کارگاه آموزشی طرح های پایلوت مشاوره ژنتیک برگزار شد+تصاویر

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا ،کارگاه آموزشی طرح های پایلوت مشاوره ژنتیک پیش از ازدواج و غربالگری اختلالات ژنتیک در دختران ۲۵-۱۵ در رشت برای اولین بار در ۴ شهرستان استان گیلان برگزار می شود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا بمعاون پیشگیری بهزیستی گیلان با بیان این خبر گفت :در طرح مشاوره ژنتیکphoto_2016-09-05_12-10-04 پیش از ازدواج ، افراد ۲۵-۱۵ سال غربالگری می شوند و همچنین اختلالات ژنتیکی در دختران ارزیابی و مشاوره پیش از ازدواج  نیز به این گروه ها ارائه می شود.

دکتر فرحناز نوبخت راد افزود: هزینه مشاوره ژنتیک برای بار اول توسط پزشک عمومی ۵۵ هزار تومان و پزشک متخصص نیز  ۸۷۵۰۰ تومان می باشد که این هزینه را بهزیستی متقبل شده و پرداخت می کند.

دکتر نوبخت با بیان اینکه طرح مشاوره ژنتیک پیش از ازدواج و غربالگری را رایگان است خاطر نشان کرد: امسال۲۰۰۰ نفر در کل استان در مورد اختلالات ژنتیکی غربالگیری می شوند که شامل  ۱۰۰۰ نفر در شهرستان رشت  و ۱۰۰۰  نفر هم در شهرستان تالش می شوند.

معاون پیشگیری بهزیستی استان گیلان با اشاره به اینکه این کارگاه ها تنها در بعضی از استان های کشور اجرا می شود و یک سری ازاستان ها نیز سرگروه هستند ، تصریح کرد: پرسشگران یا همان غربالگرها در این کارگاه ها یاد می گیرند چگونه افراد را به گروه های پرخطر یا با خطر متوسط طبقه بندی  کنند.

گفتنی است کارگاه آموزشی از تاریخ ۱۳ و ۱۴ شهریور به مدت دو روز در پژوهشکده پروفسور رضا برای پرسشگران کارشناسان پیشگیری از معلولیتها و سمن های همکار طرح برگزار شد.

tel final1

Share