روایتی از فاجعه لو رفتن سوالات آزمون خلبانی توسط آقای مدیر!

شایعه لو رفتن پرسش ها آزمون بالاترین گواهینامه خلبانی، در حقیقت افشای این سؤالات و فروش آن بوده است، نه درز اطلاعات و سؤالات؛ به این معنا که یکی از مدیران سازمان هواپیمایی کشوری سؤالات این آزمون را طی یک تبانی به فردی فروخته و موجبات صوری شدن آزمون را فراهم آورده است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا وقوع شمار بالای سوانح و حوادث هوایی در کشورمان به دلیل فرسوده خواندن هواپیماها کم بود که حالا باید نگران کیفیت خلبانان پروازها نیز باشیم، چون خبر می‌رسد پرسش های آزمون خلبانی لو رفته!

 «تابناک» نوشت: این خبر در حالی تأیید شده که پیشتر شایعاتی درباره آن مطرح شده بود و واکنشی از جانب مسئولان به دنبال نداشت؛ اما اکنون مشخص شده که ابعاد آن فراتر از لو رفتن سؤالات است و پیگیری قضایی در خصوص آن نیز به نتایج مقدماتی رسیده است.%7-04-1

آن گونه که فارس خبر می‌دهد، شایعه لو رفتن پرسش های آزمون بالاترین گواهینامه خلبانی، در حقیقت افشای این سؤالات و فروش آن بوده است، نه درز اطلاعات و سؤالات؛ به این معنا که یکی از مدیران سازمان هواپیمایی کشوری، سؤالات این آزمون را طی یک تبانی به فردی فروخته و موجبات صوری شدن آزمون را فراهم آورده است.

بر اساس این گزارش، این موضوع چندی پیش افشا شده و با ورود دستگاه قضایی به ماجرا، پرونده ای در این خصوص مفتوح شده و مدیر خاطی بازداشت شده است. البته این مدیر پس از بررسی های صورت گرفته، به تازگی با قرار وثیقه ۵ میلیارد ریالی آزاد شده است.

از جمله نکات جالب توجه در این پیگیری قضایی نیز، مرجع رسیدگی کننده به این اتفاق است که دادسرای جنایی تهران است؛ دادسرایی که مسئولیت پیگیری سوانح اخیر هوایی را عهده دار است و در این راستا، عهده‌دار پیگیری تبانی در افشای سوالات آزمون atpl-a در دی ماه گذشته شده است؛ آزمونی که اگر افراد در آن نتیجه موفقیت آمیزی کسب کنند، مجوز هدایت هواپیماهای مسافربری را کسب خواهند کرد.

یعنی اتفاقی که با جان مسافران ارتباط مستقیم دارد و می‌تواند به بحرانی جبران ناپذیر منجر شود. اینجاست که بیشتر به اهمیت ماجرا پی خواهیم برد و پیگیری همه جانبه این اتفاق شوم را انتظار خواهیم کشید. به ویژه آنکه می‌دانیم کشورمان آمار نامطلوبی در زمینه شمار سوانح و حوادث هوایی دارد.

این در حالی است که به رغم شمار بسیار بالای حوادث هوایی رخ داده در کشورمان، همواره مهارت خلبانان ایرانی زبانزد عموم بوده و جذب ایشان در خطوط هوایی کشورهای دیگر، مؤید کیفیت بالای ایشان بوده است؛ موضوعی که فروش سؤالات آزمون به شدت آن را خدشه دار خواهد کرد و این نگرانی را به دنبال خواهد داشت که مبادا حالا که قرار است ناوگان هواپیمایی کشورمان نوسازی شود، باید نگران پایین آمدن کیفیت خلبانانمان باشیم؟!

نگرانی که واکنش مناسب مسئولان هواپیمایی کشوری و بررسی جامع در خصوص تخلف اخیر می‌توانست و می‌تواند آن را رفع کند، ولی سکوت دولتمردان درباره پرونده فوق، مانع از آن شده است؛ سکوتی که تهدید کننده صنعت هوایی کشورمان و جان مسافران به نظر می‌آید و باید هرچه سریع تر شکسته شده و به پاسخگویی به افکار عمومی در این باره گره بخورد.

tel final1

Share