دبیر شورای عالی امنیت ملی؛

به جای زدن خودمان، باید تیربارچی پسابرجام را بزنیم/ از معبر برجام بهترین استفاده را ببریم/ امروز تهران امن تر از پاریس است/در بخش تولید دفاع دریایی مجتهدیم

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا ،دبیر شورای عالی امنیت ملی با بیان این‌که باید تیربارچی پسابرجام یعنی آمریکا را از کار بیندازیم، گفت: در بحث دفاع دریایی ایران مقلد نیست و مجتهد است و در این زمینه برای دیگران تولید هزینه کرده‌ایم.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا ،دبیر شورای عالی امنیت ملی با بیان این‌که باید تیربارچی پسابرجام یعنی آمریکا را از کار بیندازیم، گفت: در بحث دفاع دریایی ایران مقلد نیست و مجتهد است و در این زمینه برای دیگران تولید هزینه کرده‌ایم.
shamkhaniامیر دریابان علی شمخانی در هجدهمین همایش صنایع دریایی اظهار کرد: معبری به نام پسابرجام باز شده که در آن سیم خاردار، مین، بمب ناپالم، نهر و تیربارچی به نام ایالات متحده آمریکا وجود دارد، باید ماهرانه از این معبر استفاده کنیم؛ کما این‌که در زمان جنگ از این معابر استفاده می‌کردیم.

وی با تأکید بر این‌که باید تیربار را خاموش کنیم، نه این‌که خودمان را بزنیم، تصریح کرد: زمانی که مسئولی از کشور درباره برجام مطالبه گری می‌کند، نباید آن را در داخل تبدیل به یک اعتراف کرد و بگوییم که ما قبلا این را گفته بودیم.

وی تأکید کرد: نگاه ما به دریا تهدید،‌ فرصتی است. هیچ تهدیدی علیه ایران واقع نمی‌شود اگر هم شود مگر از دریا،‌ همچنین هیچ پاسخی به تهدیدات نمی‌توانیم بدهیم مگر از دریا.

وی با طرح این پرسش که برای تهیه یک برنامه دریاپایه چه الزاماتی نیاز است، گفت: به نظرم هشت الزام وجود دارد که یکی از آنها این است که ارزش و اعتقاد داشته باشیم. موقعیت و جغرافیا، پتانسیل انسانی، دانشی، بازار و نیاز، الزام در رقابت، فرصت و تهدید، تجربه، امنیت هم در محل هم در عمق و نیت و اراده رهبران باید این موارد را همراهی کند.

دبیر شورای عالی امنیت ملی تأکید کرد: آیا ما در جمهوری اسلامی ایران از نظر باورهای دینی، اسناد و مستنداتی داریم که ما را تأیید می‌کند که در این چارچوب می‌توانیم به شکل توسعه‌مند عمل کنیم، پاسخ این سؤال مثبت است.

شمخانی ادامه داد: در این زمینه احادیث فراوانی داریم، شهید در دریا ارزش بسیار متفاوتی با شهید خشکی دارد.

وی با اشاره به موقعیت و جغرافیای ایران گفت: هر جا که می‌نشینید، می‌گویید ۵۰۰ هزار کیلومتر مرز دریایی داریم، ۱۵ کشور همسایه داریم که ۱۲ کشور با ما مرز آبی دارند. موقعیت جغرافیایی ارتباطی با اقیانوس هند داریم.

وی با بیان این‌که نیروی انسانی متخصص ایرانی بدنه وسیعی از قابلیت را برای کشور فراهم کرده است، افزود: از نظر دانش و صنعت، مراکز علمی تخصصی وابسته به دانشگاه‌ها برای ما فرصتی تهیه کرده که ارتقای دانش را برای ما مهیا کرده است.

دبیر شورای عالی امنیت ملی با بیان اینکه ۳ میلیارد دلار گردش مالی صنایع دریایی در ایران است، تأکید کرد: با توجه به موقعیت و قدرت ایران در منطقه، قابلیت بازاری وسیع‌تری از جمعیت خودش در موضوعات صنایع دریایی دارد.

شمخانی با اشاره به مبحث امنیت، گفت: امروز مترو تهران امن‌تر از مترو پاریس است، ‌از ما می‌پرسند که شما با توجه به اوضاع بد منطقه چگونه امنیت خود را تأمین می‌کنید.

وی با تأکید بر این‌که مردم ایران در این زمینه تجربه دارند، ادامه داد: علاوه بر این راهبرد، رهبری داریم که راه مقابله با این ناامنی را برای ما ترسیم کرده و آن این‌که راهکار تأمین امنیت در داخل مرزها نیست بلکه خارج از مرزهاست.

وی با بیان این‌که فرصتی به نام خلیج فارس و دریای عمان داریم که به ما دیکته می‌کند این فرصت‌های بالقوه را به بالفعل تبدیل کنیم، گفت: از سال ۷۸ تا امروز نقطه عطفی در گرایش به سمت دریا را در ادبیات کشور وارد کرده‌ایم، اما باید سایر پتانسیل‌ها را بالفعل کنیم.

وی با بیان این‌ که در بخش تولید دفاع دریایی مقلد نیستیم و مجتهدیم، گفت: این توانمندی ایران برای دیگران تولید هزینه کرده است، این یک تجربه گرانقدر است که قابل تعمیم به بعد کشوری نیز هم هست.

دبیر شورای عالی امنیت ملی با اشاره به تأکید مقامات نظام درباره توسعه مُکران، افزود: امروز مهم‌ترین موضوع تأثیرگذار بر امنیت ملی ما اقتصاد، معیشت، اشتغال و رفاه است. فضای بکر قابل ترجمه به این الزام دریاست. لذا این بستری است که همت می‌خواهد و ما به عنوان مدیر دولتی یا کسانی که دارای عرق ملی هستیم، باید ببینیم چه سهمی و چه نقشی در استفاده از این فرصت برای حل معضلات مردم و توسعه اقتصاد دریایی داشته باشیم.

شمخانی تأکید کرد: در بخش تعمیر و نگهداری کشتی، بندرعباس مقدم‌تر از جبل‌علی است و سازمان بنادر در این زمینه اقدامات لازم را انجام دهد.

tel final1

Share