دو بازی آسیایی موفق در روز عزیز/ قبلا هم در محرم میزبان بوده‌ایم

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا ، فدراسیون فوتبال تلاش کرده است تا تاریخ این دیدار را با هماهنگی فیفا و کنفدراسیون فوتبال آسیا تغییر دهد. اتفاقی که عملی نشده است و از هم‌اکنون عده‌ای نگران واکنش تماشاگران در شب بازی هستند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از ورزش سه، فدراسیون فوتبال تلاش کرده است تا تاریخ این دیدار را با هماهنگی فیفا و کنفدراسیون فوتبال آسیا تغییر دهد. اتفاقی که عملی نشده است و از هم‌اکنون عده‌ای نگران واکنش تماشاگران در شب بازی هستند.

۰۱۱۴۶۹۶۶این اولین بار نیست که فوتبال ایران در عرصه‌ی بین‌المللی باید پذیرای تیم های دیگر در روزهای ماه محرم باشد. قبلاً دو بار دیگر نیز این اتفاق افتاده است و هر دو مورد مربوط به بازی‌های استقلال در جام باشگاه‌های آسیا بوده است. استقلال در تابستان سال ۱۳۶۹ در اولین گام از جام باشگاه‌های آسیا حریفی به نام السد قطر را پیش روی خود داشت. بازی رفت دو تیم در قطر به تساوی ۱-۱ رسید و جالب اینکه مجید نامجو مطلق که در آن زمان در تیم قطری بازی می‌کرد، گل تیم السد را وارد دروازه‌ی عابدزاده کرد؛ اما بازی برگشت در تهران و در روز تاسوعا برگزار شد. شاهرخ بیانی، کاپیتان استقلال، با پرچمی که خاص روزهای عزاداری محرم  بود، پیشاپیش احمدرضا عابدزاده و سایر بازیکنان استقلال وارد میدان شد. استقلال با تک گل صمد مرفاوی در نیمه‌ی دوم که روی یک ضربه‌ی سر تماشایی به دست آمد، بازی را برد تا به مرحله‌ی بعد صعود کند. نکته‌ی مهم این‌که ورزشگاه آزادی در روز بازی تقریبا پر از تماشاگر بود.

در آن زمان حساسیت چندانی نسبت به برگزاری بازی استقلال در روز تاسوعا ایجاد نشد؛ وگرنه امکان تغییر زمان بازی با توجه به بی‌نظمی‌های مرسوم آن‌ زمان در جام‌ باشگاه‌ها وجود داشت‌. وقوع جنگ خلیج‌فارس ادامه‌ی این رقابت‌ها را نزدیک به یک‌سال عقب انداخت و استقلال که در تابستان ۶۹ السد را برده بود، در تابستان ۷۰ قهرمان آسیا شد.

۰۱۱۴۷۰۱۰در روزهای پایانی فروردین ۱۳۷۸ نیز استقلال میزبان مراحل نیمه‌نهایی و فینال جام باشگاه‌های آسیا در تهران شد. این‌ بار دیدار نیمه‌نهایی بین استقلال و دالیان چین یک روز پس از عاشورا برگزار می‌شد. مراسم نوحه‌خوانی و سینه‌زنی قبل از شروع بازی انجام شد و بازیکنان استقلال با شال‌های متناسب با آن ایام وارد زمین شدند؛ اما تلویزیون به دلیل تقارن زمان این بازی با ایام محرم، از پخش مستقیم بازی جلوگیری کرد و چند ساعت بعد بازی را با حذف صدای تماشاگران به روی آنتن برد. استقلال با گل طلایی علی موسوی ۴بر ۳ از سد دالیان گذشت و به فینال رسید. فینالی که دو روز بعد و در واقع سه روز پس از عاشورا در مقابل جوبیلو ایواتای ژاپن برگزار شد و این‌بار تلویزیون، بازی را به صورت زنده پخش کرد.

tel final1

Share