محمد غرضی :

رابطه حرف اول را در انتخاب مدیران و حتی وزیران می زند/ انتخاب استانداران و مدیران را به مردم بسپاریم/با بنزین ۳۰،گازوییل و نفت سفید ۲ ریالی تمامی هزینه های وزارتخانه نفت را تامین کردم

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، غرضی اظهار کرد: متأسفانه دیده می شود که رابطه، حرف اول را در انتخاب مدیران و حتی وزیران می زند؛ آن هم در شرایطی که یک وزیر باید هم تخصص لازم و هم توانایی کافی داشته باشد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از تابناک، محمد غرضی از مدیران پرکار جمهوری اسلامی در دهه اول پس از انقلاب بود. در حالی که اختیارداری در وزارت خانه های نفت، پست و تلگراف و تلفن و همچنین استانداریِ استانِ خوزستان ـ که در آن روزها انواع چالش و بحران را به چشم می دید ـ در رزومه اش به ثبت رسیده است، از این گلایه دارد که در انتخاب مدیران دقت عملی کافی مشاهده نمی شود.gharazi

محمد غرضی در این رابطه اظهار کرد: مدیر لایق و کارا، مدیری است که همزمان از حمایت اجتماعی، سیاسی و شخصیتی برخوردار باشد. مسئولی که شخصیت مدیریتی نداشته باشد و از حمایت مردم و مسئولان محروم باشد، بی شک نمی تواند تأثیرگذاری مثبت و لازمی از خود بر جای بگذارد و حتما ضررهایش بیشتر از منفعت هایش خواهد بود.

وی با بیان اینکه لازم است که دامنه مدیریت سیاسی را گسترده تر کنیم تا بتوانیم، گزینه های شایسته ای را برای عهده دار شدن مسئولیت های مهم روی کار بیاوریم، افزود: متأسفانه می بینیم که برخی مدیران روششان این است که صرفا با اتکا به منابع مالی دولتی برنامه ریزی می کنند.

غرضی که در دولت های دوران دفاع و سازندگی سابقه وزات و همچنین استانداری را دارد، یادآور شد: به نظر من، مدیری را می توان مدیر لایق دانست که تکیه گاهش صندوق دولت نباشد و بدون چشمداشت از بیت المال کارهایش را انجام بدهد.

وی ادامه داد: در کل باید گفت، مدیرهایی که فقط از بودجه عمومی هزینه می کنند، ماندگاری زیادی نخواهند داشت و خیلی زود باید از دایره مدیران دولتی خارج شوند.

کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با تأکید بر ضرورت تخصص گرایی در مدیریت، گفت: متأسفانه مشاهده می شود که رابطه حرف اول را در انتخاب مدیران و حتی وزیران می زند. آن هم در شرایطی که یک وزیر باید هم تخصص لازم را داشته باشد و هم از توانایی کافی برخودار باشد.

وی تأکید کرد: به هر حال وقتی یک مدیر فاقد تخصص لازم است، مطمئنا نمی تواند نیروهای متخصص را هم به بدنه مدیریتی خود تزریق کند و این طور می شود که لشکری از غیر متخصص ها کاری را در دست می گیرند که با مختصات آن بیگانه هستند. خب! معلوم است که در چنین شرایطی چه آسیب هایی وارد می شود.

غرضی اضافه کرد: بنده به شخصه گاه پیشنهادهای زیادی را رد کردم، چون حضور در جایی که تخصصی در آن ندارم، به مثابه خیانت به کشورم می دانم. من اگر تا به امروز سمت هایی را قبول کرده ام، فقط به این دلیل بود که علم آن حوزه را داشتم و خدا را شکر می کنم که در هیچ یک از مسئولیت هایم در پایان کار به بیت المال بدهکار نشدم.

وی با بیان اینکه قبولِ مسئولیت از سوی مدیرانی که تخصص لازم را ندارند، ظلمی آشکار به مردم و مسئولان متخصص است، گفت: این را هم اضافه کنید، مدیری که تخصص ندارد، بعد از اینکه فعالیتش را شروع می کند با خود لشکری از غیر متخصص ها را هم می آورد تا به قول معروف اوضاع «نور علی نور» شود و این ضرب المثل گفته شود که فلانی با اتوبوس آمده است.

به گفته این فعال سیاسی مستقل، اتفاق بدِ دیگر هم این است که مدیران از آموزش و پرورش به صنعت می روند و از صنعت به دانشگاه و … مگر می شود، کسی در همه حوزه ها تخصص و کارآمدی داشته باشد؟

وی عنوان کرد: من با بنزین ۳۰ ریال، گازوییل ۲ ریال و نفت سفید ۲ریال به مدت ۴ سال تمامی هزینه های وزارت خانه نفت را تامین کردم و در پایان کار نقدینگی ام از نقدینگی بانک مرکزی بیشتر بود.

غرضی با اشاره به اصرار به نگاه سیاسی در انتخاب مدیران، خاطرنشان کرد: وضع ما باید ۳۰ سال پیش خیلی فرق کرده است و به همین دلیل حتی می توان انتخاب مدیران و استانداران را به شهروندان سپرد تا از این طریق «رابطه» دیگر نتواند مدیران ناکارآمد را در رأس مدیریت نهادهای مهم قرار بدهد. ما با این کارها می توانیم شرایط را به جایی برسانیم که فقط به خودمان متکی باشیم.

وی خاطرنشان کرد: ایران به دلیل پتانسیل هایش، به سرمایه، مدیریت و تکنولوژی خارجی هیچ احتیاجی ندارد و فقط کافی است تا شایسته سالار باشیم و از داشته هایمان به خوبی بهره ببریم.

کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: اینکه اصرار دارم به تکنولوژی خارجی نیازی نداریم، برای این است که تکنولوژی خرید ماشین نیست، تکنولوژی قابل خریداری نیست، تکنولوژی مغر انسان عالِم است که می تواند نیازهای کشور در بحث تکنولوژی را برآورده کند.

tel final1

Share