مشاور وزیر کار در چهاردهمین نشست تخصصی توسعه

مهمترین منبع درآمد در گیلان خود اشتغالی است/بیکاری یکی از علل خشونت است

اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا کریمی در این نشست به پیامدهای رکود در بازار ایران اشاره کرد و گفت: نرخ رشد بیکاری از نرخ کل کشور بالاتر است و این آمار را میتوان از سال ۷۵ تا ۹۰ در گیلان دید و مهمترین منبع درآمد در گیلان خود اشتغالی است و بیشترین رشد اقتصادی در بنگاه های خصوصی بوده است.

اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، چهاردهمین نشست تخصصی توسعه در سازمان برنامه و بودجه استان گیلان، با موضوع «پیامد تداوم رکود بر بازار کار ایران» با سخنرانی دکتر زهرا کریمی، عضو هیئت علمی دانشکده اقتصاد دانشگاه مازندران و مشاور وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در سالن اجتماعات سازمان برنامه و بودجه گیلان برگزار شد.۲۷

به گزارش خبرنگار دیارمیرزا از رشت, زهرا کریمی در این نشست به پیامدهای رکود در بازار ایران اشاره کرد و گفت: نرخ رشد بیکاری از نرخ کل کشور بالاتر است و این آمار را میتوان از سال ۷۵ تا ۹۰ در گیلان دید و مهمترین منبع درآمد در گیلان خود اشتغالی است و بیشترین رشد اقتصادی در بنگاه های خصوصی بوده است.

عضو هیئت علمی دانشگاه مازندران افزود: آنچه که در گیلان دیده می‎شود علاوه بر کار کشاورزی میتوان به کارهای کاذب مثل دست فروشی و همچنین تعمیرگاه ها اشاره کرد.

کریمی یکی از علل خشونت در خانواده ها را بیکاری اعلام کرد و گفت: در جامعه امروز بسیاری از جوانان دارای مدارک عالی هستند اما شغل ندارند و همین امر سبب ایجاد افسردگی و رفتارهای پرخاشگرانه در خانواده می‎‏شود.

وی افزود: در حال حاضر در شرایط بد اقتصادی هستیم و در کل مناطق شهری کشور رشد اقتصادی منفی داریم و عامل شوک منفی و مثبت در سرمایه‎گذاری بنگاه ها هستند. ایجاد بنگاه سبب افزایش ظرفیت اشتغال می‎شود و به تبع با کاهش و تعطیلی بنگاه های اقتصادی اشتغال نیز کاهش پیدا می‎کند.

عضو هیات علمی دانشگاه مازندارن با بیان اینکه مردم ایران در سرمایه‎گذاری سیاست صبر و انتظار را پیشه می‎کنند گفت: در سرمایه‎گذاری دو عامل برای سرمایه‌گذار باید وجود داشته باشد یک تداوم و ثبات و دوم سود است. اگر در جامعه بستری برای اعتماد و ثبات برای سرمایه‎گذار وجود نداشته باشد هرگز ریسک نخواهد کرد و مردم جامعه ما همیشه سرمایه گذاری خود را به وقایع کشوری و بین المللی منوط می‎کنند و این نشان از هراس از نبود امنیت سرمایه گذاری در کشور ما دارد.

مشاور وزیر کار تصریح کرد : کار اقتصاددان‎ها تصمیم گیری نیست ما پیشنهاد می‎کنیم و راهکار ارائه می‎دهیم و به مشکلات اشاره می‎کنیم و باید بگویم که دولت به تنهایی نمی‎تواند مشکل بیکاری و سرمایه گذاری را حل کند.

کریمی برجام را نقطه عطفی برای کشور دانست و گفت: چرا که تحریم ها جلوی تنفس اقتصاد کشور را گرفته بود و اگر برجام انجام نمی‎شد اقتصاد ایران نفت در برابر غذا میشد. باید فضای اطمینان در جامعه را برای سرمایه‎گذاری ایجاد کنیم تا سرمایه‎گذارهای ایرانی مقیم خارج نیز بتوانند در کشور خود سرمایه گذاری کنند.

از اتحاد  و همدلی تا مقابله با باندبازی

در ادامه این نشست محمدصادق حسنی نماینده مردم شهرستان رشت نیز به مشکلات کار در کشور اشاره کرد گفت : به اعتقاد بنده بزرگترین مشکل در بحث سرمایه گذاری مشکل واردات است و تا زمانی که معضل واردات, باند بازی ها و سفارش آقازاده ها در کشور حل نشود نمی‎توانیم مشکل بیکاری و سرمایه گذاری در کشور و ایجاد اطمینان در جامعه را حل کنیم.
در ادامه منوچهر جمالی نماینده مردم شهرستان رودبار نیز گفت: همه ما باید هدفمان ارتقای سطح زندگی همه مردم در کشور باشد و این محقق نمیشود مگر اینکه اتحاد و وفاق ملی داشته باشیم.

tel final1

Share