دیارمیرزا گزارش می دهد

در حاشیه حضور گروه تبلیغی جهادی حضرت علی اصغر (ع) در تالش/ از تغییر نوع روابط میان طلبه و جامعه هدف تا گلایه از عدم بازدید ساده مسئولان+تصاویر

حجت الاسلام عرفانی شیرآباد با انتقاد از مسئولان سیاسی و رسانه های جمعی تالش گفت: در طول ۶ سال گذشته خبرنگار دیارمیرزا اولین نفر از اصحاب رسانه حاضر در منطقه بود که به محل استقرار این گروه وارد شد. و در طول ۶ سال گذشته حتی یک سرکشی ساده هم از سوی مسئولان انجام نشد.

اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا اردوگاه دانش آموزی آموزش و پرورش تالش در روستای کشلی و در کنار شهرک صنعتی محل اسقرار یکی از گروه های جهادی کشور است. در ابتدای ورود به این اردوگاه که امکانات چندانی ندارد با انبوه پرچم هایی رو برو شدم که از تیرهای برق بلوار ورودی آن آویزان شده بود. از هر گوشه و کنار آن می شد طلبه جوانی را دید که با عبا و بی عبا در حال قدم زدن هستند و یا روی یکی از نیمکت های مسیر سیمانی اتاقک های این اردوگاه نشسته اند.photo_2016-10-12_09-17-38

داخل اتاقک ها هم چیز زیادی ندارد و تنها امکانات لوکس آن کولر اسپیلت و یخچال ۵ فوت است. پتوهای با چند سال و پهن شده بر روی فرش نه چندان تمیز بیشترین امکانات آن محسوب می شود. اگر بخواهیم در مورد آن قضاوت کنیم و به آن ستاره اماکن اقامتی را بدهیم حتی یک ستاره هم به آن تعلق نمی گیرد.

حضور یک گروه تبلیغی – جهادی حوزه علمیه قم زمانی پر رنگ شد که به گفتگو با طلبه ها و سرپرست آن نشستم.

حجت الاسلام و المسلمین حسین عرفانی شیرآباد، متولد و رشد یافته روستای شیرآباد بخش حویق تالش، سرپرست این گروه است. وی که مدرس حوزه، دانشگاه و معاونت تبلیغ مدرسه صدوقی ۵ از مدارس حوزه علمیه قم است در ابتدا با شنیدن نام دیارمیرزا و حاشیه های ایجاد شده کمی با احتیاط برخورد کرد.

وی در گفتگوی خود به مواردی اشاره کرد که رسالت خبرنگاری ایجاب می کند بدون رعایت قواعد سانسور و حذف به مطلوب و آرمان گرایی تخیلی که دشمن آرمان گرایی بر اساس اندیشه است به بیان آن بپردازیم.

آشنایی با گروه جهادی تبلیغی حضرت علی اصغر (ع)

سرپرست گروه تبلیغی جهادی حضرت علی اصغر (ع) سابقه فعالیت این گروه که به قول خود او به صورت خودجوش تشکیل شده بود را از سال ۱۳۸۹ اعلام کرد که در ابتدای کار با یک مبلغ آغاز شد و اکنون به  ۱۶۴ تن در سال رسیده است.

وی در همین مورد تصریح کرد: براساس کار میدانی و شناخت از منطقه در مناسبتهای مختلف این مبلغان برای کار تبلیغی اعزام می شوند که ۹۱ روز تبلیغی در سال برای فعالیت آنها به ثبت رسیده است.photo_2016-10-12_09-17-21

این روحانی که دستی در تبلیغ دارد سطح طلبه ها و روحانیون حاضر در این گروه را مطلوب ارزیابی کرد و گفت: گروه جهادی تبلیغی حضرت علی اصغر (ع) در میان ۱۵۰ گروه فعال در سراسر کشور رتبه ۲ را در طی ۲ سال متوالی کسب کرده است.

عرفانی ترکیب این گروه را متشکل از طلبه های زن و مرد اعلام کرد که بیشتر آنها در سطوح عالی حوزوی مشغول به تحصیل هستند که تعدادی از اساتید را نیز شامل می شود که در عین گمنامی و ناشناخته بودن با کمترین ملزومات، مشغول به فعالیت هستند. این روحانی از مشارکت خانوادگی طلبه ها به همراه همسر و فرزندانشان نیز خبر داد که به دلیل عدم وجود امکانات مبلغین باید در طول مدت اقامت به صورت جدا از هم روزهای تبلیغی را سپری کنند.

وی که ۶ سال پیاپی این گروه را مدیریت کرده از راه اندازی کارگروه های مختلفی خبر داد که با چند عضو به مساجد و مدارس اعزام می شوند که با پایان کار هر تیم تبلیغی، گروه بعدی مشغول به فعالیت می‎شوند تا تمام محتوای چیده شده در برنامه تبلیغی برای گروه های هدف که شامل همه گروه های سنی می شود آموزش داده شود.

این مبلغ توان کار نمایشگاهی را از توانمندی هایی ذکر کرد که اعضای آن، دارا هستند و در چند سال گذشته اقدام به برپایی نمایشگاه و اجرای زنده نموده اند.

عرفانی توان جذب گروه حضرت علی اصغر را بالا توصیف کرد و تصریح کرد: برگزاری همایش عصر ۱۵ مهر در اردوگاه دانش آموزی کشلی با مضمون بصیرت افزایی یک کار موفق بود که همزمان با بازی مقدماتی فوتبال جام جهانی و استقبال صدها نفر برگزار شد.

تغییر نوع روابط میان طلبه و جامعه هدف

وی همچنین برگزاری همایش شیرخوارگان حسینی شهر حویق و ثبت آن را در مجمع جهانی علی اصغر نشان از توان و تعمیق فعالیتهای این گروه توصیف کرد.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار دیارمیرزا مبنی بر ارزیابی فعالیت چند ساله گروه گفت: در ابتدای ورود به مدارس سوالات بسیاری در مورد مسایل جنسی از مبلغین صورت می گرفت که با جمع آوری و هماهنگی با آموزش و پرورش به تمامی آنها به صورت حضوری، تلفنی و پیامکی پاسخ داده شد.

این مبلغ، پیشرفت حاصل شده را چنین بیان کرد:« امروز با کمک خدواند به حدی رسیده ایم که سوالاتی را که شایسته جامعه ما نیست مطرح نمی‌شود و از نظر معرفتی به مطرح شدن مواردی در خصوص خودشناسی، خدا شناسی، نبی شناسی و امام شناسی رسیده ایم که نشان از تغییر نوع روابط میان طلبه و جامعه هدف دارد».

انتقاد از مسئولان و رسانه های تالش و قدردانی از دیارمیرزا / حتی یک سرکشی ساده هم انجام نشدphoto_2016-10-12_09-16-57

عرفانی همچنین انتقاداتی داشت که بیشتر متوجه رسانه ها و به خصوص مسوولین منطقه بود.

وی در انتقاد از رسانه های جمعی تالش گفت: در طول ۶ سال گذشته خبرنگار دیارمیرزا اولین نفر از اصحاب رسانه حاضر در منطقه بود که به محل استقرار این گروه وارد شد.

عرفانی با گلایه از رویکرد اقتصادی برخی رسانه ها در انتشار اخبار منطقه گفت: تنها یک بار اقدام به انتشار اخبار در زمینه فعالیتهای طلاب شرکت کننده کردیم و در بقیه موارد نیز هزینه های جاری گروه و نبود حامی مالی موجب شد تا این ارتباط ادامه نداشته باشد.

وی در پاسخ به سوال دیارمیرزا در مورد حمایتهای اداره های دولتی و سازمانها گفت: امامان جمعه شهرستان تالش، بخش حویق و رییس اداره تبلیغات اسلامی تاکنون در زمینه حمایتهای معنوی اقدام کرده اند.

این طلبه، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی شهرستان تالش را تنها سازمان ذکر کرد که در زمینه تامین برخی موارد از جمله غذا اقدام کرده و دیگر سازمانها مانند شهرداریها کمکهایی در حد ۲۰۰ تا ۳۰۰ هزار تومانی به این مجموعه داشته اند.

عرفانی هزینه یک سال تبلیغی را در شهرستان تالش با ۹۱ روز کار حدود ۴۰ میلیون تومان اعلام کرد که با یک ضرب و تقسیم ساده در ازای هر مبلغ به عدد ۷۰ هزار تومان در ماه می رسیم.

وی همچنین از پرداخت هزینه ۱ میلیون و ۵۰۰ هزار تومانی اقامت در اردوگاه دانش آموزی ابراز ناخرسندی کرد و گفت: پرداخت وجه در مقابل خدمات ارایه شده در مدارس و بدون دریافت هیچ هزینه ای صورت می گیرد.

سرپرست گروه تبلیغی جهادی حضرت علی اصغر (ع) عدم یک سرکشی ساده را در طول ۶ سال گذشته از نقاط ضعف مسوولین سیاسی منطقه برشمرد که از وجود چهره های فاضل حوزه علمیه حاضر در این گروه آگاه نیستند.

نقطه قوت گروه حضور مبلغین سطح ۵ حوزه است

photo_2016-10-12_09-17-19حجت الاسلام والمسلمین سید اخلاق یحیایی شیرآباد دیگر چهره‌ی متولد تالش است که سالهاست در قم اقامت دارد.

وی که نویسنده چند کتاب و از مبلغین دفتر تبلیغ حوزه علمیه قم به شمار می رود گفت: به عنوان یکی از اهالی تالش، افتخار حضور دوباره در منطقه به عنوان یک بیان کننده معارف دین اسلام را دارم. گروه تبلیغی حضرت علی اصغر یک کار موفق را به سرانجام رسانده و جا دارد که زمینه فعالیت بیشتر برای اعضای آن فراهم گردد.

یحیایی افزود: طلبه های حاضر علاوه بر یادگیری درس های حوزه علمیه در کارگاه های کاربردی و تخصصی مشارکت دارند تا زمینه حضور آنها به عنوان فردی برای ارتباط گیری با مردم فراهم شود.

وی وجود مبلغین سطح ۵ حوزه را که بالاترین رتبه است را یک نقطه قوت دانست.

حجت الاسلام یحیایی شیرآباد حضور آیت الله وافر، معاونت آموزش بزرگترین مدرسه حوزه علمیه قم را نشان از تعمیق کار این گروه در سطح منطقه برشمرد.

گزارش: طاها عبداللهی

 

tel final1

Share