همکاری نزدیکتری داشته باشیم.
– روسیه خواستار رئیس جمهور شدن من نیست
کلینتون گفت: مساله مهمی که می خواهم بر آن تاکید کنم بلندپروازی ها و تهاجمی روسیه است. روسیه تصمیم گرفته که تمام قد وارد سوریه شود و همچنین تصمیم گرفته که چه کسی رئیس جمهوری آمریکا باشد که البته من نیستم.
وی افزود: اگر بتوانیم با روسیه همکاری کنیم خوب است و در زمان وزارت خارجه در مواردی از جمله معاهده کاهش سلاح های هسته ای و در مورد تحریم های ایران و مهار برنامه هسته ای ایران بدون شلیک حتی یک گلوله ، این کار (همکاری با روسیه) را انجام دادم.
کلینتون گفت: من با اهرم های بیشتری نسبت به اکنون به پای میز مذاکره (با روسیه) می روم اما در عین حال از تلاشها برای تحقیقات درباره جنایات جنگی و پاسخگو کردن روسیه و اسد در مورد جنایت جنگی حمایت می کنم.

** ترامپ:بیش از ۱۰۰ میلیون دلار هزینه رقابت های انتخابات ریاست جمهوری آمریکا کرده ام
ترامپ به آخرین سوالی که در مورد برنامه خود برای انتخاب قضات دیوان عالی آمریکا شد ،اینگونه پاسخ گفت: من اکنون ۲۰ نفر را نامزد کرده ام و قضاتی را انتخاب می کنم که به قانون اساسی و متمم دوم آن احترام گذارند. من تا آخر این انتخابات بیش از ۱۰۰ میلیون دلار خرج رقابتها کرده ام. زیرا کلینتون حداقل چند ۱۰ میلیون دلار از کمک های مالی که برای انتخابات دریافت می کند خرج ستاد خود نکرده است؟
ترامپ در پاسخ به سوالی در مورد برنامه های خود در بخش انرژی و افزایش استخدام در این حوزه گفت که برخلاف مقررات دست و پاگیر دولت اوباما که منجر به ضربه خوردن بخش انرژی شده به انرژی های بادی و خورشیدی و ذغال سنگ توجه بیشتری خواهد کرد و با افزایش اشتغال و احیای شرکتها اقتصاد را بهبود داده و دیون را کاهش خواهد داد.

** پاسخ دو نامزد به سوال ویژگی مثبت رقیب شما چیست؟

– کلینتون: به فرزندان ترامپ احترام می گذارم

نامزد حزب دموکرات گفت که به فرزندان ترامپ احترام می گذارد و این موضوع به عنوان یک مادر برای او مهم است.
وی در توضیح بیشتر پاسخ خود به این سوال که آیا در مورد ترامپ نکته قابل احترامی می بینید؟ گفت: من به فرزندان ترامپ احترام می گذارم او فرزندان بسیار توانمندی دارد و این حرف زیادی درباره ترامپ می زند.
من تقریبا با هیچکدام از حرف های او موافق نیستم اما به فرزندان او احترام می گذارم و این به عنوان یک مادر و مادربزرگ برای من مهم است.

این انتخابات خیلی مناقشه محور و تند شده است زیرا مسائل مهمی در میان است و این یک انتخابات عادی نیست. ما رئیس جمهوری انتخاب می کنیم که نه تنها هشت سال سیاست گذاری می کند بلکه به علت تصمیمات مهمی که در داخل و خارج باید بگیرید بسیار مهم است و این انتخابات بسیار تعیین کننده است. به همین علت تلاش کردم که سیاست ها و برنامه های مشخص را اعلام و از حالت شخصی بحث را خارج کنم.

-ترامپ:کلینتون جنگجویی است که بر مواضعش ایستادگی دارد
نامزد جمهوریخواهان در پاسخی کوتاه به این سوال مشابه گفت: من از تعریف کلینتون در مورد فرزندانم تشکر می کنم. با این که تدبیر او را نمی پسندم، هیلاری کلینتون را فردی جنگجو می دانم که بر مواضعش ایستادگی می کند.

tel final1

Share