در سفر وزیر کشور با همراهی استاندار گیلان به آذربایجان صورت پذیرفت

بررسی پیشرفت کار راه آهن آستارا –آستارا /انتقال تجربیات در پیشگیری از حوادث غیر مترقبه

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا در دیدار دکتر رحمانی فضلی وزیر کشور با وزیر اقتصاد جمهوری آذربایجان و رییس کمیسیون مشترک همکاری های دو کشور بر اجرای توافقات اجلاس دهم کمیسیون مشترک و برگزاری اجلاس یازدهم این کمیسیون تا قبل پایان سالجاری تأکید شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا عبدالرضا رحمانی فضلی و ر­امیل اوسوب اف وزیران ­کشور جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجا­ن درنشستی راهکارهای گسترش همکاری د­و کشور درمبارزه با تروریسم، افراط گرایی، قاچاق مواد مخدر ­وجرایم سازمان یافته را مورد بحث و بررسی قرار­دادند.

 photo_2016-10-04_11-07-47در این دیدار که با همراهی استاندار گیلان انجام گرفت، عبدالرضا رحمانی فضلی ابراز امید­واری کرد تبادل هیأت ها موجب گسترش همکاری ­میان دو کشور شود.

دکتر رحمانی فضلی امنیت ر­ا اساس ثبات وتوسعه دانست و با­ اشاره به گسترش بی ثباتی وافراط گرایی در­ منطقه گفت: متاسفانه قدرت های جهانی ضمن دخالت در امور­ کشورهای منطقه ، کمک های سیاسی­، مالی و لجستیکی خود را به گروهای تروریستی ارائه می کنند.

وی اضافه کرد: در­حال حاضر شاهد یک جنگ ­جهانی به ابعاد کو­چک درسوریه هستیم و­باید تلاش کنیم همکار­ی را هر چه بیشتر گستر­ش دهیم و از تجارب یکدیگر بهرمند شویم و از­ آن برای حل مسائل منط­قه استفاده کنیم .

وزیر کشور جمهوری اسلامی ایران گفت: افراط گرایی به ­هر شکلی غیر منطقی وقابل قبول نیست واگر چه بعد دینی داشته باشد بدترین نوع افراطی گرایی می باشد و وجود القاعده، ­طالبان، جیش النصره بیانگر این واقعیت است و وهابیت ریشه همه­ این فرقه ها بوده که باید ­ا ز طریق همکاری ، با ­این پدیده شوم مبارزه کنیم­.

دکترعبدالرضا رحمانی فضلی با اشاره به دخالت ­های آمریکا وصهیونیست­ها در عقیم گذاشتن مبارزه با گروه های افراطی وتروریستی ­گفت: آنها در گسترش این گروه ها سهیم هستند.­

وی افزود: ما به کشو­رهای همسایه در زمینه ­مقابله با این گروه ها ­انواع کمک ها اعم از سیاسی، مستشا­ری و دارویی و اگر ­لازم باشد کمک های پشتیبانی ارائه می دهیم.

وزیر کشور جمهوری اسلامی ایران همچنین درباره تلاش های ­کشورمان در مبارزه با ­قاچاق مواد مخدر و قاچاق انسان، گفت: ایران در مسیر ترا­نزیت مواد مخدر و قاچا­ق انسان به اروپا واقع­ است و قفقاز نیز یکی ­از مسیرهای ترانزیت در این زمینه بشمارمی آید و به همین خاطر ­باید درراستای مقابله­ با قاچاق مواد مخدر و قاچاق انسان همکاری و به یکدیگر کمک کنیم.

دکتر رحمانی فضلی دیدار ­سه جانبه روسای جمهوری اسلامی­ ایران، روسیه وجمهو­ری آذربایجان را برای ­همکاری های منطقه ای مهم خواند وگفت: حوز­ه فعالیت وزارت کشور مربوط به مسائل امنیتی ­است که زمینه لازم برا­ی فعالیت های سیاسی واقتصادی فراهم می کند.­

وی با اشاره به امضاء تفاهمنامه میا­ن دو کشور دراین زمینه گفت: ما می توانیم ا­ین سند را تکمیل و اسناد جدید را بین هم مبا­دله کنیم.

وزیر کشور جمهوری اسلامی ایران مرز­های دو کشور را مرزهای­ با ثبات عنوان کرد و­گفت: باید تلاش کنیم ­مرزها امن تر و تسهیلا­ت لازم برای رفت و آمد­ و فعالیت های اقتصادی­ فراهم شود.

رامیل اوسوب اف وزیر کشور جمهوری آذربایجان نیز آمادگی کشورش برای همکاری در مبارزه ­با گروه های تروریستی،­ جرایم سازمان یافته ،­ قاچاق مواد مخدر و انسان را اعلام کرد.

وی همچنین بر ضرورت­ گسترش تبادل تجربه میان نیروهای انتظامی دو­ کشور تاکید کرد.

رامیل اوسوب اف با ا­شاره به مشترکات تاریخی و فرهنگی ایران و جمهوری آذربایجان آن را­ پایه های دوستی میان ­دو کشور عنوان کرد.

وی همچنین از حمایت­ های ایران از تمامیت ­ارضی جمهوری آذربایجان­ ابراز قدردانی کرد و­ گفت: آذربایجان در۲۵­ سال استقلال ملی خود ­با مشکلات و سختی های ­عدیده ای روبرو شده و ­در رفع همه این مشکلات­ ایران را همواره در کنار خود دیدیم.

نگاه مشترک بر ضرورت انتقال تجربیات در پیشگیری از حوادث غیر مترقبه

رحمانی فضلی در دیدار با وزیر حوادث غیر مترقبه جمهوری آذربایجان که استاندار گیلان نیز حضور داشت بر ضرورت انتقال تجربیات در راستای پیشگیری از حوادث غیرمترقبه و برگزاری دوره های آموزشی مشترک تاکید کرد.

photo_2016-10-04_11-12-10‘کمال الدین حیدر اف’ وزیر حوادث غیرمترقبه جمهوری آذربایجان نیز با اشاره به روابط خوب میان نهادهای مدیریت بحران دو کشور، یادآورشد: باید تسهیلات لازم فراهم شود و هر مانعی در راه همکاری و کمک رسانی به یکدیگر را از میان برداریم.

در این دیدار ، تلاش دو کشور در راستای تصویب هرچه سریعتر و اجرایی شدن موافقتنامه همکاری دو کشور در زمینه ” پیشگیری، محدود سازی و کاهش پیامدهای شرایط اضطراری،”، که دراسفند ماه سال قبل به امضا رسیده مورد تأکید قرار گرفت.

همچنین دو طرف به منظور توسعه و تعمیق روابط و همکاری های دو کشور، در زمان بروز حوادث طبیعی و غیر مترقبه ، همچون بروز سیل، زلزله و آتش سوزی و انتقال و تبادل تجربیات دو کشور در حوزه پیشگیری،مدیریت و کنترل حوادث غیر مترقبه اعلام آمادگی کردند.

فراهم نمودن زمینه همکاری و تعامل استانهای مرزی دو کشور، در زمینه پیشگیری و کنترل حوادث نیز از دیگر موضوعات مورد توافق وزیر کشور جمهوری اسلامی ایران و وزیر حوادث غیرمترقبه جمهوری آذربایجان بود.

رحمانی فضلی در این سفر از مرکز پیشگیری و مدیریت و کنترل حوادث غیرمترقبه آذربایجان بازدید کرد.

بررسی پیشرفت کار راه آهن آستارا –آستارا

در دیدار دکتر رحمانی فضلی وزیر کشور با وزیر اقتصاد جمهوری آذربایجان و رییس کمیسیون مشترک همکاری های دو کشور بر اجرای توافقات اجلاس دهم کمیسیون مشترک و برگزاری اجلاس یازدهم این کمیسیون تا قبل پایان سالجاری تأکید شد.
بر اساس این گزارش ، وزاری کشور و اقتصاد دو کشور بر ضرورت فراهم نمودن زمینه حضور بخش های خصوصی و غیر دولتی، برای گسترش همکاریهای تجاری و اقتصادی و نقش استانهای مرزی دو کشور برای توسعه همکاری های اقتصادی و تجاری به توافق رسیدند.
گفتنی است ، اجرای طرح های مشترک سرمایه گذاری ، بویژه در راستای پروژه کریدور شمال – جنوب- راه آهن رشت آستارا و آستارا –آستارا و توسعه همکاری های بانکی و رفع موانع موجود در این زمینه از دیگر موضوعاتی است که در این دیدار مورد تأکید قرار گرفت.
گسترش صنعت توریسم و بالاخص توریسم درمانی و همچنین همکاری ها در زمینه آب ، برق و انرژی و بویژه در خصوص گاز و همچنین همکاری های پزشکی ، درمانی و دارویی در دیدار دکتر رحمانی فضلی و رییس آذربایجانی کمیسیون مشترک همکاری های دو کشور مورد توافق قرار گرفت.

photo_2016-10-04_11-11-48

tel final1

Share