رئیس اداره محیط زیست رودسر خبر داد:

حمله خرس گرسنه به کندوهای عسل یک زنبوردار در رودسر+تصاویر

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا ، یک قلاده خرس در روستای قاسم آباد رودسر به کندوهای عسل یکی از زنبورداران خسارت وارد کرد .

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا ، یک قلاده خرس در روستای قاسم آباد رودسر به کندوهای عسل یکی از زنبورداران خسارت وارد کرد .
۳علی درویشی رئیس اداره محیط زیست رودسر با اعلام این خبر گفت : براساس گزارشی که از طرف یکی از زنبورداران مبنی بر ایجاد خسارت یک قلاده خرس واصل شد ، کارشناسان این اداره به محل اعزام و براساس مشاهده آثار بجا مانده از رد پا و موی حیوان در محل ، گزارش خسارات وارده و صورتجلسه آن تنظیم شد .
وی افزود : با توجه به اسناد و مدارک ارائه شده توسط زنبور دار و نتایج بررسی و پایش کارشناسان اداره محیط زیست رودسر ، بر اساس بند ۹ قانون صید و شکار ، پرونده برای برآورد ضرر و زیان به اداره کل حفاظت محیط زیست ارسال شد .
براساس این بند از قانون شکار و صید ، چنانچه مأموران سازمان و یا صاحبان مزارع و باغها در حدود مجوزهای صادر شده نتوانند از دفع خسارت یا صدماتی که از ناحیه جانوران وحشی به افراد، مزارع و باغها وارد میشود جلوگیری به عمل آورند جبران خسارت وارد شده از محل درآمدهای حاصل از اجرای این قانون از سوی سازمان محیط زیست تأمین خواهد شد .
وی با بیان اینکه این روستا در منطقه کوهستانی و جنگلی قرار دارد افزود: حمله خرس های گرسنه به منطقه، پیش از این نیز سابقه داشته است .
خرس قهوه ای جثه بسیار بزرگی دارد و بزرگ‌ترین گوشت‌خوار ایران است. این خرس رنگی متفاوت از قهوه‌ای تیره تا زرد بور دارد. در مناطق غرب ایران، رنگ اکثر خرس‌ها روشن‌تر از مناطق شمالی است. بچه‌ها عموماً قهوه‌ای تیره‌اند و در ناحیه یقه آنها قسمت روشنی مانند خرس سیاه مشاهده می‌شود . زیستگاه آنها مناطق جنگلی خزر، ارسباران، زاگرس، علفزارهای مرتفع کوهستانی نزدیک جنگل، دره‌های پایین دست جنگل می باشد . آنها معمولا شبگرد هستند و در مناطقی که آرامش کافی داشته باشد، روزها نیز مشاهده می‌شوند و اغلب به صورت انفرادی زندگی می‌کنند . خرس ها همه چیز خوار هستند و در اواخر تابستان برای انباشتن ذخایر چربی و انرژی خود برای فصول سرد سال ، میزان فعالیت و جستجوی خود برای بدست اوردن غذا را به میزان چشمگیری افزایش می دهند و گاهی مشاهده می شود که در مسیر جستجوی غذا وارد مناطق مسکونی روستایی می شوند واین امر رویارویی آنها را با انسان اجتناب ناپذیر میکند. در سال های اخیر شکار غیر قانونی این حیوان توسط متخلفین سودجو واکنشهایی را در بین افکار عمومی بوجود آورده است . بر این اساس سازمان حفاظت محیط زیست با توجه به قوانین موجود به منظور جلوگیری از کشته شدن این حیوان تنومند و با ارزش توسط کشاورزان و دامداران به بهانه دفع خسارت و خطر در مناطق روستایی ، در صورت تایید گزارش از سوی کارشناسان این سازمان نسبت به جبران خسارات وارده به آنها اقدام خواهد کرد.

۳ ۲ ۱

tel final1

Share