یک سفر اقتصادی با حاشیه های پررنگ سیاسی؛

چرا ظریف و لاریجانی معاون مرکل را به حضور نپذیرفتند؟!

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا ،«زیگمار گابریل» معاون صدر اعظم آلمان و وزیر اقتصاد این کشور درحالی یکشنبه ۱۱ مهرماه به کشورمان سفر کرد که اگرچه اهداف سفرش اقتصادی خوانده شده بود، اما اظهارات وی پیش از سفر باعث شد جو سیاسی سنگینی بر دومین سفر معاون مرکل به ایران حاکم شود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا ،به نقل از تابناک ،«زیگمار گابریل» معاون صدر اعظم آلمان و وزیر اقتصاد این کشور درحالی یکشنبه ۱۱ مهرماه به کشورمان سفر کرد که اگرچه اهداف سفرش اقتصادی خوانده شده بود، اما اظهارات وی پیش از سفر باعث شد جو سیاسی سنگینی بر دومین سفر معاون مرکل به ایران حاکم شود، تا جایی که علاوه بر واکنش های تند به مواضع «زیگمار»، برخی مقامات کشورمان نظیر وزیر امور خارجه و رئیس مجلس شورای اسلامی در اعتراض به سخنان وی، دیدارشان با مقام آلمانی را لغو کردند.۲۰۱۵۰۷۱۹۲۱۵۱۲۰-۱

 اگرچه «زیگمار گابریل» دومین سفرش به ایران طی ۲ سال گذشته تجربه می کرد، اما حواشی سیاسی سفر معاون مرکل به کشورمان بر جنبه اقتصادی آن چربید؛ چراکه آقای «زیگمار» روز گذشته «جمعه» در گفت و گویی با “اشپیگل” مسائلی را مطرح کرده که از همان وقت به این سفر شکل سیاسی بخشید تا اقتصادی! او گفته بود که در جریان این سفر دو روزه، نقش ایران در سوریه و وضعیت حقوق بشر در این کشور مطرح خواهد شد. مساله ای که با واکنش سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان مواجه شده است.

باتوجه به آنچه وزیر اقتصاد آلمان مطرح کرده بود، در حقیقت بسیاری از تحلیل گران، کارشناسان و مقامات کشورمان، سخنان او را نوعی پیش شرط از سوی این کشور برای توسعه روابط اقتصادی با جمهوری اسلامی ایران گذاشته شده است، مساله ای که «بهرام قاسمی» سخنگوی دستگاه دیپلماسی واکنش جدی به آن نشان داده و گفته بود که « جمهوری اسلامی ایرام هیچ شرطی را برای گسترش روابط با آلمان نمی‌پذیرد.»

البته وزیر اقتصاد و معاون صدراعظم آلمان در گفت و گوی خود با نشریه اشپیگل پا را فراتر گذاشته و عنوان کرده بود که «روابط ایران و آلمان زمانی عادی خواهد شد که ایران موجودیت اسرائیل (رژیم جعلی صهیونیستی) را به رسمیت بشناسد. این سخنان وی هم بی پاسخ نمانده و سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در جواب او گفته که « مناسبات دو کشور بر پایه منافع و احترام متقابل است و ایران دخالت هر گونه عامل ثالث را کاملا مردود و مخل روابط دو جانبه می‌داند.»

اگرچه طرح این مساله که «روابط ایران و آلمان زمانی عادی خواهد شد که ایران موجودیت اسرائیل را به رسمیت بشناسد» کل سفر «زیگمار گابریل» را تحت تاثیر قرار داد و باعث غلبه حواشی سیاسی بر موضوعات اقتصادی این سفر شد، اما این موضوع بیشتر شبیه یک ژست سیاسی و برای قانع کردن مقامات رژیم صیونیستی است تا یک موضع اصولی و قاطع؛ چرا که پیشتر هم وی قبل از سفر به کشورمان چنین مساله ای را عنوان کرده بود که با پاسخ محکم مقامات دستگاه دیپلماسی روبرو شده بود.

این اولین بار نیست که «زیگمار گابریل» چنین شرطی را مطرح می‌کند. او پیش از این هم در جریان سفرش به تهران در سال۲۰۱۵ چنین مساله‌ای را مطرح کرده بود. وی گفته بود که “زیر سوال بردن حق موجودیت رژیم صهیونیستی مسئله‌ای نیست که ما بتوانیم آن را قبول کنیم”. او همچنین مدعی شده بود که “اگر این موضوع مورد بحث قرار نگیرد ایران نمی‌تواند در بلند مدت روابط اقتصادی خوبی با آلمان برقرار کند.” اگرچه سخنان معاون مرکل با واکنش قاطع مقامات کشورمان مواجه شده بود، اما دو سفر “زیگمار” طی ۲ سال به ایران و تلاش برای توسعه روابط اقتصادی دو کشور نشان می دهد که این حرف او بیشتر شبیه یک ژست سیاسی است تا یک موضع اصولی.

با این وجود رئیس قوه قضائیه پاسخ محکمی به اظهارات مداخله جویانه وزیر آلمانی داد و در واکنش به این سفر در جلسه مسئولان عالی قضایی، گفت: مقامات جمهوری اسلامی به امثال وزیر اقتصاد آلمان اجازه دخالت در امور داخلی خود را نخواهند داد و بنده به دولت و وزیر خارجه پیشنهاد می کنم که اجازه ندهند چنین افرادی وارد کشور شوند؛ بنده بنا ندارم در کار دولت محترم و وزارت امور خارجه دخالت کنم. اما اگر به جای آنها بودم اجازه نمی دادم این وزیر وارد کشور شود. به هرحال دولت و وزیر محترم امور خارجه باید عزتمندی مردم را حفظ کنند و راه را بر این قبیل افراد ببندند تا بفهمند که باید در بیان خود ادب دیپلماتیک را رعایت کنند.

رییس قوه قضاییه با تأکید بر لزوم پاسخگویی قاطع و جدی مسئولان به سخنان مزبور برای جلوگیری از تکرار چنین رفتارهایی اظهار کرد: ذلت و عزت، دو راهی است که انسان می تواند انتخاب کند. مردم ما بیش از سی سال به دلیل استقامت خود انحاء مشکلات را تحمل کرده اند و نباید فراموش کنیم که اگر اتکایمان تنها به خدا باشد خداوند راههای بسیاری را بر انسان می‌گشاید.

البته علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی و محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان هم در ادامه واکنش ها به سخنان «زیگمار گابریل» وزیر اقتصاد و معاون صدر اعظم آلمان از پذیرفتن وی به حضور سرباز زدند و دیدارهای خود که از پیش برنامه ریزی شده بود را با آقای «زیگمار» لغو کردند تا پاسخی باشد برای اظهارات مداخله جویانه او.

با وجود این حاشیه های سیاسی که سفر معاون مرکل به ایران را به شدت تحت تاثیر قرار داد، ۱۰ یادداشت تفاهم و قرارداد همکاری فی ما بین دو کشور امضا شد. سفری به گفته « علی ماجدی » سفیر کشورمان در آلمان، هدف آن سرمایه گذاری فوری سه میلیارد یورویی شرکت های آلمانی در ایران ذکر شده بود.

حال باید منتظر ماند و دید که آلمانی ها در ارتباط با عدم پذیرش وزیر آلمانی از سوی وزیر امور خارجه و رئیس مجلس شورای اسلامی واکنشی نشان خواهند داد یا اینکه اعلام مواضع آنان و حمایت از رژیم صیهونیستی از سوی ژرمن ها در همان حد «ژست سیاسی” است که پیشتر هم به آن اشاره شد.

tel final1

Share