در نمایش فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟» در پیاده راه فرهنگی رشت

ثابت قدم: برای روحمان باید هزینه کنیم /عشقی: رشت باید با ده ها سینمای خوب نور باران شود+تصاویر

اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا عشقی گفت: سینماهای فعلی جوابگوی مردم ما نیسند و بوی فرسودگی می‎دهند. امیدوارم مسئولان همت به خرج دهند و این خیابان بار دیگر با ده ها سینمای خوب نور باران شود.

اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به مناسبت روز ملی سینما و عید سعید قربان، در غرفه بازآفرینی پیاده‌راه فرهنگی رشت فیلم سینمایی «در دنیای تو ساعت چند است؟» به نمایش درآمد.
photo_2016-09-12_22-15-15
برای روحمان باید هزینه کنیم / سینما بعد از انقلاب صنعتی اساسی ترین نقش را در تحول بشر داشته

به گزارش خبرنگار دیارمیرزا از رشت, شهردار رشت پیش از آغاز این فیلم با تبریک روز ملی سینما, یاد و خاطره داود رشیدی هنرمند پیشکسوت سینما را گرامی داشت و اظهار کرد: همانطور که ما برای جسم خودمان خرید می‌کنیم برای خوراک روحمان نیز باید خرج کنیم چرا که خوراک جسم می‌خواهد در خدمت خوراک روح باشد.

سیدمحمدعلی ثابت قدم در ادامه گفت: در خیلی از اوقات ما با ارتقای ذهنیت خودمان می‎توانیم به یک واقعیتهای موثر برسیم تا بتواند هزینه های زندگی را کم کند و به یک ذهنیت معقولی برسیم که آن ذهنیت در زندگی ما یک تجلی و عینیت را پدیدار می‎کند.

ثابت قدم اظهار داشت: شاید به لحاظ فلسفه زندگی هنر هفتم یعنی سینما اساسی ترین نقش را در تحول بشر بعد از انقلاب صنعتی داشته است.
photo_2016-09-12_22-14-53
وی افزود: پنج سال بعد از تولید این نگاه هنرمندانه در بین جهانیان در گیلان سینما داشتیم و خوشبختانه طی دهه اخیر در حوزه هنر بیشترین و بزرگترین آثار خلق شده است.

شهردار رشت سینمای ایران را جزو ده سینمای فاخر جهان دانست و گفت: شهر رشت چه به لحاظ زمانی و چه به لحاظ کیفی به عنوان مبدا می‎تواند نقش مهمی داشته باشد و خوشحالیم که جوانان ما چه دختر و چه پسر می‎توانند از این حس خود در راستای هنر استفاده کنند.

امیدواری شیرزاد به برداشتن گام های بزرگ در عرصه فرهنگ و هنر

فاطمه شیرزاد عضو شورای شهر رشت نیز در این مراسم اظهار کرد: خیلی خوشحال هستم که در آستانه عید سعید قربان شاهد لحظات خوبی در بین جوانان و پیشکسوتان هستیم.

وی افزود: از بهزاد عشقی استاد عزیز تشکر و قدردانی میکنم و روز ملی سینما را به ایشان تبریک می‎گویم. انشاالله به کمک مدیریت شهری که حرک جدیدی را در حوزه حمایت از حوزه فرهنگ و هنر و به خصوص سینما آغاز کرده در کنار هنرمندان و  اصحاب رسانه بتوانیم گام های بزرگی برداریم.

نقش برجسته گیلان در تاریخ سینمای ایران / رشت باید با ده ها سینمای خوب نور باران شود

photo_2016-09-12_22-15-05بهزاد عشقی، کارگردان و منتقد پیشکسوت گیلانی نیز در این مراسم با بیان اینکه عادت به سخنرانی ندارد اظهار کرد: برای اولین بار در سال ۷۹ در ایران روز ملی سینما مطرح شد و در این سال صدسالگی سینمای ایران را جشن گرفتند. من خودم برای مجلات تخصصی آن زمان نام صد کارگردان کل تاریخ سینمای ایران را معرفی و انتخاب کردم. کارگردانانی که از نظر فناوری, از نظر اقتصاد سینما و هنری تاثیرات ژرفی در سینما گذاشته بودند.

وی افزود: اما چرا سال ۱۳۷۹ به عنوان صدسالگی سینما مطرح شد؟ بخاطر اینکه مبدا را سال ۱۲۷۹ شمسی در نظر گرفتند که مظفرالدین شاه در سفری به فرانسه به همراه میرزا ابراهیم خان عکاسباشی دستگاه سینماتوگراف را خریداری کرد و به ایران آورد. خود سینما در غرب در ۱۸۹۵ یعنی آخرین روزهای قرن ۱۹ توسط برادران لومیر اختراع شد که ما درست ۵ سال بعد در ایران سینما داستیم اما فقط متعلق به دربار بود.

عشقی در ادامه سخنان خود در خصوص تاریخ سینما گفت: فیلم مهم آن زمان در مراسم جشن گل ها در بلژیک فیلم برداری شد و مظفرالدین شاه واقعی را ما انجا می‎بینیم. و بعدا سینمای داستانی به وسیله فیلمساز ارمنی به نام آوانس با فیلم «آبی و رابی» و بعد از آن «حاجی آقا آکتور سینما» وارد مرحله ی جدیدی شد.

این کارگردان برجسته با بیان اینکه گیلان نقش بسیار مهمی در شروع سینما در ایران داشته است, اظهار کرد: ابراهیم مرادی که یک انزلی چی بود با فیلم انتقام برادر شروع به کار کرد.

وی در ادامه سخنان خود به احداث پیاده راه در رشت اشاره کرد و گفت: از پیاده راه ساخته شده بسیار راضی هستم. سال ها بود که بخاطر همهمه این مسیر به اینجا نمی آمدم. اما اینجا چیزی کم دارد و همسن و سال های من بخوبی می‎د‎‎انند که آن زمان ها سینماهای رشت فعال تر بود.

عشقی در پایان گفت: سینماهای فعلی جوابگوی مردم ما نیستند و بوی فرسودگی می‎دهند. امیدوارم مسئولان همت به خرج دهند و این خیابان بار دیگر با ده ها سینمای خوب نور باران شود.

tel final1

Share