حسین داداشی

به بهانه یک تغییر نام; چهار راه حشمت یا منا

تجربه نشان داده است این نامگذاری کاربردی نیست و مورد استفاده عموم قرار نمی‎گیرد چرا که مردم و فرهنگ عامه آن مکان را چهارراه حشمت می‎شناسد و این تغییر نام بایک تابلو و مصاحبه و مصوبه پایدار نمی ماند.

در خبرها به نقل از مدیر حج و زیارت استان آمده بود که با موافقت شورای شهر رشت ،چهار راه حشمت به چهارراه شهدای منا نامگذاری شده است.photo_2016-09-11_23-18-17
اینکه بیاد قربانیان فاجعه عظیم منی ، خیابان یا میدان یا بلواری بنام شهدای عزیز منی نامگذاری شود کار پسندیده و نیکویست که جای تقدیر و سپاس دارد.
اما چرا چهارراه حشمت؟؟؟
قطعا یکی دلایل نامگذاری این مکان، واقع شدن ساختمان حج و زیارت در جوار این خیابان و چهارراه می‎باشد و دلیل دیگرش تقارن زمانی نامگذاری ،سالروز شهادت مظلومانه این عزیزان…
هرچه فکر کردم دلیل دیگری برای این نامگذاری نیافتم و متعجبم چرا این موضوع در کمیسیون فرهنگی شورا تاکنون مطرح و مورد بررسی کارشناسی واقع نشده است…؟!
حقیر در نیت خالصانه پیشنهاددهندگان و تصویب کنندگان این طرح ،شک و شبهه ای ندارم و مطمئن هستم این اقدام ،کار انقلابی و ارزشمندی است اما…!!
تجربه نشان داده است این نامگذاری کاربردی نیست و مورد استفاده عموم قرار نمی‎گیرد چرا که مردم و فرهنگ عامه آن مکان را چهارراه حشمت می‎شناسد و این تغییر نام بایک تابلو و مصاحبه و مصوبه پایدار نمی ماند.
همچنان که مردم رشت هنوز با گذشت ۳۶سال میدان شهدای سرپل ذهاب را شهرداری قلمداد می‎کنند و میدان پاسداران را پل عراق و میدان مصلی را توشیبا… میدان شهید باستانی شعار را میدان صابرین…!
آنچه تاکنون بیشتر از همه جا افتاده است نامگذاری میادین و خیابان های نو بنیان است مثل:میدان جانبازان…بلوار شهید قلی پور..گلباغ نماز…
از این جهت این اسامی مقدس را ذکر کرده ام و تفاوت ها را بیان داشته ام تا تصور نشود خدای ناکرده مردم با اسامی مقدس و ارزشی مخالف هستند بلکه مردم راحت این اسامی را پذیرفته و روزانه استفاده میکنند.
بهترآن بود مکان دیگر ترجیحا نو بنیان یا فاقد نام برای شهدای مظلوم منی درنظر گرفته میشد تا مورد توجه و استقبال مردم قرار میگرفت.
بعید میدانم افکار عمومی پذیرای این تغییرنام باشند و آن را مورد استفاده قراردهند ،چرا که از ابتدا ی تاسیس، این چهارراه را همواره حشمت میخوانن ولو تابلو نوشته ای هم نداشته باشد!
امیدوارم دوستان شورا وشهرداری محترم در نامگذاری های بعدی به این نقد دلسوزانه توجه نموده و دقت لازم مبذول دارند.

حسین داداشی

tel final1

Share