دیارمیرزا گزارش می‎دهد

عبور فاضلابهای کشاورزی از داخل شهر شفت تهدید کننده است/لزوم ساماندهی انهار و تبدیل آب بندان ها به تفرجگاه

اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، اگر از شهر شفت عبور کنید رودخانه های داخل شهر که به شکل رو باز هستند توجه شما را به خود جلب می کند. این رودخانه ها در واقع ذهکش کشاورزی شهرستان شفت هستند که به شکل سنتی از داخل شهر می گذرند

اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، اگر از شهر شفت عبور کنید رودخانه های داخل شهر که به شکل رو باز هستند توجه شما را به خود جلب می کند این رودخانه ها که محل تجمع زباله ها نیز شده به طور کلی سطح زیادی از شهر شفت را اشغال کرده و علاوه بر آلودگی می تواند خطرات غرق شدگی کودکان و یا سقوط ماشین را نیز در پی داشته باشند.photo_2016-10-11_11-12-18
این رودخانه ها در واقع ذهکش کشاورزی شهرستان شفت هستند که به شکل سنتی از داخل شهر می گذرند و فرصتی برای شهروندان ایجاد شده تا فاضلاب خانگی و … نیز به این زهکش های کشاورزی وصل کنند.
به طور کلی می دانیم که فاضلاب کشاورزی به طور کلی برای انسان خطرناک است زیرا در این نوع فاضلاب سموم کشاورزی مانند هیدرو کربنها هالوژنه ،DDT، آلودین و ترکیبات فسفردار نظیر پاراتیون وجود دارد مخصوصا ترکیبات هالوژنه بسیار خطرناک هستن دو هنگامی که توام با آب کشاورزی در لایه زمین نفوذ نماید یا به بیرون از محیط کشاورزی هدایت شود می تواند باعث ایجاد فاضلاب فوق العاده خطرناک شود .
حال با این مقدمه که فاضلاب کشاورزی شهرستان با فاضلابهای خانگی و صنعتی توام و در سطح شهر رها شود چه مخاطراتی می تواند شهروندان شهرستان را تهدید کند به حضور برخی مسئولان این شهرستان رفتیم.

شهردار شفت: پیگیر هستم

حسین احمدی شهردار شفت گفت: این رودخانه برای من دغدغه بزرگی است و من پیگیر کارهای آن هستم و امید دارم مسئولان استانی و شهرستان به من کمک کنند. زهکش کشاورزی مربوط به ابفار استان است و من به شخصه نمی توانم در مورد آن تصمیم بگیرم.
احمدی با اشاره به اینکه زیر ساخت فاضلاب شهرستان شفت دچار مشکلات متعدد است افزود: کلیه نهر های آب روی زهکش از داخل شهر عبور می کنند و مردم بدون اجازه فاضلاب خانگی را به زهکش سرازیر کردند و در کل خطرات نیز افزایش یافته و ما شاهد آلودگی بیشتر منطقه هستیم.

احمدی از بازدید مدیر کل حوادث غیر مترقبه و مدیر کل آب منطقه ای خبر داد و گفت: شهرداری شفت با اعتبارات خود حدودا ۳۰ متر بالاتر از پاسگاه راهور را برای پوشش فاظلاب در دست اجرا دارد.
وی با اشاره به اینکه پوشش با نظارت آب منطقه ای در دست اجرا است اظهار کرد: ۵۵ متر ابتدای کمربندی شهید مطهری نیز مجوز نصب لوله بتونی جهت سر پوش کردن زهکش را با نظارت کارشناس آب منطقه ای و با در نظر گرفتن درب منگول برای لایه روبی های احتمالی نیز در حال دریافت مجوز و صدور آن هستیم.

شهردار شفت افزود: با کمک بخش بالادست و پایین دست این زهکش با قول مساعدی نماینده و فرماندار و اعلام ۹۰۰ میلیون تومان اعتبار در کمیته برنامه ریزی شهرستان و مذاکره با پیمانکار مقرر شد تا در اسرع وقت کار اغاز شود.

وی تصریح کرد؛ در صورت اهداء قیر به پیمانکار اسفالت کوچه های دارای اگو نیز اجرایی می شود تا آب گرفتگی سطحی شهر که موجبات نگرانی شهروندان است نیز استفاده از این کانال زهکش مرتفع شود.
photo_2016-10-11_11-12-02

تبدیل آب بندان ها به تفرجگاه

محسنی فرماندار شفت در خصوص عبور رودخانه ی ذهکش کشاورزی در داخل شهر گفت: من نیز نگران عبور این رودخانه از داخل شهر هستم و این پروژه باید اجرایی و لوله گذاری شود تا از خطرات الودگی در این شهر کاسته شود.

محسنی با اشاره به اینکه بعد از لوله گذاری و تکمیل پروژه محل بالادست و پایین دست کانکس پلیس این محل برای شهروندان به یک تفرجگاه تبدیل می شود گفت: شهرداری هم باید پیگیر این پروژه باشد.

وی از لایروبی کانال زهکش توسط آب منطقه ای خبر داد و افزود: با پیگیری بعمل آمده ۵۰۰ هکتار از آب بندان ها و انهار را اجرایی می کنیم. این ابندانها هم برای ذخیره آبی شالیزارها مورد استفاده قرار می گیرند و هم برخی از آنها ظرفیت واگذاری به بخش خصوصی برای گردشگری را دارند.

مجوز توسعه شبکه فاضلاب بصورت سنتی صادر نمی شود

رئیس آب و فاضلاب شهری شهرستان شفت نیز درر همین ارتباط گفت: طرح شبکه جمع اوری فاضلاب مدرن بهداشتی در ۱۱ شهر از مجموع ۱۶ شهرستان استان گیلان از سال ۷۴ وارد فاز مطالعه و اجرا شده و شهر شفت نیز جزو ۵ شهر غیر برخوردار از این طرح بوده است.
فرخ فر تصریح کرد: از مجموع ۳۹ کیلومتر شبکه مورد نیاز جهت اجرای شبکه فاضلاب صرفا ۸ کیلومتر به صورت سنتی و نه بهداشتی و مدرن در شهر شفت موجود است و به دلیل عدم وجود تصفیه خانه فاضلاب عملا فاضلاب جمع آوری شده قابلیت تصفیه ندارد و به همین دلیل نهادهای ناظر زیست محیطی اجازه توسعه ی شبکه فاضلاب بصورت سنتی را صادر نمی کنند.
رئیس آب و فاضلاب شهرستان شفت گفت: در سال جاری با مساعدت نماینده و فرماندار محترم شهرستان مبلغ ۱۰۰ میلیون تومان جهت مطالعات مرحله اول احداث تصفیه خانه فاضلاب و شبکه جمع اوری فاضلاب دو شهر شفت و احمد سر گوراب اختصاص یافته است.
وی افزود: بلافاصله ما پس از مطالعات نسبت به تخصیص سالیانه مبالغ از اعتبارات ملی اقدامات را آغاز می کنیم.
فرخ فر اظهار داشت: ما در صدد هستیم که اجرای شبکه فاضلاب را در هر دو شهر بصورت فاز به فاز انجام دهیم به گونه ای که با تقسیم بندی شهر به چند منطقه ، ابتدا در هر منطقه جمع آوری فاضلاب اجرا گردیده و همزمان نصب پکیج تصفیه خانه فاضلاب بتوانیم نسبت به جمع آوری فاضلاب همان منطقه اقدام نماییم.

لزوم ساماندهی انهار

 رئیس شبکه بهداشت و درمان شهرستان شفت نیز گفت: تخلیه فاضلابهای خانگی و کارگاهی به نهر عمومی که منتهی به زمین کشاورزی می گردد علاوه بر ایجاد ظاهر نامطلوب امکان ازدیاد حشرات را فراهم کرده و بوی نا مساعد ایجاد می کند.

محمودی اظهار داشت: این حشرات و آلودگی در تماس مستقیم با کشاورزان می تواند سبب ایجاد برخی بیماریها شود.

وی تاکید کرد: جمع آوری و ساماندهی این نهر ها نیاز به یک همت همگانی در استان و شهرستان دارد تا ما شاهد افزایش بیماریهای عفونی و میکروبی در منطقه نباشیم.

گزارش: زلیخا صفری راسته کناری

 

tel final1

Share