مشاور مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی در گفتگو با پاد اظهار کرد

خصوصی‎سازی عمده در بخش دریایی;واگذاری راهوری در بنادر شمال و جنوب به بخش خصوصی

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا هادی حق شناس، مشاور مدیر عامل سازمان بنادر و دریانوردی بر این باور است که در اولین گام تمامی عملیات‎هایی که قابل واگذاری به بخش خصوصی بود به این بخش واگذار شد؛ این واگذاری‎ها از لایروبی بنادر تا ساخت و ساز انبار و محوطه و سیلو در بنادر را شامل می‎شود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا هادی حق شناس، مشاور مدیر عامل سازمان بنادر و دریانوردی بر این باور است که در اولین گام تمامی عملیات‎هایی که قابل واگذاری به بخش خصوصی بود به این بخش واگذار شد؛ این واگذاری‎ها از لایروبی بنادر تا ساخت و ساز انبار و محوطه و سیلو در بنادر را شامل می‎شود.HAGHSHENAS (10)

هادی حق شناس در گفتگو با پایگاه اطلاع رسانی دولت گفت: نکته مهم دیگر این است که تقریبا طی دو سه سال گذشته منابع یا آورده‎ای که بخش خصوصی در بنادر کشور سرمایه‎گذاری می‎کند، در مقابل منابعی که دولت از طریق سازمان بنادر در بنادر کشور سرمایه‎گذاری می‎کند، رشد دو تا سه برابری داشته است.

حق‎شناس می‎گوید: آنچه که در دولت تدبیر و امید در بخش دریایی اتفاق افتاده است، در حوزه بنادر شمالی و جنوبی و در ابعاد سخت افزاری و نرم افزاری بوده است، به عنوان مثال در بندر چابهار بخشی از طرح جامع این بندر تا پایان سال جاری به اتمام خواهد رسید و ظرفیت بندر چابهار از دو و نیم میلیون تن فعلی به بیش از ۸ میلیون تن خواهد رسید. هندی‎ها نیز به میزان ۸۵ میلیون دلار در خرید تجهیزات در این بندر مشارکت کرده‎اند. مشاور مدیرعامل سازمان بنادر در ادامه می‎گوید نکته مهم‎تر این است که در این بندر تفاهمنامه‎ای با هندی‎ها به امضا رسید که آنها را ملزم به سرمایه‎گذاری ۱۵۰ میلیون دلاری در زمینه سخت افزار و نرم افزار می‎کند.

وی همچنین افزود: اصل این موضوع به ترانزیت کالا از مسیر چابهار برای هند و کشورهای آسیای میانه اختصاص دارد که این موضوع را می‎توان بزرگترین اتفاقی دانست که در طی دو سه سال گذشته رخ داده است، در واقع سفری که آقای «نارندرا مودی» نخست وزیر هند و رییس جمهور افغانستان با آقای روحانی در تهران داشتند منتج به این شد که منطقه چابهار به معنای واقعی یک بندر ترانزیتی برای کشورهای آسیای میانه شود.

مشاور مدیرعامل سازمان بنادر در ادامه به بندر شهید رجایی اشاره می‎کند و می‎گوید: در بندر رجایی ساخت حوضچه سوم شروع شد و خرید تجهیزات تخلیه کانتینر(گنتری کرین) نیز بعد از تحریم‎ها و در دوره پسابرجام کلید خورده که در این زمینه سازمان بنادر توانست «ال سی» خرید این سخت افزار را باز کند. بر این اساس ظرفیت تخلیه بارگیری کانتینر در بندر شهید رجایی حداقل دو برابر خواهد شد.

حق‎شناس در ادامه با اشاره به کلنگ‎زنی جزیره نگین بوشهر می‎گوید: در واقع ساخت این جزیره، بزرگترین مشارکت بخش خصوصی برای توسعه بنادر است که روبروی اسکله‎های فعلی بندر بوشهر قرار دارد. کلنگ‎زنی این مجموعه را آقای رییس جمهور انجام دادند و عملیات ساختش هم توسط بخش خصوصی انجام شد.

حق‎شناس به بندر امام خمینی و هم چنین بقیه بنادر اشاره کرده و می‎گوید: در بندر امام خمینی و همچنین بقیه بنادر جنوبی تقریبا در سه سال گذشته بیش از ۵۵ هزار میلیارد تومان قرارداد با بخش خصوصی منعقد شده است که این قراردادها یا در زمینه ساخت انبارهای مسقف، یا بارانداز و یا سیلوهای غلات و یا مخازن فراورده‎های نفتی بوده است که دقیقا همین سرمایه‎گذاری را در بنادر شمالی داشته‎ایم.

یک اتفاق دیگر که رخ داده است این است که دولت توانسته، راهوری در بنادر شمال(آستارا، فریدونکنار) و جنوب را به بخش خصوصی واگذار کند که بزرگترین اتفاقی است که در بخش دریایی رخ داده است. نتیجه این اقدام، افزایش سهم و حضور بخش خصوصی در بنادر ایران است.

tel final1

Share