استاندار گیلان در نشست برگزار شده به مناسبت روز جهانی غذا

مشکل سراوان بسیار جدی است/ساماندهی و رفع این مشکل برعهده ما مسئولان است

اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، نجفی به جایگاه دفن زباله سراوان و اعتراضات مردم اشاره کرد و گفت: مردم سراوان همسایه بسیار بدی دارند چون مجبور انبوه زباله را تحمل کنندبنابراین ساماندهی و رفع این مشکل برعهده ما مسئولان است و باید این مشکل را جدی بگیریم.

اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، در نشست خبری که صبح امروز به مناسبت روز جهانی غذا در دانشگاه علوم پزشکی گیلان برگزار شد، محمد علی نجفی استاندار گیلان با بیان بیان اینکه تغذیه سالم از پایه های اساسی سلامت افراد جامعه است، گفت: داشتن جامعه سالم و پر نشاط مستلزم غذاهایی است که افراد از آن استفاده می‎کنند.najafi_2016-08-28_13-27-24

به گزارش خبرنگار دیارمیرزا از رشت، استاندار گیلان با اشاره به اینکه هرچه به بومی بودن و محلی بودن غذا ها توجه کنیم می‎توانیم سطح سلامت جامعه را ارتقا ببخشیم، افزود: با اینکه برنج خارجی از نظر قد و ظاهر از برنج محلی بسیار بالاتر است اما طعم و مزه برنج داخلی را ندارد و ما باید با حفظ ارقام محلی، ارقام پر محصولی را تولید کنیم تا هم از نظر کیفیت و هم از نظر کمیت برنج گیلان را بالا ببریم.

وی در مورد بحث چای گفت: چای گیلان به مرز تعطیلی رسیده بود اما در سه سال اخیر با افزایش قیمت و رسیدگی به چایکاران توانستیم ۳۵۰۰ هکتار از زمین های رها شده را به کشت چای برگردانیم.

نجفی در بخش دیگری از سخنان خود اظهار داشت: پرورش ماهی در قفس در کل دنیا انجام می‎شود و به این ترتیب مصرف ماهی در بسیاری از کشورها بسیار بالا است در حالی که ما دارای دو دریا در جنوب و شمال کشور هستیم سرانه مصرف ماهی در تغذیه نسبت به کل دنیا بسیار پایین است.

وی افزود: در ایران ۹ کیلوگرم و در گیلان ۱۴ کیلوگرم است در حالی که در ژاپن ۱۱۰ کیلوگرم و در کشورهای دیگر بین ۴۰ الی ۴۵ کیلوگرم است. همچنین زمانی خاویار ایران حرف اول را میزد ولی اکنون این رتبه کاهش پیدا کرده و باید کمک کنیم با دیگر صادرات خاوریار به ۳۰۰ تن برسد و به جایگاه واقعی خود دست پیدا کند.

استاندار با اشاره به اینکه بیشترین تخریب جنگل ها را در ایران داشتیم، گفت: باید از محیط زیست خودمان که نعمت الهی است حفظ و حراست کنیم. نابودی جنگل ها سبب وارد آمدن آسیب‌های جدیبه کشور می‎شود.

نجفی در بخش دیگری از سخنان خود به جایگاه دفن زباله سراوان و اعتراضات مردم اشاره کرد و گفت: مردم سراوان همسایه بسیار بدی دارند چون مجبور انبوه زباله را تحمل کنندبنابراین ساماندهی و رفع این مشکل برعهده ما مسئولان است و باید این مشکل را جدی بگیریم.

وی افزود: لایروبی دو رودخانه زرجوب و گوهررود نیز از دیگر مسایل مهم شهر رشت است که باید به آن رسیدگی شود در سفر رئیس جمهور به گیلان ۵۰ میلیارد به این بخش اختصاص یافت.

tel final1

Share