وزیر امور خارجه به سوال نمایندگان پاسخ داد

ظریف: آقای کریمی قدوسی! به خاطر منافع کودکانه با وجهه جمهوری اسلامی بازی نکنید

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا ظریف گفت: افتخار می کنم برادران بزرگم قاسم سلیمانی و سید حسن نصرالله و رمضان عبدالله هر روز در تماس با من از سیاست های جمهوری اسلامی ایران تشکر می کنند.

۱۸۲۴۶۵_۹۷۷به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا وزیر امور خارجه کشورمان با حضور در مجلس به سه سوال جواد کریمی قدوسی نماینده مشهد پاسخ داد.
محمدجواد ظریف در ابتدا در پاسخ به سوالی درباره تغییر معاون عربی – آفریقایی وزارت امور خارجه گفت: در وزارت امور خارجه کمترین تغییرات صورت گرفته است چرا که بنده همکاران وزارت امور خارجه را بزرگترین سرمایه کشور می‌دانم. وزارت امور خارجه به دلیل اینکه یک دستگاه سیاسی داخلی نیست و طبق اساسنامه اش همکاران اجازه ندارند در امور سیاسی وارد شوند، به طور کلی همکاران ما در جهت منافع ملی حرکت می‌کنند و چرخش نیرو در وزارت امور خارجه یک واقعیت بدیهی است. قرار بود آقای امیر عبداللهیان به عنوان سفیر جمهوری اسلامی ایران در کشور مهم و حساس عمان منصوب شود. همه اقدامات لازم هم صورت گرفته بود اما ایشان به دلیل مشکلات خانوادگی تصمیم گرفتند که فعلا به ماموریت نروند. ما نیز تصمیم ایشان را پذیرفتیم و از ایشان به عنوان مشاور وزیر استفاده کردیم. اکنون هم از حضور ایشان در مجلس شورای اسلامی خوشحالیم.

ظریف تاکید کرد: از کریمی قدوسی تقاضا دارم سیاست خارجی ج.ا.ا که مبتنی بر رهنمودهای رهبری است را زیر سوال نبرد و به خاطر منافع کودکانه اینگونه با وجهه جمهوری اسلامی بازی نکند، چه کسی از صحبت خصوصی سرمدی و امیرعبداللهیان به شما گزارش داده است؟ چگونه به خودتان جرات می دهید در صحن مجلس خلاف بگویید؟!من برای حفظ احترام همکارانم سکوت می کنم و اجازه نمی دهم هیچ کدام از همکارانم مورد سوال قرار بگیرند. هیچ کسی حق ندارد در مورد یک کاگزار سیاست خارجی جمهوری اسلامی به ما توصیه بکند، به شما هم اجازه نمی دهیم چنین تهمتی را به سیاست خارجی ایران بزنید.

وی افزود: با این تهمت ها، به دشمن اجازه می دهید جرات لاطائلات گفتن پیدا کند، امکان ندارد ما برای پیام دادن به این و آن، نسبت به تغییر همکارانمان اقدامی بکنیم. سیاست ما براساس اصول انقلاب است. سیاست انقلابی ماست که این امکان را فراهم کرده که به عنوان یک قدرت نوظهور در جهان کنونی حضور پیدا کنیم.

ظریف در پاسخ به سوال دیگر کریمی قدوسی درباره مخالفت وزارت امور خارجه با برگزاری نمایشگاه هولوکاست توضیح داد: ضمن احترام به آزادی بیان، اعتقاد شخصی‌ام این است که این موضوع کمک به مظلوم‌نمایی رژیم غاصب صهیونیستی است و کمک به مردم فلسطین نیست. همه کسانی که در حوزه فعالیت‌های بین المللی حضور دارند و در خط مقدم جبهه مبارزه با صهیونیسم هستند هم نظر بنده هستند. ضمن اینکه بنده کاری را محکوم نکردم بلکه گفتم ما در این موضوع شرکت نمی‌کنیم و این کاری است که توسط بخش غیر دولتی انجام شده است.

وزیر خارجه همچنین در واسخ به سوال دیگری گفت: وزارت خارجه کمترین تغییر نیرو را داشته است، بنا بود امیر عبداللهیان به عنوان سفیر ایران به عمان اعزام شوند که بنا به مشکلات خانوادگی این امکان حاصل نشد و ایشان به عنوان مشاور وزیر منصوب شدند، لذا این بحث ها که تغییر و تحولات در وزارت خارجه به خاطر نگرانی خارجی ها بوده است نه تنها توهین به وزارت خارجه بلکه توهین به نظام است و هیچ پایه و اساسی ندارد.

ظریف افزود: افتخار می کنم برادران بزرگم قاسم سلیمانی و سید حسن نصرالله و رمضان عبدالله هر روز در تماس با من از سیاست های جمهوری اسلامی ایران تشکر می کنند.

وزارت خارجه موانع قانونی را از جلوی پیشرفت اقتصادی کشور برداشته است

محمدجواد ظریف در نشست علنی امروز (یکشنبه ۱۱مهرماه) مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سوال محمدرضا پورابراهیمی رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: وزارت امور خارجه در دولت یازدهم وظیفه خود را به عنوان مددکار و یار پیشرفت اقتصادی بعد از ابلاغ سیاست‌های اقتصاد مقاومتی از سوی رهبر معظم انقلاب تعریف کرده است.

وزیر امور خارجه ادامه داد: وزارت امور خارجه هدف کار خود را پیشبرد سیاست‌های اقتصاد مقاومتی قرار داده و برای این منظور فرهنگ حاکم بر این وزارتخانه که دستگاهی سیاسی و امنیتی به دلیل ضرورت هایی که در سالیان گذشته با آن روبرو بوده، مشغول به تبدیل این فرهنگ به یک فرهنگی که باید در جهت کمک به توسعه کشور، کمک به توسعه صادرات غیرنفتی و همچنین وارد کردن فناوری و سرمایه خارجی در جهت اهداف اقتصادی نظام و دولت عمل کند، بوده است.

ظریف با بیان اینکه در ساختار داخلی وزارت امور خارجه و همچنین در نظام داخل کشور از طریق ایجاد ستاد هماهنگی روابط اقتصادی و همچنین در آموزش سفرا و کارشناسان و ایجاد انگیزه در بین سفرا و کارشناسان، فعالیت کرده‌ایم، تصریح کرد: ما معتقدیم که وزارت امور خارجه هنوز در ابتدای راه است و احساس می‌کنیم وظیفه‌ای که بر عهده داشته‌ایم، در بحث سیاست خارجی و سایر موضوعات به جای اینکه برای اقتصاد کشور هزینه باشد و برای توسعه آن هزینه ایجاد کند، باید کمک حال توسعه باشد.

این عضو کابینه دولت یازدهم افزود: سابقه ۳ سال گذشته وزارت امور خارجه نشان داده که در این حوزه توانسته‌ایم شرایط منطقه‌ای و بین‌المللی را تا حد قابل توجهی تعدیل کنیم تا جذب سرمایه و فناوری امکانپذیر باشد.

وزیر امور خارجه گفت: اینکه وزارت خارجه توانسته موانع قانونی را از جلوی پیشرفت اقتصاد کشور و همکاری‌های بین‌المللی اقتصادی بردارد، به‌عنوان یک دستاورد اولیه این وزارتخانه در این حوزه به شمار می‌رود.

وزیر امور خارجه افزود: وزارت خارجه برای کار اقتصادی تشکیل نشده و هدف کار امنیتی و سیاسی بوده است اما وظیفه این وزارتخانه در دولت فعلی رفع مشکل و آسیب‌شناسی در حوزه دیپلماسی اقتصادی بوده است.

ظریف تأکید کرد: فضای بین‌المللی همکاری با ایران قبل از دولت یازدهم هزینه‌بر بود اما امروز همکاری با ایران برای کشورهای دیگر افتخارآفرین است.

وزیر امور خارجه ادامه داد: تا قبل از این دولت گرایش‌های سیاسی و امنیتی بسیاری به سفرا و وزارت امور خارجه تحمیل شده بود اما این دولت تلاش کرد که گرایش سفرا را از امنیتی و سیاسی بودن به حوزه اقتصادی جلب کند و مهمترین اقدام در این خصوص تغییر ملاک ارزیابی سفرا از سیاسی به اقتصادی بوده است.

ظریف با اشاره به اینکه یکی از مشکلات وزارت امور خارجه در حوزه دیپلماسی اقتصادی ضعف کارشناسی بود، گفت: ما به دنبال این هستیم که این مشکل را حل کنیم و در این راستا در دانشکده روابط بین‌الملل وزارت امور خارجه رشته دیپلماسی اقتصادی ایجاد شده است و در همین رابطه در جذب کارشناسان جدید در وزارت امور خارجه به حوزه اقتصاد توجه خواهیم کرد.

وی افزود: البته سفرا از این موضوع نگرانی دارند که متهم به فساد اقتصادی شوند اما طبق حساسیت‌ها در وزارت امور خارجه نسبت به فساد همکاران به کارشناسان اعلام شده است تا زمانی که با رعایت مصالح کشور پیگیری مسائل اقتصادی را انجام دهید نباید نگران هرگونه اتهام باشید بنابراین سفارتخانه‌ها باید وظیفه خود بدانند که در خدمت مردم در همه حوزه‌ها از جمله کنسولی و اقتصادی باشند.

وزیر امور خارجه افزود: یک مشکل دیگر در وزارت امور خارجه مشکلات ساختاری است و پس از پیروزی انقلاب تاکنون ساختار در این وزارتخانه چندین بار تغییر کرده و در این تغییرات بخش اقتصاد همیشه متضرر شده است اما در حال حاضر مسئولیت پیگیری روابط اقتصادی در وزارت خارجه به قائم مقام واگذار شده است و بنده در سفرهای خودم همواره مباحث بخش خصوصی و دولتی اقتصادی را پیگیری کردم البته عمده محور مذاکرات ما در همه سفرها موضوعات اقتصادی بوده است.

ظریف تأکید کرد: افزایش صادرات غیرنفتی به کشورهای هدف، افزایش ورود سرمایه و فناوری از کشورهای مختلف به ایران به عنوان یک دستاورد جدی در این دولت مطرح است.

وی با بیان اینکه مهمترین مشکل بحث ساختار ملی است، گفت: در کشورهای مختلف یک مسئول برای روابط اقتصادی خارجی شناخته شده است اما در ایران دستگاه‌های مختلف مسئولیت این موضوع را برعهده دارند البته طی یک جلسه در وزارت خارجه با حضور وزرای راه، صنعت، معدن، اقتصاد و رئیس کل بانک مرکزی این موضوعات بررسی شده است، همچنین در ۲ جلسه هم‌اندیشی با حضور مسئولان ذیربط این مسائل مورد بررسی قرار گرفته است.

ظریف تأکید کرد: متأسفانه در داخل کشور یک دیدگاه مشترک در این خصوص نداریم و تا زمانی که به چنین اجماعی نرسیم اعتقاد داریم ستاد هماهنگی روابط اقتصادی خارجی که در این دولت تحت نظر قائم مقام در وزارتخانه تشکیل شده است این دستاورد مورد پیگیری قرار گیرد.

وزیر امور خارجه گفت: امروز سیاست خارجی ایران در خدمت پیشرفت و اقتصاد مقاومتی، کارآفرینان داخلی و دستگاه‌های اقتصاد داخلی برای وارد کردن سرمایه و فناوری مورد نیاز کشور در یک سو و صادرات کالاهای غیرنفتی است بنابراین در حد توان و امکانات و مقدورات پیشرفت‌های خوبی در این زمینه حاصل شده است البته از مجلس نیز سپاسگزاریم که در برنامه ششم نکته هماهنگی میان دستگاه‌ها در حوزه سیاست خارجی با وزارت خارجه را مد نظر قرار داده است.

tel final1

Share