فرشته رضایی

هجوم تاکسی ها به خیابان های رشت

اغلب تاکسی ها بیشتر به صورت ایستگاهی- و نه گردشی- فعالیت می کنند و همین موضوع باعث تجمع بیش از حد آنها در ایستگاههای تاکسی می شود. چنانچه تاکسی های پارک شده از جنب بازار بزرگ رشت تا سه راه تختی که مسیری چندصد متری است ادامه دارد و اغلب شهروندان برای نشستن در تاکسی ها باید با خریدهای در دست و پیاده به سراغ اولین تاکسی در ایستگاه بروند تا تردد کنند.

هجوم تاکسی ها به خیابان های رشت

taxi2016-04-11_20-23-48

رشت، مرکز استان گیلان، یکی از شهرهای پرتراکم کشور و استان است. با اینکه جمعیت آن حدود ۶۰۰ هزارنفر است اما تردد روزانه در آن یک میلیون ۲۰۰ هزار نفر است که از نقاط مختلف گیلان به مقاصد مختلف به این شهر ورود می کنند.
بااین حال خیابان های باریک رشت تحمل این حجم از تردد را نداشته و چندسالی است معضل ترافیک میزبان شهروندان رشت است. تاکید کارشناسان در این مواقع به استفاده از خودروهای حمل و نقل عمومی به جای استفاده از خودروهای شخصی است. چنانچه در دو سال اخیر هم سعی شهرداری رشت بر این بوده است تا با بازگشایی نکردن خیابان های جدید، به ایجاد زیرساخت برای تردد بیشتر خودروهای شخصی یا همان تک سرنشین کمک نکند.
با این حال هنوز هم رشت از نظر وجود یک شبکه حمل و نقل عمومی منسجم و کافی بی بهره است و هنوز هم تلاش ها برای خرید اتوبوس شهری و استقرار آنها در ایستگاههای مختلف ادامه دارد. اما آنچه که اکنون به معنی ضد خود به کار می رود و بیشتر به ترافیک این شهر شلوغ دامن زده است، وجود بی امان تاکسی در این شهر است. آنچه که در سالهای گذشته اتفاق افتاده،صدور بی قید و ضابطه مجوز تاکسی بوده است. چنانچه اکنون رشت ۶ هزار تاکسی دارد ولی نیاز این شهر ۳ هزار تاکسی است. به این دلیل وجود بیش از حد تاکسی ها خود عاملی برای شدت بخشیدن به ترافیک شده است. از یک سو وجود تاکسی های بسیار موجب شده فرهنگ مردم برای تردد، به جای استفاده از ون یااتوبوس بیشتر به سمت تاکسی باشد، ضمن اینکه حضور متعدد تاکسی ها در ایستگاههای در نظر گرفته شده، امکان رفت و آمد را از شهروندان سلب کرده است.
به گونه ای که در مسیرهایی چون شریعتی به شهدا یا امام خمینی به فرهنگ تاکسی ها در دو لاین پارک کرده و به جز اینکه مزاحم رفت و آمد شهروندان در دو سوی عرض خیابان هستند، همچنین مانع حرکت خودروها هستند. به جز این تعداد بالای آنها مزاحمت زیادی برای صنف تاکسی تلفنی داران و سایر صنوف کرایه اتومبیل ایجاد کرده، چنانکه بسیاری از آنان در ایام گرم یا سرد سال -با توجه به نیاز شهروندان- اغلب به دربستی سوار کردن پرداخته و در فعالیت آژانس ها هم اختلال ایجاد می کنند.
به جز این مشکل، هنوز هم دو هزار تاکسی فرسوده رشت که اغلب خودرو پیکان بوده و به کلی فرسوده اند اقدام به جابجایی مسافران می کنند که اصلا فضای داخل خودرو از نظر ایمنی و رفاه مناسب حال مسافران نیست.
در مدت اخیر هم اغلب تاکسی ها بیشتر به صورت ایستگاهی- و نه گردشی- فعالیت می کنند و همین موضوع باعث تجمع بیش از حد آنها در ایستگاههای تاکسی می شود. چنانچه تاکسی های پارک شده از جنب بازار بزرگ رشت تا سه راه تختی که مسیری چندصد متری است ادامه دارد و اغلب شهروندان برای نشستن در تاکسی ها باید با خریدهای در دست و پیاده به سراغ اولین تاکسی در ایستگاه بروند تا تردد کنند.
علاوه بر این حدود دو ماه از افتتاح بی آر تی در رشت می گذرد. این پروژه که موافقان و مخالفان سرسختی داشت اگر چه به خیر و خوشی افتتاح شد اما اکنون وجود همین تاکسی ها باعث شده بیشتر شهروندان از تاکسی برای تردد استفاده کنند و اتوبوس های بی آر تی به جای خط ویژه، نقش اتوبوس های عادی داخل شهر را بازی کنند. زیرا به جز پیاده سوار کردن و تردد این اتوبوس ها در لاین های مختلف، باید دقایق بسیار طولانی منتظر بمانند تا اندک مسافرانی سوار این خودروها شوند.
از این رو با توجه به موارد برشمرده بهتر است شهرداری رشت به کمک شورای شهر رشت اقدامی جدی برای کم کردن و حتی لغو مجوز تعداد زیادی از تاکسی ها در رشت کنند و اشتباه مدیران گذشته در صدور بی رویه مجوز تاکسی را حل کنند. زیرا همین تاکسی ها با موارد برشمرده بالا خود به عنوان عاملی برای ترافیک در شهر هستند و بهتر است بازنگری در مجوزها شده و حتی تاکسی های با فعالیت کم را از دور خارج کنند تا هم تعداد این خودروهای حمل و نقل عمومی در خیابان ها کمتر شود و هم فرهنگ مردم در بخش حمل و نقل بیشتر به سمت استفاده از اتوبوس برود.

فرشته رضایی/ دبیر همشهری گیلان

پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا: انتشار مطالب خبری و یادداشت های دریافتی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای منتشر می‌شود.

tel final1

Share