محمد علیجانی پور

شما اینقدر برای مردم نسخه نپیچید،مردم خود طبیبند

مسابقه فوتبال مقدماتی جام جهانی روسیه بین تیمهای ایران و کره جنوبی مصادف شده است با روز تاسوعای امسال، که این تقارن بحثهای مختلفی را در کشور به دنبال داشته و به نظرم در مواردی هم اظهار نظرها با افراط و تفریط همراه شده است.

مسابقه فوتبال مقدماتی جام جهانی روسیه بین تیمهای ایران و کره جنوبی مصادف شده است با روز تاسوعای امسال، که این تقارن بحثهای مختلفی را در کشور به دنبال داشته و به نظرم در مواردی هم اظهار نظرها با افراط و تفریط همراه شده است.
photo_2016-10-05_19-08-56عده ای رگ غیرتشان به جوش آمده و خواستار تعطیلی بازی به هر قیمتی هستند و عده ای هم از طرف دیگر پیشنهاد حسینه سازی نموده و متقاضی تعطیلی تعدادی از هیآت مذهبی و رفتن عزاداران به ورزشگاه و به اصطلاح نمایش فرهنگ شده و قصد فرهنگ سازی دارند.
حقیر نسبت به این عزیزان، کمال تواضع و احترام را دارم، چون دغدغه همه این افراد حفظ حرمت عاشوراست…

نکاتی لازم به ذکر هست که ضمن بیان آن پیشنهادم را ارائه می‌نمایم:

-لطفا عزیزان بزرگوار اینقدر نگران مدیریت و کنترل مردم در روز تاسوعا نباشند، این مردم همان کسانی هستند که چند سال پیش که روز طبیعت(۱۳ فروردین) مصادف شده بود با دهه اول محرم، آن را نه در یک ورزشگاه، بلکه در کل کشور مدیریت کردند پس از عهده مدیریت این روز نیز بر می آیند (هرچند این مدل مدیریت جزیی در مسابقه نیمه نهایی باشگاههای آسیا بین تیم های استقلال ایران و دالیان چین در همین ورزشگاه آزادی نیز مسبوق به سابقه می باشد).

-آقایان مسئول باید از مدتها قبل از این، به فکر این روز می بودند نه با شروع بازی های مقدماتی، کاسه چه کنم چه کنم بر دست بگیرند و به این طرف و آن طرف بروند، چرا همیشه فوتبال ما باید بر اثر عدم انضباط درست صدمه ببینید(جریان بازنده کردن تیم امید در بازیهای مقدماتی المپیک به جهت استفاده از بازیکن دوکارته، بازنده کردن تیم سپاهان در جام باشگاههای آسیا به جهت استفاده از بازیکن محروم، حذف تیم استقلال از جام باشگاههای آسیا به جهت تأخیر در ارائه مدارک و … که فقط به جهت عدم انظباط درست بود که یادمان نرفته است…).
مثلا می‌توانستند ورزشگاه استاندارد کوچکتری را معرفی نمایند تا صدمات احتمالی این قضیه کمتر شودو چانه زنی بر سر روز یا ساعت را از مدتها قبل شروع می‌کردند نه چند روز مانده به مسابقه که عده‌ای تازه میگویند: در تلاشیم با توجه به قوانین فیفا با هماهنگی رقیب، بازی زودتر و بجای ساعت ۱۸ساعت ۱۶یا ۱۷برگزار شود و….

– گاهی تشویق و کمک به تیم ملی لزوما وجود تعداد زیاد تماشاگر نیست که این همه مجریان تلویزیونی بر حضور مردم در آن روز با لباس سیاه تکیه میکنند، بلکه گاهی شاید عدم حضور یا حضوری کمرنگ هم خود نوعی کمک و حتی فرهنگ سازی باشد پس چه اصراری دارید بر حضور حداکثری؟
چه بسا خود بازیکنان هم در این مورد خاص و در وضعیت فعلی که نیاز شدید به تمرکز بر روی مسابقه دارند از این وضعیت استقبال بیشتری می نمایند و به قول معروف:
شما اینقدر برای مردم نسخه نپیچید، خود مردم الان یه پا خود طبیبند.

– بجای اینکه اینقدر بر بزرگ سازی حسینیه آزادی تبلیغ نمایید فقط برای تماشاگرانی که به هر دلیلی آمده اند، امکانات عزاداری فراهم نمایید.
چه اشکالی دارد رسانه ها به جای اینکه بگویند حسینیه ای صدهزار نفری تشکیل شد بگویند به علت تقارن با شب عاشورای حسینی استقبال چندانی از مسابقه نشد و حاضرین نیز در خلال مسابقه به امامشان اظهار ارادت نمودند.

کلام آخر
قدر این مردم را بدانیم و به آنها اعتماد کنیم که به حق، معلمان تاریخند.

محمد علیجانی پور -قم- جوار مرقد مطهر حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها

پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا: انتشار مطالب خبری و یادداشت های دریافتی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای منتشر می‌شود.

tel final1

Share