در دیدار شهردار رشت با اساتید برجسته موسیقی سنتی

ربوخه:ثابت قدم نسبت به سایر شهرداران نگاه فرهنگی تری دارد/بیژنی: خوشنویسی و موسیقی ارتباط تنگاتنگی دارند/ثابت قدم: باید هزینه اقلام فرهنگی در سبد هزینه خانوار دیده شود

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا ،بابک ربوخه در بخشی از سخنان خود ضمن تقدیر از شهردار رشت به دلیل نگاه فرهنگی ویژه به مسائل شهری گفت: دکتر ثابت قدم نسبت به شهرداران بسیاری از شهرها و همینطور شهرداران پیشین رشت نگاه فرهنگی تری به مسائل حوزه مدیریت شهری دارند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا ، بیژن بیژنی استاد خوش نویسی و خواننده سنتی، اسماعیل تهرانی رهبر ارکستر سازهای ملی و بابک ربوخه مدیر امور موسیقی و سرود سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران میهمان شهردار رشت بودند. bijan1

شهردار رشت بر دغدغه های فرهنگی خود تاکید کرد 

در این دیدار که ظهر پنجشنبه در ساختمان تاریخی شهرداری رشت برگزار شد سید محمد علی ثابت قدم ضمن خوشامدگویی به میهمانان به بیان برخی تفکرات و دغدغه های فرهنگی و هنری خود پرداخت.

شهردار رشت با اشاره به ساخت پیاده راه فرهنگی و برنامه های فرهنگی متنوعی که در این مدت در آن برگزار شده است از ضرورت برگزاری جشنواره ها و تلاش برای اینکه عموم مردم پذیرای موسیقی اصیل باشند سخن گفت.

بابک ربوخه به ثابت قدم برای داشتن نگاه فرهنگی  به مسائل شهری تبریک گفت/برخی از شهرداران بیشتر به فکر آجر هستند

بابک ربوخه در بخشی از سخنان خود ضمن تقدیر از شهردار رشت به دلیل نگاه فرهنگی ویژه به مسائل شهری گفت: دکتر ثابت قدم نسبت به شهرداران بسیاری از شهرها و همینطور شهرداران پیشین رشت نگاه فرهنگی تری به مسائل حوزه مدیریت شهری دارند.

مدیر امور موسیقی و سرود سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران با بیان اینکه اخبار مربوط به اتفاق های فرهنگی رشت از طریق شبکه های اجتماعی به دستمان می رسد افزود: متاسفانه برخی از شهرداران بیشتر به فکر آجر هستند و باید به ایشان به دلیل این نگاه فرهنگی تبریک گفت.

بیژن بیژنی: خوشنویسی و موسیقی ارتباط تنگاتنگی دارند 

در ادامه استاد بیژن بیژنی با اشاره به نمایشگاهی که چندی پیش در موزه موسیقی با عنوان مشق سبز برگزار شد به ارائه توضیحاتی در این خصوص پرداخت.

وی با بیان اینکه سال ها در دو زمینه هنری خوشنویسی و موسیقی فعالیت کرده است در خصوص خط نستعلیق تصریح کرد: خط اول من نستعلیق است که خطی رسواگر است. این خط برای رسیدن به کمال کار زیادی دارد و نمی توان در آن شتاب داشت.

استاد بیژنی نستعلیق را یکی از سلوکی ترین هنرهای این سرزمین دانست و افزود: بن مایه نستعلیق ادبیات است و خوشنویسی و موسیقی ارتباط تنگاتنگی دارند و بسیاری از موسیقیدان های کشورمان از جمله عارف قزوینی، ابراهیم بوذری و محمدرضا شجریان خوشنویس خوبی هم بوده اند.

وی در وصف خط نستعلیق، آن را هنری آرامش بخش توصیف کرد و گفت: فغانی که از قلم نی در می آید بسیار زیباست.

بیژن بیژنی: امروزه کمتر می بینیم در پروژه ها زمان زیادی صرف کارهای هنری شود

استاد بیژنی در بخش دیگری از سخنان خود به ظرافت هنر معماری اصیل ایرانی اسلامی در دوران اوج این هنر اشاره کرد و گفت : در تمامی آثاری که در شهر های مختلف می بینیم برای گوشه گوشه بنا وقت گذاشته شده است و با عشق ساخته شده است. امروزه کمتر می بینیم در پروژه ها زمان زیادی صرف کارهای هنری شود.

bijan2وی همچنین موسیقی گیلان را نسبت به مازندران شادتر دانست و گفت: هرچند شادی واندوه سبب برتری موسیقی نمی شود اما موسیقی گیلان ظرفیت های ویژه ای دارد و کار خوانندگان گیلانی مثل پوررضا، وحدتی، عاشورپور، مسعودی و حمیدی قابل تحسین است.

استاد اسماعیل تهرانی نیز در صحبت های خود از تغییر ذائقه موسیقایی مردم سخن گفت و تصریح کرد : در دوره ای مردم موسیقی سنتی را به خوبی می شناختند اما به  تدریج موسیقی سنتی رو به فراموشی رفت و جای خود را به موسیقی های امروزی داد تا جایی که کمتر می بینیم موسیقی های اصیل جایی در جشن های مردم داشته باشد. باید بررسی شود که چرا نگاه مردم به موسیقی تغییر کرده است.

تاکید شهردار رشت بر ایجاد زمینه های تغییر ذائقه موسیقایی

ثابت قدم در بخش دیگری از سخنان خود با تاکید بر اینکه جامعه باید آمادگی پذیرش شنوایی موسیقی و آواهای متفاوت را داشته باشد گفت: به عنوان مثال در بحث هنر و ارتباطش با مقوله ای مثل کشاورزی و کاشت برنج آواهایی در موسیقی اصیل گیلان وجود دارد که نمی توان این آوا ها را به صورت مجزا از آن مقوله کشاورزی دید اما زمانی که با خصلت های کشاورزی و اقتصادی همراه می شود می توان نمایشی تهیه کرد که عموم پذیرای آن باشند و در قالب جشنواره ها در خیابان ها اجرا شود.
شهردار رشت همچنین آشنایی با حوزه های زیرساختی موسیقی را در جوامع مختلف ضروری دانست و بر ایجاد زمینه های تغییر ذائقه موسیقایی تاکید کرد و گفت: باید هزینه اقلام فرهنگی در سبد هزینه خانوار دیده شود.

وی با تاکید بر ظرفیت سازی کارکردی در جامعه افزود: تفسیر عموم از غم موسیقی ارتقاگرایانه نیست و به افسردگی می انجامد.

مختار جباری: باید از ظرفیت های اجتماعی شهرداری ها برای ترویج موسیقی سنتی استفاده کرد

مختار جباری مشاور عالی شهردار رشت هم در این نشست به بدنه اجتماعی شهرداری ها اشاره کرد و گفت: به نظر می رسد شهرداری ها می توانند بخشی از بار موسیقی را از روی دوش نهادهای دیگر بردارند و از ظرفیت هایی که در سراهای محلات وجود دارد برای ترویج موسیقی سنتی استفاده کنند.

رونمایی از جلد اول کتاب استاد اسماعیل تهرانی در رشت

عصر پنجشنبه از جلد اول کتاب جدید استاد تهرانی در رشت رونمایی شد. «ردیف سنتور به گویش صبا» کتابی است که نگارنده در آن تحلیل و بازنگری بر ردیف استاد ابوالحسن صبا داشته است و جلد دوم آن نیز در دست چاپ است.

در پایان با اهدای لوح تقدیر و هدایایی از سوی مجموعه شهرداری رشت از اساتید حاضر در این نشست تقدیر به عمل آمد.

مختار جباری مشاور عالی شهردار رشت، مرتضی عاطفی مدیر شهرداری منطقه دو رشت، عاطفه رمضان نیای  چیرانی مدیر عامل سازمان عمران و بازآفرینی شهرداری رشت از جمله حاضرین در این نشست بودند.

tel final1

Share