رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان در جمع خبرنگاران مطرح کرد

سرانه ابتلا سرطان در گیلان نسبت به کل کشور بسیار زیاد است/اهمیت بالای نشانگرهای سلامت بر روی مواد غذایی

اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان گفت: سرانه ابتلا سرطان در گیلان نسبت به کل کشور بسیار زیاد است و از عمده ترین عوامل زباله های عفونی هستند.

اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا شاهرخ یوسف زاده در نشست خبری که به مناسبت روز جهانی غذا در دانشگاه علوم پزشگی گیلان برگزار شد با بیان اینکه بهترین روش برای آموزش جامعه در مورد استفاده از تغذیه سالم رسانه ها هستند، گفت: برای آموزش همگانی تغذیه سالم به رسانه ها نیازمندیم. با توجه به صنعتی شدن جوامع و کمبود وقت در بسیاری از مردم به غذاهای ناسالم و آماده روی می آورند و اطلاع کمی از این دارند که چه سمی را وارد بدن خود می‎کنند.img_9460

رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان با بیان بیان اینکه بیماری هایی نظیر فشار خون، دیابت، سرطان، عارضه قلبی و مغزی در جوانان بسیار زیاد شده است، متذکر شد: میتوان گفت ۷۶ درصد از مرگ و میرها ناشی از این بیماری ها است. بیماری هایی که واگیردار نیستند اما به علت بد غذایی و بی اطلاعی از درست مصرف کردن غذا بسیار همه‎گیر شده است.

یوسف زاده با اشاره به اینکه دانشگاه علوم پزشکی از نقد استقبال می‎کند یادآور شد: ما هر گونه انتقادی را در زمینه بهداشت و درمان نشانه یک لطف می‎دانیم. مردم از ما انتظار دارند زیرا علوم پزشکی مسوول نظارت بر تغذیه و دادن غذا سالم به مردم ه ستیم.

وی با اشاره به اینکه جامعه رو به کهنسالی می‎رود گفت: در گیلان میانگین سن کهن سالی در بین مردان ۷۲ سال و در بین زنان ۷۴ سال است و اگر در دوران جوانی بیماری‎های که ناشی از تغذیه ناسالم است جلوگیری نشود در کهنسالی این افراد با مشکل جدی روبرو می‎شوند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان، فاضلاب های بیمارستانهانی را بسیار خطرناک توصیف کرد و افزود: بعضا زباله های عفونی مورد تغذیه دام ها ها قرار می‎گردند و مردم از شیر و گوشت همین دامها به عنوان تغذیه استفاده می‎کنند و این خود عامل بیماریهای خطرناک می‌شود.

وی افزود: سرانه ابتلا سرطان در گیلان نسبت به کل کشور بسیار زیاد است و میتوان گفت از عمده ترین عوامل همین زباله های عفونی هستند.

یوسف زاده با بیان اینکه قرارداد احداث تصفیه خانه بیمارستان های پورسینا، ولایت و رازی بسته شده است، گفت: به بیمارستانی که مشکل فاضلاب خود را حل نکند مجوز فعالیت داده نمی‎شود.

وی همچنین از مهم بودن نشانگرهای سلامت بر روی مواد غذایی خبر داد و گفت: این نشانگر ها میزان انرژی، قند، کالری، نمک و اسیدهای چرب را در مواد تولیدی نشان می‎دهد که در حال حاضر ادعا میشود ۶۰ درصد از مواد غذایی در کشور دارای این نشانگر هستند. در گیلان نیز هشت محصول غذایی دارای نشان ایمنی و سلامت هستند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان در ادامه گفت: برای داشتن جامعه سالم باید سبک غذایی مناسب و سالم همراه با فعالیت فیزیکی مناسب را در بین مردم ترویج داد.

وی همچنین از راه اندازی سامانه ۱۹۰ خبرداد و افزود: این سامانه جهت رسیدگی به شکایات مردم راه اندازی شده است و مردم می‎توانند هر گونه تخلفی در مورد بهداشت و درمان را به این سامانه گزارش کنند تا ثبت شود و به محض رسیدگی بازخورد آن گزارش به فرد شاکی اطلاع داده می شود.

 غلامعلی جعفرزاده ایمن آبادی،محمدحسین قربانی ،جبار کوچکی نژاد،مهرداد لاهوتی،حسن خسته بند،محمود شکری، ولی داداشی, محمدصادق حسنی, محمدمهدی افتخاری, کاظم دلخوش, منوچهر جمالی, اسدالله عباسیtel final1

Share