ایجاد سرای محله با هدف آشتی بین شهرداری و شهروندان

سرای محله چهلتن میزبان شهروندان رشتی/ از نشست انجمن گیلک تا آموزش خوشنویسی

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا ،سرای محله با هدف آشتی بین شهرداری و شهروندان ایجاد شده است. شهروندان می توانند در سرای محله آموزش های ابتدایی و کاربردی را ببینند. آموزشی که می تواند حتی منجر به کشف استعداد و پیگیری آن رشته به صورت حرفه ای توسط شهروندان باشد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا ،سرای محله با هدف آشتی بین شهرداری و شهروندان ایجاد شده است. شهروندان می توانند در سرای محله آموزش های ابتدایی و کاربردی را ببینند. آموزشی که می تواند حتی منجر به کشف استعداد و پیگیری آن رشته به صورت حرفه ای توسط شهروندان باشد.gopr8892

سرای محله شهرداری منطقه دو رشت که در خیابان حافظ محله چهلتن(روبروی پارک شهر) قرار دارد خانه ای ویلایی است که می تواند با حضور گرم و همیشگی شهروندان می تواند قلب فرهنگی محله باشد. این سرا در سال گذشته محل تشکیل کلاس های فرهنگی و اجتماعی بوده است. درحال حاضر نیز سرای دوم منطقه در جوار پارک اندیشه درحال ساخت است.

در سرای محله چهلتن کلاس های متنوعی از صنایع دستی تا تعمیر خودرو برگزار شده است. ساعات کلاس آموزشی نیز از ۹ صبح تا ۱۲:۳۰ و بعد ظهر نیز از ساعت ۳ تا ۶ عصر است.

طاهره جعفری مسئول سرای محله چهلتن شهرداری منطقه دو می گوید: این سرا از مرداد ۹۴ کار خود را آغاز کرده است توانسته رابطه خوبی با شهروندان محله برقرار کند.

وی می‌گوید سال اول تمام کلاس‌ها رایگان بود و امسال نیز برای هر  جلسه  هزینه بسیار کم ( دو هزار و ۵۰۰ تومان) دریافت می‌شود.

جعفری می‌گوید: در سرای محله چهلتن کلاس‌های صنایع‌دستی مانند سراجی دوزی، رشتی دوزی، کاموابافی و گلیم‌بافی، چرم‌دوزی، کلاس نقاشی کودکان و بزرگ‌سالان وپتینه کاری برگزار شده است.

کلاس آموزش غذاهای اصیل گیلانی، روانخوانی قرآن ، خوشنویسی و کلاس تندخوانی و تقویت حافظه هم موضوعات دیگری است که در این سرای محله  کلاس‌هایی مربوط به آن‌ها تشکیل‌شده است.

مسئول سرای محله چهلتن شهرداری منطقه دو می‌گوید: اگر مربیان از خود محله باشند بسیار استقبال می‌کنیم. کلاس‌ها معمولاً با ۶ تا ۲۵  تن و در یک دوره ۱۰ جلسه برگزار می شود و تنوع برگزاری کلاس‌ها در این سرا بالا است.

جعفری می‌گوید: در سرای محله ما یک دوره کلاس درمان بیماری‌ها با داروهای گیاهی نیز برگزارشده است.

وی یکی از کلاس‌های با مشارکت بالا را کلاس تعمیرات خودرو عنوان می‌کند و می‌گوید: این کلاس با استقبال خوب بانوان و با مشارکت سازمان  فنی و حرفه‌ای برگزارشده است.

جعفری بابیان اینکه هدف برگزاری کلاس‌ها آموزش حرفه‌ای رسته نیست می‌گوید: در این سرا آموزش کامپیوتر کاربردی باهدف آموزش پرداخت الکترونیک و کاهش ترافیک برای افراد ناآشنا به کامپیوتر برگزار شده است.

برگزاری کلاس زبان انگلیسی مکالمه نیز با همین هدف دنبال می‌شود. وی می‌گوید: برگزاری کلاس زبان صرفاً برای تقویت مکالمه شهروندان و توانایی صحبت با توریست‌هایی است که در بافت مرکزی شهر حضور پیدا می‌کنند.

وی ادامه می‌دهد: کلاس خیاطی، پرورش قارچ، گل‌های زینتی، کارگاه‌های کاشت پیاز و حسابداری مقدماتی نیز از دیگر کلاس‌های این سرا است.

جعفری ادامه می‌دهد برخی از کلاس‌ها به پایان رسیده و دوباره با تقاضای شهروندان می‌تواند تشکیل شود.

علاوه بر کلاس‌های مهارتی زمانی نیز برای کلاس‌های شعر و ادب در نظر گرفته‌شده است.

 جعفری درباره این کلاس‌ها می‌گوید: گردهمایی شاعران که بیشتر از اهالی محله هستند در اولین چهارشنبه هرماه برگزار می‌شود.

وی ادامه می‌دهد: نشست انجمن گیلک با حضور شاعرانی مانند بشرا و گروسی سه‌شنبه هر هفته نیز پابرجا است.

کلاس هلال‌احمر نیز  دو دوره برگزارشده است که با استقبال خوب شهروندان روبرو شد.

دو کلاس رایگان نیز همچنان در سرای محله پابرجا است. مشاوره حقوقی رایگان توسط یک وکیل پایه‌یک دادگستری در روز شنبه و کلاس مشاوره مرکز بهداشت در سرای محله برای پیشگیری از بیماری‌ها در حال جریان است.

جعفری همچنین از حضور گروه‌های مردم‌نهاد در این سرا خبر می‌دهد و می‌گوید: بعد از ساعات آموزشی NGOها و گروهAAو  NAبرای تشکیل جلسات خود از کلاس‌های سرای محله استفاده می‌کنند.

 tel final1

Share