سخنگوی وزارت در واکنش به شایعات

استعفا و برکناری وزیر ارشاد مطرح نیست/پذیرش استعفای مدیر کل قم یعنی احترام به علما

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، سخنگوی وزارت ارشاد ضمن با اشاره به بیانیه اعتراضی سه تن از نمایندگان استان قم در راستای اتفاقات رخ داده، اخبار منتشر شده پیرامون برکناری یا استعفای وزیر ارشاد را تکذیب کرد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از فارس، حسین نوش‌آبادی سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، پیرامون شایعه استعفا یا کناره‌گیری علی جنتی وزیر ارشاد از این وزارتخانه، اظهار داشت: این مطلب را قویاً تکذیب می‌کنم. نه بحث کناره‌گیری و نه استعفا و نه حتی برکناری مطرح بوده است.۱۳۹۴۱۱۱۹۰۰۰۶۳۱_photoa

وی در پاسخ به اینکه عنوان می‌شود بعد از ایام عاشورا و تاسوعای حسینی برکناری وزیر ارشاد کلید می‌خورد و این مبنی بر اتفاقات رخ داده در شهر قم است، گفت: حتی از سوی مجلس نیز چنین موضوعی تاکنون مطرح نشده است، اما بواسطه اتفاقات رخ داده سه تن از نمایندگان قم نامه‌ای را در قالب یک بیانیه نوشته و از اتفاقات رخ داده ابراز ناخشنودی کرده اند.

وی گفت: در این مدت هم آقای جنتی و هم ما در وزارت ارشاد پیگیر موضوع بودیم و در مورد این مراسم که مخاطبان آن با پوشش نامناسب و عدم رعایت شئونات اسلامی حضور داشتند توضیحاتی دادیم. این حواشی به وجود آمده در این مراسم موجب نگرانی شده بود که در نهایت شخص مدیرکل استان قم هم عذرخواهی و استعفا کردند و وزیر ارشاد امروز با این استعفا موافقت نمودند.

سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد با بیان اینکه حواشی به وجود آمده در شهر قم از سوی مخاطبین صورت گرفته، گفت: قصور در این زمینه در شهر قم صورت گرفت، اما تعمدی از سوی مدیر کل استان صورت نگرفته است. این برنامه اجرا شده معمول و متداول بود اما تخطی از سوی مخاطبان آن مشاهده شد. اینکه شخص مدیر کل عذرخواهی کرد به دلیل عدم رعایت شئونات اسلامی از سوی حاضران بود.

وی با اشاره به اینکه مدیرکل ارشاد استان قم خود یک روحانی خوش‌سابقه و اهل علم است، گفت: آقای دانشی روحانی خوش‌سابقه و اهل علم است ایشان ملبس به لباس روحانیت است و پس از توضیحاتی که وزیر ارشاد دادند ایشان نیز توضیحات را پذیرفته و با استعفای ایشان موافقت کردند.

نوش آبادی در پاسخ به سوالی پیرامون فشارها برای استعفای جنتی از وزارتخانه اضافه کرد: هیچ فشار و پیگیری برای استعفا و برکناری مطرح نیست شایعات برکناری وزیر ارشاد در همان روزی که وزیر ارشاد از همایش صنعت چاپ خارج می‌شدند مطرح شد که ایشان این استعفا را تکذیب کرد، اما اتفاقاتی که چند روز گذشته افتاد در نهایت منجر به کناره‌گیری مدیر کل قم شد. از آن برنامه نه وزیر مطلع بود و نه مسئولان ارشد ارشاد، بلکه حواشی آن مراسم هم برای ما و همه مسئولین باعث تأسف و تأثر شد.

سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد با تأکید بر اینکه شخص رئیس جمهور همواره تأکید می‌کند که باید یکسری مسائل و ملاحظات مدنظر قرار گیرد و رعایت شود، گفت: ایشان با این تأکیدات همواره تصریح می‌کنند که ارتباط امروز دولت با علما، حوزه علمیه و مراجع خوب و مناسب و قابل قبول است و ما اجازه نمی‌دهیم این روابط خوب و رو به تقویت که بارها هم آقای روحانی در ملاقات با مراجع آن را مطرح کردند خدشه وارد شود. به گفته سخنگوی ارشاد، به طور کلی نگاه حمایت‌آمیز علمای قم و فضلای این حوزه از عملکرد دولت در بخش‌های مختلف را نباید اجازه دهیم به راحتی به خاطر برخی موارد و غفلت‌ها با مشکل مواجه شود. توصیه رئیس جمهور همواره بر این بود که مسئولان دستگاه اجرایی جایگاه مراجع تقلید را در نظر داشته باشند و متذکر شدند که نباید اجازه دهیم برخی حوادث این رابطه ارزشمند دولت و علما و مراجع را دستخوش آسیب کند. ارشاد هم این دغدغه‌ها را کاملاً درک می‌کند و برای رفع آن نهایت تلاش خود را خواهد کرد. وزارت ارشاد عنایت ویژه به مراجع تقلید، علما و فضلای جامعه مدرسین قم دارد و هم دولت و شخص رئیس جمهور همواره گزارشاتی را از بخش‌های مختلف به مراجع رسانده و از آنها رهنمود دریافت می‌کنند.

وی با بیان اینکه پذیرش استعفا از سوی وزیر ارشاد به معنای احترام به دغدغه‌ها و نگرانی‌های گرانقدر است، اظهار داشت: این استعفا نشان می‌دهد حفظ حریم و حرم ملکوتی حضرت معصومه (س) و احترام به مراجع در اولویت کار قرار دارد.

سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد در پاسخ به این سؤال که پس از مراسم برگزار شده در قم و مشهد تذکری از سوی مجلس یا رئیس جمهور دریافت کرده‌اید گفت: در این موضوع هیچ سؤالی از سوی مجلس و یا تذکری از سوی نمایندگان مطرح نشده است بلکه تنها سه تن از نمایندگان شهر قم نگرانی‌های خود را ابراز داشتند و ما هم به دیده احترام به آنها پاسخ داده‌ایم. هم حضوراً با نمایندگان و هم غیرمستقیم صحبت شده است. این گزارشات هم به سمع تعدادی از علما به واسطه مدیر کل ارشاد قم رسیده است و اعلام کردیم هر زمان که لازم باشد و علما دستور فرمایند توضیحات مشروع را حضوری خواهیم داد.

نوش‌آبادی در مورد اینکه عنوان می‌شود برکناری شخص وزیر ارشاد از این وزارتخانه پس از روزهای عاشورا و تاسوعا کلید زده می‌شود، گفت: ما این موضوع را قویاً تکذیب می‌کنیم چرا که نه استعفا و نه کناره‌گیری آقای جنتی مطرح است زیرا عملکردشان موفق و مثبت بوده و برخی اتفاقات نمی‌تواند دلیل بر ناکارآمدی مدیر ارشد دستگاهی باشد که در میان هزاران برنامه خوب و مثبت یک برنامه‌ای برگزار شود که آن هم مخاطبان شئونات را رعایت نکنند. من به پاکدستی و پایبندی آقای جنتی به احکام شرعی معتقدم و می‌دانم ایشان معتقد به صرفه‌جویی و رعایت مسائل شرعی و ملی است. از این جهت این دلیل نمی‌شود وزیری که شبانه‌روز با پاکدستی کار می‌کند این گونه برکنار شود.

وی در پایان از فعالیت ارشاد استان قم به واسطه سرپرست خبر داد و گفت: تا معرفی مدیر کل جدید استان قم با سرپرست اداره خواهد شد.

tel final1

Share