بخشدار مرکزی تالش در جمع خبرنگاران مطرح کرد

قرار داشتن تالش در محور شمال – جنوب یک فرصت برای منطقه است/برگزاری جشنواره ها و حمایت از محصولات کشاورزی

اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا بخشدار مرکزی تالش با اشاره به همجواری با جمهوری آذربایجان اظهار کرد: این همجواری موجب شده تا توریسم درمانی امکان وقوع داشته باشد و تکمیل بیمارستان تالش این فرصت را برای درمان، اشتغال و ارز آوری در اختیار منطقه قرار خواهد داد.

اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا چنگیز شکوری بخشدار مرکزی تالش روز گذشته در دیدار خبرنگاران شهرستان تالش با تاکید بر سابقه ریع قرن خبرنگاری و روزنامه نگاری خود گفت: به عنوان یک مدیر بومی و فرزند تالش افتخار می کنم که در این شهرستان خدمت می کنم.photo_2016-10-08_09-35-04

به گزارش خبرنگار دیارمیرزا از تالش، شکوری با تاکید بر نقش خبرنگاران گفت: شما برای ارتقای فرهنگی شهرستان قدم برمی دارید که صدا و قلم عزیزان رسانه ای همیشه گرما بخش دوستداران تالش بوده و خواهد بود.

قرار داشتن تالش در محور ارتباطی شمال – جنوب یک فرصت برای منطقه است

وی تالش را با تاریخی بزرگ و مردمانی بافرهنگ توصیف کرد که با وحدت در عین کثرت قومی – مذهبی با یکدلی در کنار یکدیگر زندگی می کنند. تالش یک نمونه مینیاتوری در غرب گیلان است که یک استعداد انسانی بزرگ را در خود جای داده است.

بخشدار مرکزی تالش خاطرنشان کرد: امروز فرزندان این مرز و بوم ستارگان علم، ادب و فرهنگ در این کشور هستند که پشتیبان حاکمیت جمهوری اسلامی هستند و با تقدیم شهیدان و شرکت در حماسه بزرگ انتخابات کاری بزرگ را رقم زده اند. شکوری اعتماد مردم به دولت تدبیر و امید را از ثمره های این حضور پرشور توصیف کرد.

وی افزود: تالش از نظر جغرافیای سیاسی در کنار دریای کاسپین قرار گرفته و با روسیه به عنوان یک قدرت بزرگ سیاسی و کشورهای حوزه این دریا همجوار است.

بخشدار مرکزی تالش قرار داشتن در محور ارتباط شمال – جنوب (نوستراک) را یک فرصت برای منطقه دانست و گفت: زیر ساخت های لازم در حال فراهم شدن است و صدای سوت قطار در چند ماهه آینده در آستارا که در نزدیکی تالش قرار دارد به صدا درخواهد آمد.

وی قرار داشتن در این مسیر را یک فرصت برای تبادل اقتصادی و فرهنگی برشمرد که بتوان از این طریق ضمن مبادلات اقتصادی با روابط فرهنگی بر چالشها فایق آمد.

این مقام دولتی دسترسی به بازارهای آسیای میانه و قفقاز را از طریق این رهگذر یک فرصت طلایی برای توسعه خواند که از گذشته مورد توجه بسیاری از دولتهای منطقه ای و فرامنطقه ای بوده است.

شکوری خط لوله گاز ایران – روسیه و نقش این منطقه در امنیت انرژی را یکی از مولفه های اهمیت تالش ذکر کرد که تقویت کننده فرمایش مقام معظم رهبری مبنی بر شکل گیری اوپک گازی(ناباکو) است.

برگزاری جشنواره ها و حمایت از محصولات کشاورزی

photo_2016-10-08_09-33-44بخشدار مرکزی تالش با اشاره به استعداد طبیعی و تنوع اقلیمی تالش در غرب گیلان دسترسی به دریا، داشتن جلگه، جنگل، کوهستان و مراتع را از جمله منابع موجود برای توسعه ظرفیتهای شیلات و دریانوردی، کشاورزی و دامپروری برشمرد.

وی امکان تولید فندق را یک مزیت خواند که در ایران فقط چند نقطه دارای رویشگاه های طبیعی این میوه هستند و تالش در منطقه مریان، تندوین و دیزگاه می تواند یک مکان مناسب برای برداشت، بسته بندی و در نهایت تامین قسمتی از نیاز بازار داخل و حتی خارج از کشور باشد.

شکوری در همین مورد تصریح کرد: برگزاری جشنواره فندق یکی از راهکارهای موجود برای شناسایی این ظرفیت بزرگ است که در دستور کار قرار دارد.

به گزارش دیارمیرزا بخشدار مرکزی تالش توسعه توانمندی شیلات را یکی از امکانات بالقوه ای ذکر کرد که نمونه موفقی همچون مرکز پرورش ماهیان خاویاری قروق کارایی خود را به اثبات رسانده است و این توانمندی قابلیت توسعه بیشتری دارد تا بازارهای جهانی به تسخیر برند خاویار تالش درآید.

این مقام دولتی کشت انواع محصولات کشاورزی و توسعه کشت دوم و توامان آبزیان، اردک و برنج را از جمله راهکارهای موجود در منطقه برای رفع بیکاری و افزایش درآمد روستاییان خواند.

وی اضافه کرد: استعداد کشت انواع گیاهان دارویی در ارتفاعات وجود دارد که استقبال خوب از ۲ دوره جشنواره گل گاو زبان موید این نکته است که می توان به یک قطب این محصول ارزشمند تبدیل شد.

شکوری توسعه کشت تجاری میوه خصوصا کیوی را با فراهم شدن زیرساختهای انبارداری یک مزیت خواند که موقعیت اقتصادی را متحول کرده و برگزاری اولین جشنواره کیوی استان گیلان قدم خوبی در این راستا بود که قابل توسعه و مدیریت بهتر است.

وی کشت سایر محصولات باغی همچون خرمالو، گیلاس و … را از جمله ظرفیتهای تالش خواند.

بخشدار مرکزی تالش تولید قارچ، زنبور داری، تولید توتون و حبوبات را مزیتهای دیگری خواند که باید روی آن سرمایه گذاری صورت گیرد.

وی دامداری را از جمله مشاغل کهنی برشمرد که سینه به سینه در میان مردم منتقل شده و توسعه و مدیریت آن در زمینه نگهداری دام سبک یا سفید( گوسفند) و سنگین(گاو و گاومیش) می تواند گزینه مناسبی برای عشایر و کوچ روهای تالش باشد تا به یک اقتصاد و معیشت منطقی دست یابند.

این مقام دولتی وجود زیرساخت انرژی نیروگاه سیکل ترکیبی پره سر را یکی از گزینه های مطلوب برای توسعه فعالیتهای صنتعی توصیف کرد و گفت: باید به درستی از آن استفاده شود.همچنین امکان دسترسی به ۲ بندرآستارا و انزلی و مناطق ویژه و آزاد این بندرها، یک فرصت ارزشمند برای تالش است تا محصولات تولیدی و بسته بندی خود را به بازارهای هدف منتقل نماید.

فرصت طبیعی و تاریخی تالش برای توسعه گردشگری

شکوری گریزی به موضوع میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری نیز زد و متذکر شد: نگاره های دست بافت مادران بر جورابهای شال و گلیم، میراث معنوی و افتخار ماست که سخن از گذشته های دور می گوید که باید حفظ شود. نان گندم نیز همچون این نقشها جایگاه ویژه ای در میان تالشان دارد که به شکلهای مختلف و با اسامی گوناگون پخت می شود. وی استفاده از این ظرفیت را در قالب جشنواره ها یک الزام برای معرفی فرهنگ و سنتهای منطقه خواند.

وی فرصت طبیعی و تاریخی تالش را برای توسعه گردشگری اکوتوریسم، تاریخی و تفریحی را سرمایه ای ارزشمند خواند که مناطق بسیاری برای این منظور وجود دارد که می بایستی مورد استفاده قرار گیرد. و از آق اولر، مریان و تندوین بزرگترین گورستان پیش از تاریخ به عنوان این مزیت ها نام برد.

بخشدار مرکزی تالش با اشاره به همجواری با جمهوری آذربایجان اظهار کرد: این همجواری موجب شده تا توریسم درمانی امکان وقوع داشته باشد و تکمیل بیمارستان تالش این فرصت را برای درمان، اشتغال و ارز آوری در اختیار منطقه قرار خواهد داد.

وی توجه ویژه به کارکرد جشنواره ها را در توسعه و گردشگری مهم تلقی کرد که تاکنون فقط به صورت نمادین مورد استفاده بوده است که جشنواره های بومی- محلی از آن جمله است.
وی وجود موزه را برای معرفی دستاوردهای یک منطقه بسیار مهم خواند و ابراز امیدواری کرد تا چنین ظرفیتی در تالش و در یک فضای تاریخی مهیا شود.

توجه ویژه بخشدار مرکزی به حل مشکلات زیرساختی 

شکوری برنامه خود را در بخش روستایی توجه به ویژه به مسئله زیر ساختها اعلام کرد که تامین آب آشامیدنی بهداشتی روستاییان، ترمیم و بهسازی راههای روستایی و گاز رسانی به نقاط محروم از آن جمله خواهد بود. وی از آغاز گازرسانی روستاهای نعلبند و سراگاه این بخش نیز خبر داد که در حال انجام است.

وی نداشتن پوشش مخابراتی و تلویزیونی را از مشکلات موجود برای ساکنان بخش کوهستانی بخش مرکزی خواند و همچنین حل مشکل پوشش بیمه روستایی را یک نقص بزرگ برشمرد که باید با کمک ظرفیتهای شرکت تعاونی دهیاران این موضوع حل وفصل شود تا افراد فعال و تولید کننده جامعه از خدمات این بخش بهره مند گردند.

به گزارش دیارمیرزا بخشدار مرکزی تالش معضل پسماند را از جمله مشکلات جاری در استان گیلان خواند و گفت: طرح تفکیک از مبدا یکی از بهترین و در عین حال کم هزینه ترین روشها برای مدیریت آن است که در دوره خدمت بنده، در روستاهای بخش مرکزی آستارا عملی شد و امکان اجرای با توجه به روحیه همکاری مردم تالش نیز وجود دارد.

رسانه ها حق انتقاد از مقامات دولتی را دارند

وی خطاب به نمایندگان رسانه های جمعی گفت: مطبوعات و رسانه ها طبق قانون آزاد هستند که نسبت به انتقاد از مدیران اقدام کنند و بنده به عنوان یک مسوول خادم مردم حاضر به پذیرش هزینه این توسعه فرهنگی در تالش هستم و معتقدم مدیری که از دولت حقوق دریافت می کند می بایست خادم ملت باشد در غیر اینصورت موفق نبوده است.

شکوری با اشاره به وضعیت دولت تدبیر و امید در ابتدای کار گفت: در شرایطی کشور تحویل گرفته شد که منابع کافی برای اداره کشور را در اختیار نداشت ولی با اتخاذ تصمیمات مناسب خدمات مناسبی را ارایه کرده و روحیه شور و نشاط را ایجاد نموده است.

دیدار با چهره های سرشناس

دیدار با چهره های سرشناس از جمله برنامه های این روزهای بخشدار مرکزی تالش است. سیروس شفقی فرماندار شهرستان بندرآستارا دیروز پنجشنبه ۱۵ مهر به همراه جمعی از معاونین و مدیران این شهرستان با وی دیدار و گفتگو کرد.
حضور چند تن از ادیبان و اساتید منطقه از جمله سید نهضت حسینی نژاد، جواد کاظمی و …. از رویدادهای این روزهای بخشداری مرکزی تالش است.

tel final1

Share