واکاوی دلایل استقبال پایین مردم از دوازدهمین نمایشگاه کتاب گیلان در گفتگو با کتابفروشان رشتی

عمر برگزاری سنتی نمایشگاه کتاب به سر آمده است/ناشران ناکام از نمایشگاه کتاب گیلان خارج شدند/ مردم گیلان زیر سوال رفتند

اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، مدیر کتابفروشی فرازمند رشت گفت: امسال علاوه بر مشکلاتی که همیشه نمایشگاه کتاب گیلان با آن دست به گریبان بوده زمان بد انتخابی برای برگزاری نمایشگاه مزیت بر علت شد تا با استقبال کم روبرو شود.

اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، در جریان نارضایتی ناشران از استقبال نامناسب مردم از نمایشگاه گیلان خبرنگار دیارمیرزا در همین زمینه با چند کتابفروشی فعال شهر رشت گفتگویی داشته و دلایل این موضوع را واکاوی کرده است.photo_2016-10-04_15-31-52

مردم گیلان زیر سوال رفتند/نمایشگاه، فروشگاه نیست

 مدیر کتابفروشی فرازمند رشت در گفتگو با دیارمیرزا اظهار کرد: نمایشگاه استانی کتاب گیلان سالی یک بار برگزار میشود و مکان نمایشگاه نیز دور از دسترس مردم است.

وی افزود: امسال علاوه بر مشکلاتی که همیشه نمایشگاه کتاب گیلان با آن دست به گریبان بوده زمان بد انتخابی برای برگزاری نمایشگاه مزیت بر علت شد تا با استقبال کم روبرو شود.

فرازمند با بیان اینکه در سال گذشته سه دوره نمایشگاه فروشگاهی در استان برگزار شده است، گفت: برگزاری نمایشگاه به حالت سنتی سبب میشود که مردم ویترین کتاب خواندن و دنبال کتاب بودن را از دست بدهند. در جشنواره های عیدانه، تابستانه و زمستانه که در کتاب فروشی ها برگزار شد، بسیاری از مردم وقتی حجم جمعیت را در یک کتاب فروشی می دیدند توجه شان جلب میشد و ناخوداگاه به سمت کتاب می آمدند اما نمایشگاه کتاب این امکان را برای دیگران به وجود نمی آورد و نمی‎تواند میل و رغبت به کتاب و کتابخوانی را ایجاد کند.

وی با بیان اینکه امکان خرید در یک زمان معلوم و در یک ساعات مشخص برای مردم وجود ندارد، متذکر شد: از سوی دیگر خرید حجم زیادی از کتاب در نمایشگاه برای مردم مقدور نیست و بسیاری سعی بر این دارند که کتاب مورد نیاز خود را در طول سال تهیه کنند نه اینکه به صورت یکدفعه ای و با این تصور که آیا اساسا می‎تواند کتاب مورد نظر خود را پیدا کند یا خیر، وارد نمایشگاه شود.

فرازمند افزود: نمایشگاه، فروشگاه نیست. در نمایشگاه باید کتاب های تازه معرفی شوند و بعد به خریدار آدرس نمایندگی فروش آن را بدهند. نمایشگاه را نمی‎توان یک مکان تجاری محسوب کرد.

مدیر کتابفروشی فرازمند رشت در پایان اظهار کرد: آنچه که برای دوازدهمین نمایشگاه کتاب گیلان پیش آمده زیر سوال رفتن مردم گیلان بود و گرنه برای ناشران اتفاق بدی رخ نداده است.

ناشران ناکام از نمایشگاه کتاب گیلان خارج شدند/ نمایشگاه ها پر شده از کتاب هایی که بار علمی زیادی ندارند

در همین راستا مدیر کتابفروشی طاعتی رشت در گفتگو با دیارمیرزا با اشاره به استقبال کم مردم از نمایشگاه کتاب گیلان اظهار کرد: ما پیش بینی می‎کردیم که چنین اتفاقی برای نمایشگاه بیفتد و با مشاهده این وضع امیدواریم که سال آینده نمایشگاه در آبان ماه برگزار شود.

بهزاد طاعتی با بیان اینکه در نمایشگاه امسال تعدادی از ناشران بزرگ کشور نیز حضور داشتند، گفت: این ناشران به امید اینکه گیلان در جشنواره های عیدانه، زمستانه و تابستانه رتبه اول تا سوم را به دست آورده بود حضور پیدا کردند اما با بد استقبالی مردم از نمایشگاه مواجه شده و ناکام از نمایشگاه کتاب گیلان خارج شدند.

وی گفت: به اعتقاد من نمایشگاه ها در حال حاضر پر شده اند از کتاب هایی که بار علمی زیادی ندارند و مردم نمی‎توانند آنچه که را می‎خواهند از این نمایشگاه تهیه کنند.دادن خوراک فرهنگی در فاصله ۴ الی ۵ روز به مردم ممکن نیست.

نمایشگاه کتاب با استقبال بسیار بد مردم روبرو شد

مدیر انتشارات وارسته دیگر منتقد به برگزاری نمایشگاه کتاب گفت: برگزاری نمایشگاه کتاب در مهر ماه فرصت حضور بسیاری از کتاب فروشان و انتشارات گیلان و رشت را گرفت.

وی افزود: در طول سال یک ماه است که فروش کتاب در کتاب فروشی ها رونق زیادی دارد و آن مهر ماه است و قطعا علاقه زیادی وجود داشت تا همه در نمایشگاه کتاب حضور پیدا کنند در حالی که این فرصت با برنامه ریزی بد از ما گرفته شد و در نتیجه شد آنچه که نباید می‎شد و نمایشگاه کتاب با استقبال بسیار بد مردم روبرو شد.

،

tel final1

Share