دریافت سیگنال‌های رادیویی مرموز از یک ستاره در فاصله ۹۴سال نوری

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا ،اخترشناسان از دریافت سیگنال رادیویی که ظاهرا از ستاره‌ای به نام HD۱۶۴۵۹۵ در فاصله ۹۴ سال نوری از زمین در صورت فلکی هرکول ساطع شده‌است، شگفت‌زده‌ شده‌اند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از همشهری آنلاین ،براساس گزارش اسپیس، گروهی بین‌المللی از محققان از ردیابی سیگنالی مرموز در مسیر ستاره HD164595 خبر داده‌اند، سیگنالی که سال گذشته توسط تلسکوپی روسی به نام RATAN-600 ردیابی شده‌است.

به گفته پل گیلستر نویسنده و محقق، کسی ادعای آن را ندارد که این سیگنال از سوی تمدن‌های فرازمینی ارسال شده‌است،‌اما به اندازه‌ای محرک بوده‌است که دانشمندان درخواست رصد دائمی منشا ارسال این سیگنال را داده‌اند. کاشفان این سیگنال از پروژه جستجو برای هوش فرازمینی، SETI درخواست کرده‌اند تا ستاره منشا را مورد بررسی طولانی و دقیق قرار دهد.

ست شوستاک یکی از اخترشناسان ارشد پروژه SETI اعلام کرد این موسسه پس از شنیدن خبر ردیابی سیگنال مرموز، منشا این سیگنال را با کمک مجموعه تلسکوپ الن،‌ATA مورد بررسی قرار داده و هیچ مورد عجیبی مشاهده نکرد.

شوستاک و گیلستر یافته‌های خود را برای کلودیو ماکونه اخترشناس ایتالیایی که با تلسکوپ RATAN-600 همکاری دارد ارسال کردند. قرار است اطلاعات این دو محقق در نشست بین‌المللی نجوم در مکزیک به نمایش درآیند. براساس این گزارش‌ها، یکی از دلایل عجیب بودن سیگنال دریافتی این است که HD 164595 ستاره‌ای کاملا شبیه به خورشید است، با این تفاوت که یک درصد درخشان‌تر است. این ستاره ۴.۵ میلیارد سال سن دارد ،‌دمایی مشابه خورشید داشته و حتی ترکیبات عناصر موجود در آن نیز با خورشید یکسان است.

اخترشناسان حتی سیاره‌ای شبیه به نپتون را در مدار دوردست این ستاره یافته‌اند که HD 164595 b نام دارد و گیلستر احتمال می‌دهد سیاره‌های دیگری با ابعاد کوچکتر و بدنه سنگی در مدار این ستاره وجود داشته باشند که هنوز شکار تلسکوپ‌های زمینی نشده‌اند.

سیگنال دریافتی از این ستاره طول موجی برابر ۲.۷ سانتیمتر داشته و فرکانس آن ۱۱ گیگاهرتز است که آن را به سیگنالی با فرکانس بالا تبدیل می‌کند که تفاوت زیادی با سیگنال تلویزیون‌های دیجیتال ندارد. به گفته شوستاک با واقعی فرض کردن این پدیده،‌سیگنال باید بسیار قدرتمند بوده باشد که توانسته خود را تا زمین برساند. اگر مستقیما زمین را هدف گرفته باشد،‌ برای رسیدن سیگنال به زمین به ۵۰ تریلیون وات انرژی نیاز است، یعنی حجم انرژی مورد نیاز برای ارسال این سیگنال کمی بیشتر از نیمی از انرژی مصرفی کل بشر در یک ثانیه است.

از سویی دیگر اگر سیگنال در تمامی جهات پخش شده باشد، انرژی مورد نیاز آن برای رسیدن به زمین چندین برابر شده و به ۱۰۰ میلیارد میلیارد خواهد رسید، یعنی ۱۰۰ میلیون برابر بیشتر از انرژی مورد نیاز سیگنالی که زمین را هدف گرفته‌است.

با این همه کسی باور ندارد این سیگنال از سوی بیگانه‌های فضایی باشد. علاوه براینکه هنوز برسر صحت این سیگنال تردید‌هایی وجود دارد زیرا محققانی که آن را کشف کردند یک سال پس از کشف خبر ردیابی آن را منتشر کردند و این به آن معنی است که اخترشناسان روس درباره درست یا نادرست بودن ردیابی سیگنال اطمینان نداشته‌اند. از سویی دیگر RATAN-600 رادیوتلسکوپی است که دارای نوعی آستیگماتیسم یا دوبینی است، از این رو توانایی تعیین دقیق منشا سیگنال را ندارد.

۱۶-۸-۳۰-۱۷۵۳۴۶seti-allen-telescope-array

SETI قصد دارد باری دیگر برای یافتن نشانه ای از این سیگنال ستاره HD 164595 را هدف بگیرد. با این همه این احتمال وجود دارد که سیگنال ردیابی شده اثر جانبی بزرگنمایی گرانشی باشد؛ پدیده‌ای که زمانی رخ می‌دهد که یک جرم بزرگ مانند یک ستاه بافت فضا-زمان را به اندازه‌ای دچار انحنا می‌کند که می‌تواند سیگنالی که در پس این بافت قرار دارد را جمع‌آوری، متمرکز و بزرگنمایی کرده و به سوی زمین بتاباند.

tel final1

Share