دیارمیرزا گزارش می دهد

روایتی زیبا و خواندنی از جشنواره کوچ پاییزه و نان محلی در چروده رضوانشهر

اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، اولین دوره جشنواره کوچ پاییزی و نان محلی در روستای چروده رضوانشهر عصر پنج شنبه ۸ مهر برگزار شد.

اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، اولین دوره جشنواره کوچ پاییزی و نان محلی در روستای چروده رضوانشهر عصر پنج شنبه ۸ مهر برگزار شد. photo_2016-10-01_11-37-59

به گزارش خبرنگار دیارمیرزا از رضوانشهر, در این جشنواره یک روزه آیین های محلی مربوط به کوچ نشینان تالشدولاب، عروس بران(ویابری)، تالش خله(آواهای تالشی)، له له نوازی( نی نوازی)، وج گیشتین( کشتی پهلوانی تالشی)، کمربند بازی (داله مزا)، تهیه نان سنتی، تهیه نخ پشمی و کوچ نمادین به نمایش درآمد. غرفه های محلی فروش عسل، به، دست بافته های محلی از دیگر بخشهای این مراسم بود.

مهیج ترین برنامه این جشنواره کوچ و عروسی نمادین و آیین های مربوط به آن بود که با استقبال جمعیت حاضر و جمعی از گردشگران روبرو شد.

دکتر مرتضی طالع ماسوله مشاور رییس و مسوول دبیرخانه شورای راهبردی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری میهمان ویژه این برنامه بود.

وی در گفتگو با دیارمیرزا با تاکید بر زنده نگه داشتن آیین ها و باورهای مردم به خصوص کوچ نشینان بر نهادینه کردن این فرهنگ در زندگی روزمره مردم تاکید کرد و رویدادهایی که به صورت نوستالژیک و صرفا و نمایشی باشد را ناکافی ذکر کرد و برگزاری این جشنواره را یک قدم مثبت خواند.

طالع با شاره به حضور چند روزه خود در گیلان گفت: جذاب بودن مفهوم کوچ و ضرورت احیای ارزشهای آن از دلایل حضور وی در این جشنواره است.

روایتی از کوچ در گیلانphoto_2016-10-01_11-37-24

منصور هادی پور رییس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری رضوانشهر و دبیر این جشنواره در گفتگو با دیارمیرزا گفت: شروع این جشنواره از ۱۳۹۱ کلید خورده و اولین دوره این رویداد است که در پایان هفته دفاع مقدس و آغاز هفته گردشگری برگزار می شود.

وی هدف از این جشنواره را معرفی فرهنگها و خرده فرهنگها، معرفی جاذبه های گردشگری روستایی و عشایری و ترویج بومی گردی اعلام کرد.

رییس اداره میراث فرهنگی رضوانشهر با اشاره به موضوع کوچ عشایر تالش گفت: کوچ در گیلان بر خلاف سایر نقاط کشور به صورت عمودی و از نقاط کم ارتفاع به نقاط مرتفع و بالعکس صورت می گیرد که ییلاق و قشلاق خوانده می شود که تا ۱۰۰ سال پیش مرسوم بوده است که از همین زمان به بعد به زندگی رمه گردانی تبدیل شده است.

وی در این مورد افزود: کوچ سنتی به صورت دسته جمعی و با حضور خانواده ها انجام می شد که اکنون با وسایل نقلیه موتوری صورت می گیرد که نمایش نمادین کوچ یادآور بخشی از رویداد برای نشان دادن به نسل جدید است.

هادی پور بازی های عشایر، نی نوازی و آواها و صداهای تالشی را دارای رابطه مستقیم با موضوع کوچ ذکر کرد.

همکاری خوب مردم با مسئولین

photo_2016-10-01_11-39-32بهرام شفقتی چروده، دهیار این روستا برپایی یک رویداد فرهنگی و در عین حال سنتی را حاصل همکاری مردم خوب این روستا ذکر کرد که از هیچ گونه کوششی برای برپایی آن دریغ نکردند.

وی تصریح کرد: زمانی که این موضوع به اطلاع اهالی روستا رسید در ابتدای کار با تعجب اهالی روبرو شد و به گرمی از این موضوع استقبال کردند و در روز برگزاری با امکانات شخصی خود در این محل حاضر شدند.

معماری روستا تحسین برانگیز است

سعید شفقتی چروده از فعالین فرهنگی و گردشگری گفت: منطقه محل سکونت طایفه چراجی از ایل طالشدولاب است که در پره سر و روستاهای اطراف محل برگزاری این رویداد ساکن هستند. photo_2016-10-01_11-37-46

وی معماری روستا را تحسین برانگیز خواند و گفت: معماری روستای چروده بر اساس سطح طبقاتی و جایگاه بومیان تعریف شده که قدیمی ترین سازع موجود که از چوب و گل ساخته شده بیش از یک و نیم قرن قدمت دارد و دارای نوشته هایی به شکل شعر دیواره های ساختمان است.

شفقتی چروده به بنای دیگری متعلق به دهه ۳۰ خورشیدی که یک عمارت اعیانی و متعلق به خان منطقه اشاره کرد. شفقتی تصریح کرد هر ۲ بنا به دلیل عدم رسیدگی و تغییرات در خطر هستند.

دکتر مرتضی طالع ماسوله در بازدید از این بناها بر بازسازی و احیای آنها تاکید کرد.

روستای چروده اندل در بخش پره سر رضوانشهر و کیلومتر۳۵ جاده پونل – خلخال واقع شده است.

گزارش: طاها عبداللهی

tel final1

Share