مصطفی رحماندوست مطرح کرد

بی برنامگی در استفاده از رسانه ها عامل بی علاقگی کودکان به مطالعه/نمی توان جلوی کارهای بد یا بازاری را گرفت/ نیازی به قهرمان سازی نیست

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا ،«مصطفی رحماندوست»علت بی علاقگی کودکان به مطالعه رابی برنامگی در استفاده از رسانه ها دانست وگفت:استفاده بی برنامه از رسانه ها، کودکان را از فرهنگ خود دور و با فرهنگ نامتناسب آشنا می کند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از مهر،«مصطفی رحماندوست»علت بی علاقگی کودکان به مطالعه رابی برنامگی در استفاده از رسانه ها دانست وگفت:استفاده بی برنامه از رسانه ها، کودکان را از فرهنگ خود دور و با فرهنگ نامتناسب آشنا می کند.

۲۲۲۸۵۱۷«مصطفی رحماندوست» با بیان اینکه مشکل بچه های امروز در ارتباط با مطالعه، به خانواده ها بر می گردد، تصریح کرد: متأسفانه امروزه خانواده ها برنامه ریزی درستی برای استفاده از رسانه ها نداشته و اکثر خانواده های ایرانی بدون زمان بندی مناسب، مخاطب رسانه ها می شوند.

وی ادامه داد: در این شرایط کودکان هم با پیروی از این الگو و بدون برنامه ریزی، از رسانه استفاده می کنند و در نهایت، جدای از جایگزینی الگوهای نامتناسب با فرهنگ بومی، علاقه به مطالعه کتاب نیز در آنها شکل نمی گیرد.

این نویسنده و شاعر کودک و نوجوان همچنین خانواده را عامل اصلی ترغیب کودکان به مطالعه دانست و گفت: متأسفانه برخی والدین دوست دارند که کتاب خوب به بچه هایشان بدهند ولی در این باره هیچ اطلاعی ندارند و با انتخابی نامناسب، نمی توانند در کودک و نوجوان خود ایجاد انگیزه برای مطالعه کنند.

رحماندوست افزود: در حال حاضر کتاب های نامناسب برای کودکان در بازار زیاد دیده می شود و نمی توان جلوی کارهای بد یا بازاری را هم گرفت ولی آثار خوب زیادی هم وجود دارد که می توان از آن برای مطالعه کودکان استفاده کرد.

وی تصریح کرد: چیزی که بسیار مهم است، بالا بودن قدرت تشخیص والدین بوده که بدانند چه خوراک فرهنگی را برای کوکان انتخاب کنند. آثار خوب برای کودکان زیر یک سال تا جوان ۲۴ وجود دارد تنها باید توانایی تشخیص آثار خوب از بد را به وجود آورد.

نویسنه و شاعر کودک و نوجوان در ادامه به موضوع قهرمان سازی در ادبیات کودک و نوجوان اشاره کرد و گفت: به طور کلی بحث بر سر اینکه آیا قهرمان سازی درست است یا نه؟ استعماری است یا تربیتی؟ زیاد است و نیاز به مجالی بیشتر برای پرداختن به آن وجود دارد ولی نکته مهم این است که بدون قهرمان سازی هم می توان برای بچه ها کتاب خوب نوشت و آنها را به مطالعه تشویق کرد.

رحماندوست خاطرنشان کرد: اگر بشود شخصیت های خیلی بومی تولید کنیم و همه دستگاه های مربوطه دست به دست هم بدهند و این قهرمان بومی را بزرگ کنند و قهرمان ارزشی قابل قبولی متناسب با فرهنگ کشور به وجود بیاید، خیلی خوب است ولی اگر وجود نداشته باشد هم خلائی برای تشویق کودکان به مطالعه به وجود نخواهد آمد.

وی افزود: در دنیای امروز که پرشده از قهرمان های دروغی و شخصیت های کارتونی که اکثر بچه ها از آنها الگوبرداری می کنند، نیازی به قهرمان سازی نیست چراکه بچه های دیروز که پدر و مادرهای امروز هستند، هیچ قهرمانی نداشتند و با این شرایط، هم خوب بزرگ شدند و هم کتابخوان بودند اما آنچه که اهمیت دارد، برنامه ریزی هدفمند خانواده ها برای تشویق کودکان به مطالعه است.

رحماندوست تأکید کرد: خانواده ها باید برای کودکان و نوجوانان خود برنامه هایی داشته باشند تا کودک و نوجوان مطالعه را به عنوان یک نیاز باور کرده و به دنبال آن برود.

tel final1

Share