دیارمیرزا گزارش می دهد:

شگفتی ناشران از اشتباهات پی در پی مسئولان برگزاری نمایشگاه کتاب گیلان/ نمایشگاه خلوتی که در شان مردم با فرهنگ گیلان نبود

اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، دوازدهمین نمایشگاه کتاب گیلان در حالی برگزار شده که استقبال اندک مردم اعتراض و گلایه ناشران شرکت کننده در نمایشگاه کتاب گیلان را در پی داشته است بطوریکه برخی از آنها از میزان کم استقبال از نمایشگاه اظهار شگفتی کردند.

photo_2016-10-03_16-46-56اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، تیرماه سال جاری بود که جمعی از کتابفروشان رشت در نامه‌ای به دلیل آنچه آسیب‌های برگزاری نمایشگاه استانی کتاب در گیلان در مهرماه به صنف خود خوانده‌اند، خواستار به تاخیر انداختن این نمایشگاه شدند(اینجا). اما اعتراض کتابفروشان رشتی جواب نداد و معاون فرهنگی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان در شهریور ماه اعلام کرد که دوازدهمین نمایشگاه بزرگ کتاب استان دوازدهم مهرماه برگزار می شود و ناشران متقاضی برای حضور در این نمایشگاه باید ثبت نام کنند(اینجا).

دوره های قبلی نمایشگاه در چه تاریخی برگزار شدند؟

نهمین دوره نمایشگاه کتاب گیلان که با مدیریت اسماعیل پور بر فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان همراه بود در سال ۹۲ و از ۲۸ آبان الی ۴ آذر برگزار شد. دهمین دوره نمایشگاه همزمان با حضور فاضلی در ارشاد گیلان از ۱۷ الی ۲۳ آبان میزبان مخاطبان گیلانی کتاب بود. یازدهمین دوره نمایشگاه کتاب گیلان نیز در سال گذشته ۲۵ آبان الی ۱ آذر برگزار شد اما برخلاف دوره های پیشین ۱۲ الی ۱۷ مهرماه برای برگزاری دوازدهمین دوره نمایشگاه کتاب انتخاب شد.

در هر صورت دوازدهمین نمایشگاه کتاب گیلان در حالی برگزار شده است که استقبال اندک مردم از این نمایشگاه علاوه بر گلایه نمایندگان مجلس(اینجا) مهمتر از همه اعتراض و گلایه ناشران شرکت کننده در نمایشگاه کتاب گیلان را در پی داشته است بطوریکه برخی از آنها از میزان کم استقبال از نمایشگاه اظهار شگفتی کردند.

برگزاری نمایشگاه در مهرماه و مصادف شدن آن با ماه محرم، کاهش زمان یک روزه نمایشگاه، کاهش یک ساعته زمان بازدید و تبلیغات اندک شهری از جمله دلایلی بود که ناشران از آن به عنوان دلایل اصلی استقبال کم مردم از دوازدهمین دوره نمایشگاه کتاب گیلان عنوان کردند.

در همین راستا خبرنگار دیارمیرزا با حضور در نمایشگاه کتاب گیلان با چند ناشر حاضر در نمایشگاه گفتگو کرده است.

از اشتباهات پی در پی مسئولان شگفت زده شدم/ برگزاری نمایشگاه در مهرماه یک کج سلیقگی بودimg_5626

نماینده انتشارات مدرسه در گفتگو با دیارمیرزا با بیان اینکه انتشارات مدرسه همواره پای ثابت نمایشگاه‌های استانی از جمله نمایشگاه کتاب گیلان بوده است اظهار کرد: امسال متاسفانه استقبال اصلا خوب نبوده و همانگونه که خودتان می‌بینید، در عصر روز پنجشنبه نمایشگاه خیلی خلوت است.

وی افزود: انتظار این بود که با توجه به پایان هفته کاری مردم گیلان فرصت حضور در نمایشگاه را پیدا کرده و از این رویداد مهم فرهنگی که در حال برگزاری است بهره لازم را ببرند اما متاسفانه تا این لحظه انتظارات برآورده نشده و برای ما جای تاسف و تاثر است.

نماینده انتشارات مدرسه با بیان اینکه برگزاری نمایشگاه در مهرماه برای گیلان اصلا مناسب نیست، یادآور شد: خصوصا اگر با ماه با محرم و عزاداری نیز همزمان شود. سالهای قبل برگزاری نمایشگاه در آبان و آذر بوده اما امسال در مهرماه برگزار شده است. برگزاری نمایشگاه کتاب در آغاز سال تحصیلی صرفا برای چند ناشر کمک آموزشی خوب است اما برای سایر ناشرین سبب خسران و زیان می‌شود.

وی در ادامه اظهارات خود به سایر دلایل استقبال اندک مردم از نمایشگاه کتاب گیلان اشاره کرد و گفت: از زمان نمایشگاه یک روز کم شده و از سوی دیگر ساعت کار نمایشگاه نیز یک ساعت کاهش یافته و همه مشکلات دست به دست هم داده که همه احساس نگرانی کنیم و از این همه اشتباهات پی در پی مسئولان شگفت زده شویم.

این ناشر گفت: این همه وقت، انرژی و پول هزینه شده تا چنین نمایشگاهی برپا شود اما متاسفانه همانگونه مشاهده می‌شود استقبال کم مردمی سبب شده زحمات به سرانجام نرسد و باعث تاسف است و از گیلان هرگز چنین توقعی نداشتیم. البته گلایه ما از مردم با فرهنگ گیلان نیست بلکه از مسئولین امر است.

نماینده انتشارات مدرسه با بیان اینکه همیشه از نمایشگاه کتاب گیلان به عنوان یکی از بهترین ها نام برده می‌شد اظهار کرد: اینکه این زمان را برای برگزاری دوازدهمین دوره نمایشگاه کتاب گیلان انتخاب کرده اند کج سلیقگی و بی‌توجی به جوانب بوده است. برای بنده جای تعجب دارد و متاسف هستم که چرا و چگونه مسئولان مسائل بدین بدیهی را متوجه نشده اند!

img_5622مسئولان یک سیر قهقهرایی را طی کردند

از نماینده انتشارات مدرسه در خصوص نامه کتابفروشان رشتی و درخواست آنها مبنی بر عدم برگزاری نمایشگاه در مهرماه پرسیدیم و او اظهار کرد: برگزاری نمایشگاه در مهرماه به کتابفروشان آسیب می رساند و آنها باتوجه به وضع فروش کتاب در طول سال توقع دارند که در مهرماه برگزار نشود و بی انصافی هم هست که به آنها ضربه وارد شود.

وی ادامه داد: از مسئولان خواهش می کنم که در سال بعد چنین اشتباهاتی را مرتکب نشوند چون خودشان هم می‌دانند که برگزاری نمایشگاه با این وضع هیچ توجیهی ندارد. کتاب‎ها از تهران آمده و باید نیاز فرهنگی مردم تامین شود اما می‌بینیم که کتاب‎ها فروش نمی‌روند. در حالی که در گذشته همواره بهترین تصمیمات گرفته میشد امسال مسئولان یک سیر قهقهرایی را طی کردند و این موضوع جای تاسف دارد و حداقل به خاطر اعتبار خودشان و استان گیلان هم شده که از برگزاری نمایشگاه با چنین وضعیتی خودداری کنند.

img_5612شاهد کاهش استقبال مردمی هستیم/ سال آینده نمایشگاه در آبان ماه برگزار شود

انتشارات دهسرا که از ناشران برتر شهرستانی بوده و در سال‌های ۷۹، ۸۵، ۸۷، ۸۹، ۹۰، ۹۲ و ۹۳ به عنوان ناشر منتخب برگزیده شده است نیز در گفتگو با دیارمیرزا دلایلی مشابهی را برای عدم استقبال مناسب مردم از نمایشگاه کتاب گیلان عنوان نمود.

وی گفت: نمایشگاه کتاب هر سال در آبان ماه برگزار می شد اما امسال مهرماه برگزار شد و به دلیل همزمانی با ماه محرم شاهد کاهش استقبال مردمی هستیم.

نماینده انتشارات دهسرا با بیان اینکه امکاناتی از سوی مسئولان تدارک دیده نشده افزود: در ماه آبان ناشران و مردم برای برگزاری بهتر نمایشگاه آماده تر بودند. از سوی دیگر تبلیغات شهری نیز ضعیف بوده و بر کاهش میزان فروش تاثیر گذاشته است.

وی در پایان درخواست کرده که در سال آینده نمایشگاه کتاب گیلان در آبان ماه برگزار شود.

img_5609تبلیغات شهری ضعیف است/ زمان نمایشگاه باید افزایش یابد 

نماینده غرفه نشر مرکز و فرهنگ معاصر نیز در گفتگو با دیارمیرزا اظهار کرد: اگر زمان ساعت نمایشگاه صبح ها یک ساعت زودتر یعنی از ده صبح آغاز می‎شد و یا اینکه تا ساعت ۹ شب افزایش پیدا می کرد بهتر بود.

وی تبلیغات شهری را ضعیف عنوان کرد و گفت: با توجه به اینکه کتابفروشی هم دارم برگزاری نمایشگاه سبب شده که بن ها در اختیار دانشجویان قرار بگیرد و از مغازه کتاب را دریافت کنند که از این بابت به نفع آنها شده و من نیز راضی هستم.

استقبال از نمایشگاه افتضاح بود

یکی دیگر از ناشران حاضر در نمایشگاه نیز در گفتگو با دیارمیرزا با بیان اینکه تا اینجای کار میزان استقبال از نمایشگاه افتضاح بوده، اظهار کرد: اینکه نمایشگاه کتاب گیلان اینگونه سوت و کور باشد برای ما قابل پذیرش نیست. با اینکه در روز پنجشنبه قرار داریم و آخرین روزهای نمایشگاه را نیز سپری می‌کنیم باز هم استقبال چندانی از نمایشگاه نشده است.

وی نیز همانند سایر ناشرین عدم تبلیغات مناسب و همچنین برگزاری نمایشگاه در مهرماه را از دلایل استقبال کم مردمی نام برد.

tel final1

Share