در جمع دانشجویان قدیم دانشگاه گیلان عنوان شد

تدبیر حلقه گمشده مدیران است/مدیریت یعنی تصمیم گیری

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، والی پور با بیان اینکه در مدیریت هیچ‌چیزی مهم‌تر از تصمیم‌گیری نیست گفت: کار مدیریت یعنی تصمیم گری.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از گیل نگاه، دانشگاه گیلان میزبان جمعی از اساتید و فارغ‌التحصیلان مدرسه عالی مدیریت لاهیجان بود. %d9%87%d9%85%d8%a7%db%8c%d8%b4-%d8%aa%d8%ac%d9%84%db%8c%d9%84-%d8%a7%d8%b2-%d8%a7%d8%b3%d8%aa%d8%a7%d8%af%d8%a7%d9%86-%d9%85%d8%af%d8%b1%d8%b3%d9%87-%d8%b9%d8%a7%d9%84%db%8c-%d9%85%d8%af%db%8c%d8%b1

فارغ‌التحصیلان این مدرسه عالی مهمان انجمن فارغ‌التحصیلان مدرسه عالی مدیریت گیلان و دانشگاه گیلان بودند.‌ این دانشجویان قدیم و مدیران و صاحبنظران جدید رشته مدیریت که برخی از آنها سال ها یکدیگر را ندیده بودند همزمان با آغاز سال تحصیلی توانستند بار دیگر در کنار یکدیگر بنشینند.

مدرسه عالی مدیریت لاهیجان در سال ۱۳۴۹ از سوی دکتر حشمت علایی تاسیس شد که تحصیل‌کرده آمریکا در رشته اقتصاد بود اما عمر مدیریت او تنها یک سال بیشتر نپایید و از سمت خود عزل شد و دکتر ایرج والی پور دانش‌آموخته روانشناسی از آمریکا جایگزین او شد. این مدرسه در سال ۵۶ در دانشگاه گیلان ادغام شد.

‌بعد از اجرای گروه موسیقی ملی و سنتی گیلانی که موردتوجه حاضران قرار گرفت داوود احمدی دستجردی مشاور عالی ریاست دانشگاه گیلان اولین سخنرانی بود که پشت تریبون حاضر شد. وی بعد از خیرمقدم به مهمانان در مورد چگونگی بقای یک دانشگاه صحبت کرد.

احمدی دستجردی بابیان اینکه دانشگاه هاروارد همان تصویری است که ما از دانشگاه در ذهن داریم گفت: دانشگاه برای بقای خود باید به فارغ‌التحصیلان وصل باشد‌ مانند کاری که دانشگاه هاروارد انجام می دهد.

وی افزود: این دانشگاه در سال ۲۰۱۴ یک میلیارد و صد دلار کمک مردمی داشت که فقط کمک فارغ‌التحصیلان دانشکده مدیریت در همین سال ۳۰ میلیون دلار بود.

احمدی دستجردی بابیان اینکه دانشگاه گیلان هشتمین دانشگاه کشور و بزرگ‌ترین دانشگاه شمال است گفت: این دانشگاه می تواند با کمک فارغ التحصیلان و حفظ ارتباط به تاثیری گذاری بیشتری برسد.

تدبیر حلقه گمشده

اکبر تطهیری مقدم رئیس انجمن مدیران صنایع استان گیلان سخنرانی بعد این همایش بود. وی با اشاره به تاخیر ۱ ساعت و ۱۵ دقیقه‌ای شروع مراسم گفت: برای برنامه‌ای که عنوان «مدیریت» دارد این میزان تاخیر زیبنده نیست.

تطهیری بابیان اینکه در جهان جامع‌ترین جایگاه به مدیریت تعلق دارد که خداوند باری‌تعالی آغازگر آن بود گفت: البته خداوند عالم را باتدبیر آغاز کرد. وی افزود: شاید افرادی با عنوان مدیر فراوان داشته باشید اما «تدبیر» حلقه اصلی مدیریت است.

رئیس انجمن مدیران صنایع استان گیلان افزود: تا زمانی که در این کشور رابطه حرف اول را می‌زند شایستگی در آن جایگاهی ندارد.

تطهیری با اشاره به طرح آمایش انجام‌شده در گذشته توسط یک فرانسوی گفت: نتیجه این آمایش نشان داد که گیلان می‌تواند در زمینه برنج به طور کمی و کیفی فعالیت داشته باشد.

وی بابیان اینکه گیلان ۷ کالای استراتژیک دارد گفت: ما باید در گیلان مدیریت برنج٬ چای٬ بادام و شیلات و…را به‌عنوان مزیت‌های گیلان داشته باشیم.

‌راه آینده مرکز آموزش مدیریت دولتی

اسماعیل ملک اخلاق رئیس مرکز آموزش مدیریت دولتی کشور و عضو هیات علمی گروه مدیریت دانشگاه گیلان نیز که در این برنامه حضور یافته بود در سخنرانی خود تحلیلی از چگونگی پیدایش دانشکده مدیریت و ارائه داد.

وی بابیان اینکه از ۱۹۶۰ در دنیا بحثی تحت عنوان پیوند توسعه و بروکراسی مطرح شد گفت: این امر برای شتاب توسعه و رشد اقتصاد انجام گرفت.

رئیس مرکز آموزش مدیریت دولتی کشور با بیان اینکه رشد اقتصادی کشور رابطه مستقیمی با همگرایی نخبگان سیاسی و اقتصادی دارد گفت: هرگاه بین نخبگان اقتصادی و سیاسی کشور همگرایی وجود داشته است شتاب توسعه چشمگیر بوده و هرگاه فاصله افتاد از شتاب کاسته شده است.

ملک اخلاق خطاب به دکتر والی پور با زبان رشتی از وی برای شکل‌گیری مدرسه عالی مدیریت این رشته تشکر کرد.

رئیس مرکز آموزش مدیریت دولتی کشور بخش دوم صحبت‌های خود به مرکز آموزشی مدیریت دولتی و بیان سیاست‌های اصلی بین مرکز اختصاص داد.

وی بابیان اینکه اولین بحث مهم ما پرورش مدیر است گفت: مرکز آموزشی مدیریت دولتی مجری پرورش مدیر است و این مرکز سنجش استعداد و توسعه و پرورش آن را دنبال خواهیم کرد.

رئیس مرکز آموزش مدیریت دولتی کشور بابیان اینکه متاسفانه ادبیات منطقه‌ای در مدیریت نداریم گفت:به مدیریت مبتنی بر آمایش سرزمین بی‌توجه هستیم.

وی مدیریت تخصصی در ساختارها را دیگر موضوع مهم در مرکز آموزشی مدیریت عنوان کرد و گفت:متاسفانه در کشور موضوعاتی مانند مدیریت درمان، آموزش پرورش ‌ و مدارس نوین و گردشگری مشخص نیست.

ملک اخلاق علت این امر را پرداختن کلی به بحث مدیریت دانست و گفت: عناوین مدیریت دولتی و صنعتی بسیار کلی است درصورتی‌که امروز در دنیا بسیار ریز و جزئی کار می‌کنند.

رئیس مرکز آموزش مدیریت دولتی کشور با اشاره به موضوع گردشگری در این بحث ادامه داد: با این نگاه حتی مدیریت در توریسم شمال و جنوب با یکدیگر فرق می‌کند.

ملک اخلاق ایجاد کلینیک مدیریت را برنامه مرکز آموزشی مدیریت دانست و گفت: چرا صاحب‌نظران مدیریت در فرایند توسعه و کانون‌های تصمیم‌گیری حضور ندارند.

وی افزود: دانشگاه اتاق فکر استان است. اما این امر با «باید» نمی‌شود بلکه باید از سوی این صاحب‌نظران ایده و طرح وجود داشته باشد.

ملک اخلاق بابیان اینکه مشکلات استان را باید در دل گروه‌های دانشگاه ببریم گفت: باید برای حل مشکلات گروه‌های مشاوره شکل دهیم و به سازمان‌ها نزدیک بشویم.

علی‌اکبر حسینی به نمایندگی از انجمن فارغ‌التحصیلان مدرسه عالی مدیریت گیلان در سال ۱۳۴۹ نیز با اشاره به حضور فارغ‌التحصیلان و مهمانان این برنامه از حضور اساتید تشکر کرد.

عباد الله رستمی رئیس دانشکده انسانی نیز در ادامه بعد از خوشامدگویی به اساتید در مورد رشته‌های این دانشکده توضیحاتی ارائه داد.

دکتر علی‌محمد خواه ریاست انجمن دانش‌آموختگان دانشگاه گیلان وی نیز ابراز امیدواری کرد که جمع فارغ‌التحصیلان ارتباط بیشتری با دانشگاه داشته باشند.

مدیریت یعنی تصمیم گیری

در ادامه دکتر ایرج والی پور با تشویق دانشجویان سابقش بر روی سن حاضر شد. وی در ابتدا دانشگاه را محلی آزاد برای تحقیقات عنوان کرد و گفت: ایده اصلی دانشگاه حضور افراد دارای تفکر با داشتن آزادی برای تحقیقات است.

وی با بیان اینکه در مدیریت هیچ‌چیزی مهم‌تر از تصمیم‌گیری نیست گفت: کار مدیریت یعنی تصمیم گری. والی پور افزود: مدیر را باید در شرایط خوبی قرار بدهیم تا بتواند در امر تصمیم‌گیری موفق عمل کند.

وی در ادامه خاطراتی از دوران تحصیل خود در دانشگاه کلمبیا و تاسیس مدرسه عالی مدیریت تعریف کردند.‌

tel final1

Share