سید عبداله میرحسینی مقدم

علل خزان نابهنگام بوته های رز گیلان

رز با اسم علمی Rosa spp از خانواده Rosaceae گیاهی بصورت درختچه وبه واسطه پرورش وپیوند دورگه های گوناگون آن به رنگ های متنوع وحیرت انگیز درآمده وقبل از اینکه بصورت دورگه های مختلف در آید در ایران به نام های گل سرخ، نسترن، گل محمدی، گل چای، گل رشتی، گل زرد، گل گلاب، بهاره گل و مشکجه گل مشهور بود.

رز با اسم علمی Rosa spp از خانواده Rosaceae گیاهی بصورت درختچه وبه واسطه پرورش وپیوند دورگه های گوناگون آن به رنگ های متنوع وحیرت انگیز درآمده وقبل از اینکه بصورت دورگه های مختلف در آید در ایران به نام های گل سرخ، نسترن، گل محمدی، گل چای، گل رشتی، گل زرد، گل گلاب، بهاره گل و مشکجه گل مشهور بود. فعلاً در نقاط مختلف کشور در دشت و در دامنه کوه های پربرف برنگ های قرمز زرد و نارنجی بصورت خودرو و پرورش یافته رشد می نماید ازدیاد آن از طریق قلمه وپیوند صورت می گیرد ( نمایه ۱).

۱rozuntitled

نمایه ۱- بوته سالم گل رز

علائم و نشان بیماری :

از نیمه دوم خرداد هرسال در سطح فوقانی برگها لکه های زرد رنگ ( کلروز ) که همان علائم بیماری می باشد ظاهر گشته که درست در زیر برگها در محل این لکه ها جوشهای نارنجی رنگ( نشان بیماری ) به وفور تشکیل می شود که این جوشها همان اسپورهای بهاره یا اردوسپورها می باشد که بیماری زا بوده وعامل بیماری می باشند ( نمایه های ۲ و۳ ) .

۲rozeuntitled

نمایه ۲- برگ رز آلوده به زنگ – پشت برگها دارای جوشهای نارنجی رنگ

درشمال ایران به خصوص در پارکها وفضای سبز شهرداری ها بوته های رز به چهار بیماری مهم قارچی یعنی لکه سیاه ، سفیدک پودری ، زنگ و بلایت خاکستری مبتلا گشته که از بین آنها بیماری قارچی زنگ رز یکی از بیماری مهم رز در رزستانهایی که آبیاری بیش از حد صورت می گیرد محسوب میگردد وعامل کلروز وخشک شدن برگها ، خشکیدگی سرشاخه ها ( Die-back ) وخزان نابهنگام می گردد( نمایه ۲و۳)

۳rozeuntitled

نمایه ۳- بوته های رزآلوده به بیماری قارچی زنگ رز

عامل بیماری :

عامل بیماری زنگ رز قارچ فراگمیدیوم از رده بازید یومیسیت ها می باشند اردودیوم ( جوشهای بهاره وتابستانه ) در سطح زیرین برگها تشکیل شده ، به رنگ زرد یا نارنجی مایل به قرمز هستند که قطر آن بین ۱/۰ تا ۳/۰ میلی متر متغیر است ( نمایه ۲).

ارودوسپورهای گرد تا متمایل به بیضوی شکل به ابعاد ۲۳-۱۸× ۲۹-۲۱ میکرون وبرنگ نارنجی می باشند ( نمایه ۴).

۴rozeuntitled

نمایه ۴ – اردوسپورهای قارچ عامل زنگ رز

روشهای کنترل یا مبارزه با بیماری :

الف – زراعی

۱- جمع آوری برگها وهرس سرشاخه های آلوده در فصول بهار ، تابستان وپاییز وامحاء کامل آنها ( سوزاندن )، زیرا قارچ بفرم جنسی روی برگها و سرشاخه های آلوده زمستان گذرانی کرده واز این طریق بقای قارچ در طبیعت حذف وآلودگی های جدید در سال آینده را سبب می گردد.

۲- اجتناب از آبیاری بارانی وتشتکی بیش از حد ومصرف بی رویه کودهای ازته

ب – شیمیایی :

برای پیشگیری و کاهش خسارت بیماری توصیه می گردد قبل از شروع تا به محض شروع علائم بیماری که در استان گیلان از اواخر اردیبهشت لغایت اوایل خرداد اتفاق می افتد از قارچ کشهای گروه دی تیو کارباماتها ( مانکوزب ، زینب ویا مانب ) به نسبت ۲ در هزار استفاده گردد. تعداد دفعات سمپاشی بسته به شرایط محیطی ۲ بار به فاصله ۱۵-۱۰ روز از همدیگر توصیه می گردد در صورت امکان تهیه  قارچ کش ( زنگ کش اختصاصی ) به نام پلانت واکس به نسبت ۱ در هزار ارجحیت دارد.

مهندس سید عبداله میرحسینی مقدم – محقق بازنشسته تحقیقات کشاورزی گیلان

پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا: انتشار مطالب خبری و یادداشت های دریافتی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای منتشر می‌شود.

tel final1

Share