استاندار گیلان خبرداد:

توسعه همکاری ایران و نروژ در بخش پرورش آبزی /فصل صید زودتر شروع می شود

به گزراش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا،در نشست مشترک استاندار گیلان و وزیر شیلات نروژ راهکارهای همکاری های مشترک دو جانبه بررسی شد.

به گزراش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا،در نشست مشترک استاندار گیلان و وزیر شیلات نروژ راهکارهای همکاری های مشترک دو جانبه بررسی شد.

vid_20160929_113637-3gp0003دکتر نجفی در این دیدار  که در حاشیه همایش  مشترک شیلاتی ایران و نروژ برگزارشد گفت: شرایط اقلیمی گیلان برای توسعه آبزی پروری بسیار مساعد است و استفاده از ظرفیت دریا یکی ازمحورهای اصلی توسعه‌ی گیلان محسوب می‌شود.

استاندار گیلان افزود: سواحل گیلان ظرفیت تولید حداقل ۳۰۰ هزار تن انواع ماهی را دارد که یکی از راههای استفاده از آنان بهره گیری از پرورش ماهی در قفس است .

وی با دعوت از وزیر شیلات نروژ و سفیر این کشور برای سفر به گیلان و بازدید از توانمندی‌های شیلاتی و آبزی پروری استان گفت: نروژ دارای تجارب ارزنده‌ای درباره پرورش ماهی در قفس بوده و ما می توانیم از این توانمندی ها  از طریق همکاری های بخش خصوصی دو کشور استفاده کنیم .

دکتر نجفی خاطرنشان کرد :پشتیبانی های لازم را از همکاری های بخش خصوصی دو کشور در گیلان انجام می دهیم.

photo_2016-09-29_11-51-53استاندار گیلان افزود :حدود ۳۰۰ کیلومتر از سواحل استان نیز برای پرورش ماهیان خاویاری مستعد است.

وی با بیان اینکه سالانه  ۷۰ هزار تن ماهی در گیلان  تولید می شود گفت: از این مقدار ۵۴ هزار تن مربوط به آبزی پروری و بقیه آن مربوط به صید ماهیان استخوانی و کیلکا از دریا است.

وی با اشاره به استقرار مراکز تحقیقاتی معتبر در زمینه‌ی پرورش ماهی در گیلان  گفت: برای همکاری های علمی ، پژوهشی و تحقیقاتی مشترک  زمینه های خوبی داریم.

دکتر نجفی افزود : استان گیلان از مراکز مهم تکثیر و پرورش ماهی در کشور نیز محسوب می شود در مراکز تکثیر و بازسازی گیلان تولید سالانه ۱۵۰ میلیون قطعه انواع بچه ماهیان استخوانی و خاویاری فراهم است.

همایش شیلاتی ایران و نروژ  ۶۲ با حضور ۶۲ شرکت نروژی و ۳۰ نفر از بخش دولتی نروژ در کنار ۲۰۰ نفر از نمایندگان بخش های دولتی و خصوصی ایران امروز در تهران برگزارشد.

فصل صید زودتر شروع می شود

دکتر نجفی در پایان دیدار با رئیس سازمان شیلات کشور در حاشیه سیمنار مشترک آبزی پروری ایران و نروژ گفت : بر اساس توافقی که در این دیدار با دکتر صالحی انجام شد فصل صید ماهیان استخوانی امسال سه روز زودتر در گیلان شروع می شود .

وی با بیان اینکه هرساله از  ۲۰ مهر صید ماهیان استخوانی آغاز می شود گفت : امسال ۵۱ پره صیادی با حدود چهار هزار صیاد  سخت کوش فعالیتشان در آبهای ساحلی گیلان  را از هفدهم مهرماه آغاز می کنند.

پیش بینی می شود امسال حدود چهار هزار تن انواع ماهیان استخوانی در گیلان صید شود.
فصل صید ماهیان استخوانی تا اواسط فروردین ادامه دارد.

ماهی سفید، کفال، سیم و سوف بیشترین ماهیان استخوانی است که در گیلان صید می‌شود.

tel final1

Share