هجدهمین یادمان شیون فومنی برگزار شد

خاطره نوبخت از اولین دیدارش با شیون/اگر می خواهیم روح شیون شاد شود از گویش گیلانی غافل نشویم/افتخاری: تا قبله میشین مردمه من قبله نمایم+ تصاویر

اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، نوبخت گفت: شیون به فارسی مسلط بود ولی شعرهایش به گویش محلی است و امروز گویش‌های محلی ما دست‌خوش تغییرات است و اگر می‌خواهیم روح شیون شاد شود از گویش گیلانی غافل نشویم.

اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا هجدهمین یادمان شیون فومنی شاعر شالیزار های شمال با حضور مسئولان و هنرمندان کشوری و استانی،نمایندگان مجلس ،شاعران بزرگ چون بهمنی ،سپهر ،اکسیر, چهره های سیاسی و فرهنگی نوبخت،دکتر تاجیک ،دکتر سجادی سفیر ایران در ارمنستان و استاد ناصر مسعودی عصر امروز در فومن برگزار شد.

تا قبله میشین مردمه من قبله نمایم
photo_2016-09-16_22-45-10

به گزارش خبرنگار دیارمیرزا از فومن, در این مراسم حجت‌الاسلام محمدمهدی افتخاری نماینده مردم فومن و شفت در مجلس شورای اسلامی در ابتدا با شعر مشهور شیون «تا قبله میشین مردمه من قبله‌نمایم/ سودای چپ و راست نرم فکر شومایم» آغاز کرد.
افتخاری در ادامه شعر شیون را تنها راه درمان دردها خواند و گفت: همهٔ مردم گیلان با شعر شیون آشنایی دارند.
وی تلفیق اشعار شیون را مضامینی از درد جامعه خواند و گفت: من در انتخابات امسال از شعر شیون استفاده کردم.
نماینده مردم فومن و شفت خواندن شعر شیون را بهترین و شادترین لحظات زندگی خود خواند و گفت: شیون اندیشه خود را در شعرش به تصویر می‌کشید.
افتخاری زبان شعر شیون را تحلیلی خواند و گفت: در نگاه این شاعر بهترین راه گفتن درد جامعه شعر پر از احساس بود که جامعه را زنده نگه می‌داشت. امروز ما برای درمان درد جامعه باید با کمک گفته‌های این بزرگان به‌جایی برسیم.
وی شیون را افتخار مردم شهر فومن خواند و گفت: امیدوارم ما نیز خدمت به مردم را در برنامه تدوین‌شده خود داشته باشیم. امیدوارم بتوانیم برای جوانان اشتغال لازم فراهم کنیم تا همه از توان مالی برخوردار شوند.
افتخاری در پایان سخن خود را با این شعر شیون به پایان برد: می دستَ گیل واجه تی دَس تمیزه می دیل ناجه داره تی نیزه تیزه.

پیام استاندار گیلان به همایش گرامیداشت شیون

photo_2016-09-16_19-28-00دکتر محمدعلی نجفی استاندار گیلان در این پیام که عصر امروز توسط میر شمس مؤمنی زاده فرماندار شهرستان فومن در این مراسم بزرگداشت قرائت شد با اشاره به اینکه گیلان به‌عنوان یکی از تجلی‌گاه‌های ارزشمند نشر هنر و ادب از دیرباز به‌عنوان زادگاه هنرمندان نامی و پرآوازه زبانزد است نوشته است: در این میان مرحوم شیون فومنی به‌عنوان یکی از شاعران موفق در حوزه شعر محلی توانست فرهنگ غنی گیلان که درگذر زمان در حال فراموشی بود را اشاعه دهد و از سویی دیگر با انتشار مجموعه اشعار فارسی فاخر از شاعران تأثیرگذار و توانای معاصر هم بشمار رود.
استاندار گیلان در ادامه این پیام با گرامیداشت یاد و خاطره مرحوم میر احمد سید فخری نژاد (شیون فومنی) و آرزوی علو درجات برای وی، از خداوند متعال افزایش روزافزون موفقیت هنرمندان ارجمند را در مسیر حفظ اصالت و آثار بومی و محلی و خلق اثرهای جدید خواستار شد و از تلاش‌های برگزارکنندگان مراسم بزرگداشت تشکر کرد.
فرماندار فومن بعد از قرائت پیام استاندار گیلان از برگزارکنندگان این مراسم تقدیر کرد و گفت: شیون شهریار گیلان است.
فیروز فاضلی مدیرکل ارشاد اسلامی استان گیلان ضمن گرامیداشت این شاعر بزرگ گفت: ایشان شهریار اقلیم شعر گیلکی است و من از حضور استاد بهمنی برای حضور در گیلان و این مراسم تشکر می‌کنم.
وی آسمان استان گیلان را باشخصیت‌های بین‌المللی چون آیت‌الله بهجت فومنی، گل‌آقا، کیومرث صابری و شیون فومنی پرستاره تصویف کرد و گفت: نیمی از مردم جامعه گیلان شعر شیون را می‌دانند.
وی افزود: در شعر شیون هماهنگی خاصی وجود دارد که ستودنی است.

خاطره نوبخت از اولین دیدارش با شیون/اگر می‌خواهیم روح شیون شاد شود از گویش گیلانی غافل نشویم

photo_2016-09-16_21-57-47علی نوبخت عضو کمیسیون بهداشت مجلس نیز در این مراسم بابیان اینکه در دوران دبیرستان با شعر شیون آشنا شده است اظهار کرد: او فقر را درک و تهاجم به ظلم داشت و این بود که شعرش همه را تحت تأثیر قرار می‌داد. در دهه ۷۰ بود که برادرم نماینده بود و از من خواست به منزلش بروم. وقتی وارد منزل برادرم شدم شیون را دیدم و اولین بار بود که از نزدیک او را دیدم خیلی دوستش داشتم و او را در بغل گرفتم.
وی افزود: با بررسی پرونده بیماریش و نگاه به مدارک پزشکی دیدم که کلیه‌هایش ازکارافتاده از ایشان خواستم به تهران برای مداوا بیاید و او را به بیمارستان شخصی که کار می‌کردم بردم.
نوبخت در ادامه گفت: مدتی که آنجا بستری بود باروحیه‌ای که داشت همه اطرافش جمع می‌شدند. سعی داشتیم با اجازه خودش پیوند کلیه را انجام دهیم ولی کبدش اجازه نداد و او بعد از مدت‌ها تحمل درد از پیش ما رفت.
وی در ادامه به وجود فرزند ارشد شیون اشاره کرد و گفت: حامد فومنی توانسته راه پدر را ادامه دهد.
نوبخت به مسئولان استان و شهرستان به خاطر این بزرگداشت تبریک گفت و تصریح کرد: شیون دلش برای فقرا می‌تپید و بر حاکم ظالم می‌تاخت آن‌هم در استانی که بیکاری بالاست.
وی افزود: به تأثیر از شعر شیون هم‌قسم شویم و برای توسعه گیلان تلاش کنیم و از جمعیتی که دلشان به حال گیلان می‌سوزد در توسعه گیلان استفاده کنیم تا روح شیون شاد شود.
نوبخت گفت: شیون به فارسی مسلط بود ولی شعرهایش به گویش محلی است و امروز گویش‌های محلی ما دست‌خوش تغییرات است و اگر می‌خواهیم روح شیون شاد شود از گویش گیلانی غافل نشویم.

گفتنی است استقبال از مراسم بزرگداشت شیون به حدی بود که جمع کثیری از میهمانان ایستاده در مراسم حضور داشتند.

tel final1

Share