ساسان حسینی

فردا دیر است

تنها یک ماه پس از تصمیم عجیب شورای شهر رشت در مسکوت گذاشتن طرح استیضاح شهردار جوان، همان‌طور که گمان می‌رفت مذاکرات و ملاطفات(!) با محور ریاست شورا، این روزها به مراحل نهایی و حساس خود رسیده است.

در آستانه چهارمین سال فعالیت شورای چهارم رشت، بار دیگر شورای رشت خبرساز شده است. همین چندی قبل بود که سر و صدای غائله استیضاح شهردار به گوش مردم کوچه و بازار هم رسید و شورای چهارم رشت با اندکی غفلت می‌رفت که یک باخت اساسی را در کارنامه خود ثبت کند.شورای شهر رشت

مردم با شنیدن هل من ناصر حامیان توسعه شهری به میدان آمدند و آنچنان فضای مجازی پررنگ و اثرگذار، خود را نشان داد که گمان می‌رفت درصورت برکناری شهردار، خیل حامیان گوشی به دست او، دست به کارهای عجیب و غریبی بزنند.

تنها یک ماه پس از تصمیم عجیب شورای شهر رشت در مسکوت گذاشتن طرح استیضاح شهردار جوان، همان‌طور که گمان می‌رفت مذاکرات و ملاطفات(!) با محور ریاست شورا، این روزها به مراحل نهایی و حساس خود رسیده است.

در این ایام، حداقل انتظار از اعضای محترم شورای اسلامی شهر رشت این است که پیام مردم را در روزهای استیضاح شهردار شنیده باشند و از خواستهای واقعی مردم مطلع شده باشند. بدیهی ست کسانی که نماینده مردم در پارلمان شهری هستند و دیر یا زود دوباره به نظرات همین مردم برای ادامه حضور در کرسی خدمت رسانی نیازمندند، بایستی زودتر و بهتر از دیگران به تمایلات و خواسته‌های مردم گردن بنهند. حال آنکه در روزهای اخیر اخباری طنزگونه به گوش می‌رسد مبنی بر اینکه یکی از کاندیداهای جدی ریاست شورا، یکی از افرادی است که تا لحظه آخر بر موضع استیضاح شهردار پای فشرد و با وجود مخالفت عمومی مردم و بسیاری از بزرگان استان، همواره با اصرار در میان طیف اقلیت استیضاح کننده پافشاری کرد. ناگفته پیداست که برخورداری از نظر و پافشاری بر آن به‌خودی خود بد نیست اما صاحب پراصرار نظری که اکثریت مردم آن را نمی‌پسندند، قطعا نمی‌تواند رییس شورای منتخب همان مردم باشد. دیگر مشخص است روزهای استیضاح شهردار، رفراندومی بود برای برخی از اعضای شورای اسلامی شهر رشت تا نظرات واقعی مردم را در باره خود و عملکردشان بدانند و طرفه آنکه در فاصله کوتاهی پس از این رفراندوم، هنوز برخی اعضا مصرند در خلاف نظرات مردم حرکت کنند و برخی مخالفین توسعه شهری را بر منصب حمایت از توسعه بگمارند. کار از این هم فراتر رفته است. طیفی که شدیدترین انتقادات مردم را به اقدامات خود شاهد بوده است، در این روزها پیشروی حرکتی ناپسند شده است. متاسفانه رییس شورای شهر رشت که خود باید مجری قانون باشد، (با استفاده از حقی قانونی) به همراه چند عضو دیگر همسو احتمالا در جلسات شرکت نمی‌کنند و کارهای طاقت فرسای شورا را بر زمین گذاشته‌اند تا مبادا گزینه مورد نظرشان در انتخابات ریاست شکست بخورد!

در این فضا، طبیعتا بهترین کار، دست برداشتن از مخالفت با مردم و همراهی و همنظری با رای آنان است. مردمی که همین چند روز پیش حرفها و نظرات خود را از طریق رسانه‌ها و بزرگان شهر فریاد زدند و نشان دادند که چه کسانی از اعضای شهر را بیشتر دوست دارند و کدامها را بیشتر زیر نظر گرفته‌اند، حواسشان هست که چه کسانی این روزها چگونه برخورد می‌کنند. اگر روزگاری می شد از طریق چند سایت و روزنامه محدود، پشت درهای بسته مذاکره و مفاهمه کرد، امروز به واسطه نوع عملکرد همین شهرداری و شورا، و البته به مدد شبکه‌های اجتماعی، حرکات و مواضع و آرای تک‌تک اعضای شورا زیر ذره‌بین تیزبین مردم قرار گرفته است. آنها حواسشان هست که چه‌کسانی احتمالا به چه کسانی نزدیک شده‌اند و چه‌کسانی از کدام گروه به کدام طیف پیوسته‌اند. آنچه که درخصوص مردم کلانشهر مسلم است، حذف قریب‌الوقع غیرمفیدها و ضدتوسعه‌هاست. انتخاب مهم اعضای شورا هم در این بزنگاه حساس، همراهی با موافقین و یا مخالفین پیشرفت شهر، نشان‌دهنده حرکت آنها در مسیر محبوبیت و محذوفیت است. این انتخاب سختی نیست. تعداد آنهایی هم که هنوز فرصتی برای انتخاب دارند زیاد نیست. فردا بیشتر در این باره خواهیم دانست.

ساسان حسینی

پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا: انتشار مطالب خبری و یادداشت های دریافتی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای منتشر می‌شود.

tel final1

Share