روحانی در دیدار با نخست وزیر ایتالیا و بریتانیا مطرح کرد:

رهبران اروپا باید به بانک ها و بیمه ها برای همکاری مالی تضمین دهند/تا برخی مشکلات بانکی و بیمه حل نشود، تعهدات طرف مقابل به انجام نرسیده/ملتها و شرکتهای ما و منطقه باید از فواید برجام منتفع شوند

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، رئیس جمهور با بیان اینکه رهبران اروپا باید به بانک ها و بیمه ها برای همکاری مالی تضمین و اطمینان دهند، تصریح کرد: ملتها و شرکتهای ما و منطقه باید از فواید برجام منتفع شوند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا  حسن روحانی رئیس جمهور کشورمان در دیدار «متئو رنتزی» نخست وزیر ایتالیا در نیویورک که در حاشیه هفتاد و یکمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد انجام شد، گفت: سفرهای دوجانبه اخیر، نقطه عطفی ۱۳۹۵۰۶۳۱۰۰۰۰۶۸_photoaدر روابط مشترک و نشانگر اراده دو ملت و دو دولت برای توسعه و تحکیم سطح همکاری ها است.

رئیس جمهور در این دیدار اعلام کرد: ایتالیا این فرصت را در دوره پسابرجام در اختیار دارد که بار دیگر به نخستین شریک و همکار اقتصادی و تجاری ایران در اروپا تبدیل شود.

روحانی با تاکید بر ضرورت توسعه همکاری های مشترک در عرصه های اقتصادی ، علمی و سیاسی،  نقش بخش های خصوصی دو کشور را در این مسیر ارزشمند دانست و اظهارداشت: علاقه شرکتهای خصوصی دوطرف به روابط تجاری باید مورد حمایت و تشویق دو دولت قرار گیرد.

وی در ادامه به موضوع برجام اشاره کرد و با تاکید براینکه مطابق برجام طرفین متعهد به تامین فضای لازم برای فعالیت اقتصادی ایران هستند، گفت: طرفین باید به استحکام برجام پایبند باشند و استحکام برجام می تواند پایه ای نیز برای افزایش صلح و ثبات منطقه باشد.

روحانی با بیان اینکه رهبران اروپا باید به بانک ها و بیمه ها برای همکاری مالی تضمین و اطمینان دهند، تصریح کرد: ملتها و شرکتهای ما و منطقه باید از فواید برجام منتفع شوند.

«متئو رنتزی» نخست وزیر ایتالیا نیز در این دیدار با تاکید بر اینکه رم با هیجان به دنبال تقویت روابط همه جانبه با تهران است، گفت: ما برای هر اقدامی در جهت استحکام روابط اقتصادی آماده ایم.

وی با اشاره به اعزام یک هیات بلندپایه ایتالیا به تهران طی ماه های آینده تاکید کرد: در بحث روابط بانکی، بیمه دولتی ساچه ایتالیا آماده ارائه تضمین های لازم است.

نخست وزیر ایتالیا، اطمینان و تقویت سرمایه گذاران برای همکاری با ایران را برای ایتالیا حیاتی دانست و اظهارداشت: در رابطه با برجام تعهد خود را تکرار و برای استحکام آن هر چه بتوانیم انجام خواهیم داد.

وی همچنین گفت که کشورش آماده رایزنی و هماهنگی با ایران در مسائل منطقه ای و بین المللی است.

رییس جمهوری در دیدار مشترک با نخست وزیر بریتانیا:

حسن روحانی رئیس جمهور کشورمان در دیدار نخست وزیر بریتانیا که در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد انجام شد، تصریح کرد: ایران به طور کامل به تعهدات خود عمل کرده و تا زمانی که طرف مقابل به تعهداتش پایبند باشد، ما هم پایبند خواهیم بود.۱۳۹۵۰۶۳۱۰۰۰۰۶۷_photoa

روحانی، بهره مندی ایران از فضای مثبت اقتصادی را جزو تعهدات برجام برشمرد و اظهارداشت: تا برخی مشکلات فنی در زمینه بانک و بیمه حل نشود، تعهدات طرف مقابل به انجام نرسیده و دولت های اروپایی باید به بانکهای بزرگ برای همکاری با ایران اطمینان دهند و لندن می تواند قدم اصلی را در این زمینه بردارد.

وی برجام را تحولی بزرگ، نمادی برای حل اختلافات و پایه ای برای همکاری ها دانست و تاکید کرد: همه طرف ها باید به اجرای دقیق و بهنگام تعهدات خود در برجام، پایبند باشند.

رئیس جمهور با ابراز خرسندی از بهبود و توسعه روابط تهران – لندن در سالهای اخیر، افزود: با احترام متقابل و تمرکز بر همکاری در چارچوب منافع مشترک می توانیم بر ذهنیت های منفی تاریخی غلبه کنیم.

روحانی اظهارداشت: نتایج همکاری دو کشور را طی سالهای اخیر در مذاکرات هسته ای دیده ایم و اکنون نیز فرصت برای توسعه روابط اقتصادی، سیاسی و فرهنگی و استفاده از ظرفیت ها به نفع دو ملت فراهم است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به موضوعات منطقه حساس خاورمیانه اشاره کرد و با تاکید بر اینکه «منطقه ما مسائل پیچیده ای دارد و جز راه حل سیاسی مسیری برای حل آنها وجود ندارد» ، گفت: ایران آماده همکاری با اتحادیه اروپا، انگلیس و کشورهای منطقه برای ثبات و امنیت بویژه در سوریه ، عراق و یمن است.

«ترزا می» نخست وزیر بریتانیا نیز در این دیدار با ابراز خرسندی از توسعه روابط دو کشور در عرصه های سیاسی و اقتصادی طی سالهای اخیر گفت: از افزایش سطح مناسبات دو کشور در همه عرصه ها حمایت می کنیم.

نخست وزیر بریتانیا اظهارداشت: لندن حمایت خود را از گام مهم برجام ادامه خواهد داد و معتقد است طرفین باید به اصول توافق شده متعهد باشند.

وی با بیان اینکه برای حل مشکلات بانکی و بیمه ای و بهره مندی اطمینان بخش ایران از فرصت های اقتصادی در حال هماهنگی با طرفین برجام برای اقدامات لازم هستیم، تصریح کرد: بریتانیا یک هیات بانکی را برای مذاکرات و همکاری های فنی با بانک مرکزی ایران راهی تهران می کند.

tel final1

Share