مدیر کل بنادر و دریانوردی استان گیلان خبر داد:

طرح جامع بنادر بازرگانی در بندر انزلی تدوین شد/دستیابی به بیشترین نرم تخلیه و بارگیری در شمال کشور در بندرانزلی/ایجاد مرکز راهبری سیاست اقتصاد مقاومتی در اداره کل بنادر و دریانوردی گیلان

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا ،چراغی گفت: با کنار هم قرار دادن خبرگان حوزه دریایی و بندری توانستیم بر اساس رویکردهایی از جمله اسناد بالادستی که شامل سند چشم انداز سال ۱۴۰۴ ، طرح آمایش سرزمین، طرح جامع بنادر بازرگانی کشور که بنادر گیلان به عنوان اولین بندری که درآن تصویب و نهایی شد، تدوین استراتژی رقابتی بنادر گیلان در حال تدوین است که بر اساس این استراتژی ها ، در کمترین زمان به اهداف خود خواهیم رسید.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا حسین چراغی، مدیر کل بنادر و دریانوردی استان گیلان در گفتگوی ویژه خبری شبکه باران با بیان اینکه سهم بندرانزلی ازحجم  تجارتِ صادرات ، واردات و ترانزیت حوزه خزر از ۳۰ درصد به ۴۷ درصد ارتقاء یافته ، اظهار کرد: بنادر گیلان، بطور متوسط  ۳.۵ درصد از حجم  تجارتِ صادرات و واردات و ترانزیت کل کشور را بخود اختصاص می دهند، اما در حوزه خزر این سهم بسیار متفاوت است، بطوری که در ۵ ماهه اول سال ۱۳۹۵، بندر انزلی ۴۷ درصد از حجم حاشیه خزر را به خود اختصاص داده است، این درحالیست که در سالهای گذشته ۳۰ درصد را به خود اختصاص داده بود ، که این امر با همکاری سازمان های مختلف از جمله گمرک ، سازمان منطقه آزاد انزلی، اتاق بازرگانی، سازمان صنعت و معدن و تمام مسئولین استانی و شهرستانی محقق شد.cheraghi2016-08-08_16-32-46

وی از افزایش ظرفیت عملیاتی بندرآستارا تا حجم ۲.۵ تن در فاز نهایی خبر داد و گفت: در هفته دولت بر اساس پتانسیل هایی که در کشور وجود دارد، پروژه هایی در بندر آستارا افتتاح شد که شامل یک پست اسکله به ارزش ۵ میلیارد تومان، یک باب انبار مخصوص کالاهای متفرقه و عمومی به ارزش ۳ میلیارد تومان و همچنین پسکرانه ای مخصوص نگهداری کالاهای متفرقه که با این توسعه ظرفیت این بندردر فاز اول از ۶۰۰ هزار تن به ۱ میلیون تن و در فاز نهایی ظرفیت اسمی به ۳ میلیون تن و ظرفیت عملیاتی به ۲.۵ میلیون تن خواهد رسید. اهداف کلانی در بندر آستار به عنوان یکی از بنادر فرعی گیلان در نظر گرفته شده است ، در فاز و افق نهایی بندر آستارا ، ۴ پست اسکله دیده شده ، که از این ۴ پست ، ۱ پست مخصوص تخلیه و بارگیری کالاهای نفتی می باشد که این پست اسکله  ۵۰۰ هزار تن کالاهای سوختی را به ظرفیت بندر آستارا خواهد افزود.

حسین چراغی، سازمان بنادر و دریانوردی را یکی از سازمان های پیشرو در استفاده از بخش خصوصی دانست و افزود : سازمان بنادر و دریانوردی از معدود سازمان هایی که از ابتدا رویکرد آن این بوده که با استفاده از بخش خصوصی بتواند زیر ساختهای بنادر را توسعه دهد، زیرا این اعتقاد وجود دارد که بخش خصوصی با سرمایه گذاری در بنادر، ترافیک کالا و کشتی را تضمین می کند. در سال گذشته در بندرانزلی و بندر آستارا حدودا ۱۵۰ میلیارد تومان سرمایه توسط بخش خصوصی جذب شد و در سال جاری آنچه که هدف قرار داده شده ، ۱۰۰ میلیارد تومان جذب سرمایه گذاری بخش خصوصی است که در بخش های مختلف تجاری ، بازرگانی و بخصوص گردشگری می باشد.

مدیر کل بنادر و دریانوردی استان گیلان، از دستیابی به بیشترین نرم تخلیه و بارگیری در شمال کشور در بندرانزلی خبر داد و گفت: بنادر در دنیا برای افزایش بهره بری و همچنین افزایش قابلیت های رقابت پذیری در حوزه حمل و نقل دریایی، سعی می کنند از زیر ساخت های بندری استفاده ای حداکثری نمایند، این امکانات و زیر ساخت ها دو قسمت است یکی بخش دریایی که شامل یدکش ها، لایروب ها، قایق های راهنمابر و علائم کمک ناوبری که این تجهیزات به تردد کشتی ها و پهلوگیری در اسکله ها در شرایط ایمن کمک می کند، شاخص بعدی در شرایط خشکی و ساحلی است که در واقع شامل جرثقیل ها، تجهیزات بندری، نرم افزارهای بندری که ارتباط بین کشتی، صاحبین کالا و همچنین سازمان بنادر به عنوان حاکمیت این بخش برقرار کند. ضمن اینکه فاکتور مهم دیگری به نام جاده های دسترسی در بخش وجود دارد. سازمان بنادر و دریانوردی گیلان در این سه فاکتور، سرمایه گذاری های عظیمی  انجام داده است. در شرایطی قرار داریم که بیشترین نرم تخلیه و بارگیری شمال کشور را به خود اختصاص داده ایم ، بهترین شاخص های کاهش ماندگاری کشتی ها در لنگرگاه به بندرانزلی در استان گیلان اختصاص دارد، همین عوامل باعث رضایت مشتریان و وفاداری آنان به بنادر استان گیلان و  در نتیجه افزایش حجم تخلیه و بارگیری، افزایش ورود کالا از طریق بنادر گیلان می گردد.

وی ظرفیت صادرات در بندرانزلی را ۱۱ میلیون تن در سال عنوان کرد و افزود: بازیگران زیادی در حلقه صادرات دریایی نقش ایفا می کنند، سازمان بنادر به عنوان متولی دریایی کشور با ایجاد زیر ساخت های دریایی و هم بندری توانسته ظرفیت صادرات را در بندرانزلی به ۱۱ میلیون تن در سال برساند، در طرح توسعه جدید بندر انزلی این ظرفیت را به ۱۷ میلیون تن در سال خواهیم رساند و همچنین می بایست آبخور کشتی را افزایش داده تا کشتی های بزرگتر به بندر وارد کنیم که در نهایت حجم بیشتری از کالا را تخلیه و بارگیری نماییم. این رویکرد و سیاست در بنادر فرعی ما یعنی بندر آستارا نیز مد نظر است. در زمینه پایانه های صادراتی که به عنوان یکی از اهداف اصلی سازمان در راستای سیاست اقتصادی مقاومتی مد نظر مقام معظم رهبری است ، از طریق جذب سرمایه بخش خصوصی ، اراضی را در اختیار بخش خصوصی قرار دادیم که بتوانند با ایجاد پایانه صادراتی از جمله سردخانه و ترمینال های صادراتی ، هم در صادرات کالاهای داخل استان و استان های همجواری در توسعه صادرات غیر نفتی نقش خود را ایفا نماییم.

حسین چراغی از ایجاد مرکز راهبری سیاست اقتصاد مقاومتی در اداره کل بنادر و دریانوردی استان گیلان خبر داد و افزود: پس از ابلاغ سیاستهای اقتصاد مقاومتی توسط مقام معظم رهبری، خصوصا که سال جاری، سال اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل نامگذاری شده است، اداره کل بنادر و دریانوردی به صورت یکپارچه و سازمان یافته این سیاستها را دنبال می کند از جمله اقدامات بسیار خوبی که صورت گرفته، ایجاد مرکز راهبری سیاست اقتصاد مقاومتی در اداره کل بنادر و دریانوردی استان گیلان است، که با کنار هم قرار دادن خبرگان حوزه دریایی و بندری توانستیم بر اساس رویکردهایی از جمله اسناد بالادستی که شامل سند چشم انداز سال ۱۴۰۴ ، طرح آمایش سرزمین، طرح جامع بنادر بازرگانی کشور که بنادر گیلان به عنوان اولین بندری که درآن تصویب و نهایی شد، تدوین استراتژی رقابتی بنادر گیلان در حال تدوین است که بر اساس این استراتژی ها، در کمترین زمان به اهداف خود خواهیم رسید.

وی افزود: بندرانزلی اولین بندری است که طرح جامع بنادر بازرگانی در آن تدوین و ارائه شد، یکی از خصوصیات این طرح، بر خلاف طرح های قبلی، خاصیت غلطان بودن این طرح است ، با این مفهوم که ما با توجه به شرایط منطقه ای و با توجه به  شرایط و الگوهای تجاری در منطقه خزر این برنامه را بر اساس اهدافی که در آن تعیین شده، تغییر می دهیم، یکی دیگر از خصوصیات این برنامه ، نرم افزاری بودن این برنامه است ، در این برنامه از تجارت کشورهای مختلف از جمله بنادر حاشیه خلیج فارس ، آسیای میانه و بنادر شاخص اروپا استفاده شده است.

حسین چراغی نگاه سازمان بنادر و دریانوردی به گردشگری را نگاه هزینه محور دانست و گفت: متاسفانه بر خلاف دارا بودن پتانسیل های مناسب جهت جذب گردشگر در بخش گردشگری دریایی، نتوانستیم با یک برنامه ریزی مدون و منسجم از این فضا استفاده نماییم. در اواخر سال گذشته، مطالعات وسیعی انجام گرفت، فضای بازار مورد بررسی قرار گرفت و نسبت به یک برنامه مدون جهت گردشگری دریایی اقدام کردیم، چرا که یکی از رسالت های سازمان بنادر علاوه بر حوزه تجارت، حوزه گردشگری دریایی است، سازمان بنادر به عنوان متولی دریایی طرح «مجتمع گردشگری دریایی یا همان مارینا» را در دست اقدام دارد، این طرح می توان با جذب سرمایه گذاری بخش خصوصی در بخش گردشگری دریایی، زمینه لازمه جهت ایجاد اشتغال در استان و همچنین افزایش درآمد در سطح استان و حتی ایجاد تاثیر مثبت بر GDP استان و کشور موثر باشد. در همین راستا چندین سرمایه گذار مراجعه کرده اند که طرح های آنها در حال مطالعه و بررسی است و سعی می شود بهترین، مختصص ترین  سرمایه گذار بخش را جذب نماییم، زیرا نقطه ای که ما در حوضچه غربی بندر انزلی انتخاب کرده ایم، در سطح کشور بهترین نقطه است، و در همین راستا زیر ساختها لازم در این حوضچه مستقل تامین شده است، حدود ۱۵۰ میلیارد تومان سرمایه گذاری صورت گرفته تا بخش خصوصی در این حوزه به راحتی سرمایه گذاری نماید. سیاست های تشویقی هم در این حوزه وجود دارد بخصوص در حوزه خرید کشتی های مسافری که از طریق  اعطای تسهیلات بانکی با بهره بسیار پایین، سبب تشویق بخش خصوصی شود. این مجتمع گردشگری شامل دو بخش است، بخش خشکی که در آن هتل ۵ ستاره، مراکز خرید، مراکز بازی های دریایی و فضایی جهت ایجاد موزه دریایی و در  بخش دریایی، گردشگری دریایی با ورود بخش خصوصی، دیده شده است.

tel final1

Share