مدیرعامل سازمان پسماند شهرداری رشت

بهسازی جاده دسترسی به مرکز دفن در سراوان/سلول جدید سراوان آماده ریختن زباله است/ مشکل اصلی دفن سنتی عدم کنترل شیرابه است/هدایت شیرابه بعد از تصفیه به سمت رودخانه

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا مدیرعامل سازمان پسماند شهرداری رشت شیرابه را یکی از مشکلات اصلی این سایت عنوان می‌کند و می‌گوید: شیرابه‌ها این سلول در حوضچه‌های که به‌طور موقت ایجاد می‌شود جمع‌آوری خواهد شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از روابط عمومی سازمان پسماند های شهرداری رشت، دفن زباله در سراوان عمری نزدیک به ۳۰ سال دارد و در هرسال دفن غیربهداشتی کوهی از زباله بار مشکلات آنجا را بیشتر کرده است. در حال حاضر  ۴۵۰تا ۵۰۰تن زباله به سراوان منتقل می‌شود  و این حجم زباله در روزهای بارانی۲۰ لیتر در ثانیه و در روزهای عادی ۷ لیتر در ثانیه شیرابه تولید می‌کند. عدم مدیریت شیرابه میلیون‌ها تن زباله سبب شده تا دو رودخانه رشت زرجوب و گوهر رود نیز با مشکلات زیادی درگیر باشند. IMG_6368hajipoor

در چند سال گذشته بعد از مشخص شدن مشکلات محیط‌ زیستی سراوان و هشدار کارشناسان از عواقب دفن غیرعلمی اقداماتی برای بهبود عملکرد این سایت آغاز شد. سازمان مدیریت پسماند شهرداری رشت که مسئولیت جمع‌آوری پسماندهای سطح شهر را بر عهده دارد یکی از اولویت‌های خود را بهبود سایت سراوان و تلاش برای رسیدن به استانداردهای محیط زیستی قرارداد است. در همین راستا عملیات بهسازی مرکز دفن زباله بهمن‌ماه سال ۹۴ با حضور استاندار افتتاح شد و حالا این برنامه مراحل پیشرفت خود را طی می کند.

 علیرضا حاجی پور مدیرعامل سازمان پسماند شهرداری رشت با اشاره به مشکلاتی که در مسیر دسترسی به منطقه دفن وجود دارد می‌گوید: کارهایی مانند نصب گاردریل را در دست اجرا داریم تا خطرات احتمالی مسیر کاهش پیدا کند. همچنین برای تردد راحتر خودروها می‌خواهیم تا عرض جاده را دو متر افزایش دهیم.

وی بابیان اینکه برای دفن زباله‌ها سلول جدید احداث‌شده است ادامه می‌دهد: این سلول در آینده نزدیک به بهره‌برداری می‌رسد. گودبرداری، لوله‌گذاری و ریختن خاک رس این سلول انجام‌شده و اکنون آماده ریختن زباله است.

مدیرعامل سازمان پسماند شهرداری رشت شیرابه را یکی از مشکلات اصلی این سایت عنوان می‌کند و می‌گوید: شیرابه‌ها این سلول  در حوضچه‌های که به‌طور موقت ایجاد می‌شود جمع‌آوری خواهد شد.

 وی توضیح می دهد که این شیرابه دوباره بازچرخانی می‌شود و توسط پمپ به روی زباله پمپاژ می‌شود تا آلودگی آن کمتر شود. این روند تا احداث تصفیه‌خانه ادامه دارد.

حاجی پور بابیان اینکه بهسازی محل دفن زباله با تلاش کارکنان و جدیت بیشتر در حال انجام است می‌گوید: بخشی از کار انجام‌شده است و می‌خواهیم برای بهبود وضعیت، دپوی زباله قبل را با شن‌ریزی هموار کنیم.

وی ادامه می‌دهد: با کمک مسئولین استانداری و پیگیری های شهردار رشت ، موضوع برداشت معادن شن در حال حل شدن است و بعد از دریافت مجوز بر روی دپوها شن‌ریزی خواهیم کرد و محل دفن را بهبود می‌بخشیم.

اما چه  لزومی به احداث سلول جدید وجود دارد. حاجی پور مشکل اصلی دفن سنتی را عدم کنترل شیرابه می‌داند و ادامه می‌دهد: عدم کنترل شیرابه سبب آلودگی رودخانه‌ها و محیط‌زیست می‌شود.

مدیرعامل سازمان پسماند با اشاره به دفن غیربهداشتی در سراوان توضیح می‌دهد: در سال‌های قبل فقط دفن زباله انجام می‌شده است درحالی‌که در هیچ کجای دنیا این‌طور نیست. شکل علمی دفن به این صورت است که بعد از احداث سلول لوله‌گذاری انجام‌شده و خاک رس ریخته می‌شود که نسبت به شیرابه نفوذناپذیر باشد.  بنابراین لوله‌ها شیرابه را به سمت محل تصفیه‌خانه هدایت می‌کنند.

وی ادامه می‌دهد: با ساخت تصفیه‌خانه مشکلی در بحث شیرابه نخواهیم داشت و شیرابه بعد از تصفیه با استانداردهای محیط زیستی به سمت رودخانه هدایت خواهد شد.

حاجی پور همچنین موضوع فشرده‌سازی زباله را یکی از ملزومات بهبود وضعیت سراوان می‌داند و اظهار می‌کند: فشرده‌سازی کمک می‌کند تا از حداقل جا حداکثر استفاده را داشته باشیم. امیدوارم به‌زودی با کمک مسئولین دستگاه کمپکتور جهت پرسینگ زباله ها خریداری شود.

مدیرعامل سازمان پسماند شهرداری رشت در ادامه به موضوع حضور حیوانات و احشام در سراوان اشاره می‌کند و می‌گوید: برای عدم حضور احشام سرگردان و حیوانات اهلی در سراوان درجاهایی که مقدور است با نصب فنس و سیم‌خاردار از ورود آن‌ها به سایت جلوگیری خواهد شد. همچنین نصب گارد ریل در مسیر جاده دسترسی نیز دومنظوره خواهد بود و علاوه بر جلوگیری از حوادث احتمالی که بارها و بارها پیش‌آمده از ورود احشام به سایت دفن زباله جلوگیری کند.

tel final1

Share