سبحان حقدوست

این «مرد» فقط حرف می‌زند

سردسته مخالفان شهردار رشت،اخیراً با انتشار نامه‌ای همان حرف‌هایی را علیه او زد که در یک سال و چند ماه گذشته بارها تکرار کرده بود؛ حرف‌هایی پوپولیستی که نخ‌نما شده و خریداری ندارد. اما این‌بار محمود باقری خطیبانی دکتر سیدمحمدعلی ثابت قدم را با محمدرضا پهلوی، آخرین شاه مخلوع ایران مقایسه کرده و گفته: «این رفتارهای محمدعلی مرا به یاد محمدرضا می‌اندازد که مردم زاغه‌نشین به نان شب‌شان محتاج بودند و ایشان به فکر برگزاری جشن‌های ۲۵۰۰ سالگی شاهنشاهی بودند!»

سردسته مخالفان شهردار رشت،اخیراً با انتشار نامه‌ای همان حرف‌هایی را علیه او زد که در یک سال و چند ماه گذشته بارها تکرار کرده بود؛ حرف‌هایی پوپولیستی که نخ‌نما شده و خریداری ندارد. اما این‌بار محمود باقری خطیبانی دکتر سیدمحمدعلی ثابت قدم را با محمدرضا پهلوی، آخرین شاه مخلوع ایران مقایسه کرده و گفته: «این رفتارهای محمدعلی مرا به یاد محمدرضا می‌اندازد که مردم زاغه‌نشین به نان شب‌شان محتاج بودند و ایشان به فکر برگزاری جشن‌های ۲۵۰۰ سالگی شاهنشاهی بودند!»

bagheriMG_2454این مقایسه، اتهام خیلی بزرگی است که جناب ایشان حتماً باید از پس توضیحش برآید. هر چند وقتی او شهردار رسمی رشت را با صدام مقایسه کرد و کسی به او چیز نگفت پیش‌بینی می‌شد که این عضو شورا پا را از این فراتر بگذارد و رو به بدعت خطرناکی بیاورد که دودش قطعاً به چشم بسیاری از خدمتگزاران دولتی و غیردولتی برود.

اما فارغ از این تعریض قابل تامل، بیایید ادعای خام باقری خطیبانی را بررسی کنیم و ببینیم آیا واقعاً محمدعلی را می‌توان با محمدرضا پهلوی مقایسه کرد؟

محمدرضا پهلوی وقتی تنها ۲۰ سال سن داشت، به لطف انگلیس به سلطنت رسید و حدود ده سال عملاً هیچ قدرتی نداشت و بیشتر فرمانبر بود تا فرمانده. پوشیدن لباس نظامی تا زمان خلع از سلطنت تلاش بی‌نتیجه‌ای برای اعمال اتوریته داشت، آرزویی که همیشه بر دلش ماند و نه ساواک و نه ولخرجی‌های نظامی‌اش نتوانست به او در این زمینه کمکی کند.

در مقابل ثابت قدم در هر دوباری که شهردار رشت شده، منتخب قانونی شورای شهر رشت بوده و توانسته ییکبار تمام و بار دیگر حدود دو سوم آرای اعضای شورای شهر را به دست بیاورد. بنابراین او قدرتش را به شکل مشروع از همان نهادی که خطیبانی عضو آن است، به دست آورده است. خصوصیات فردی شهردار رشت هم کاملاً با خصوصیات فردی محمدرضا پهلوی متفاوت است. ثابت قدم، مدیری قاطع و با جذبه است که اطرافیانش را تحت تاثیر قرار می‌دهد، در حالی که شاه مخلوع ایران با قدرت بی‌پایان نامشروع، هرگز نتوانست حکمرانی قاطع باشد. آن‌ها که از نزدیک با او در دربار بودند در منابع مختلف روایت کرده‌اند که محمدرضا شاه حتا در خلوت نزد خودش هم نسبت به هیچ چیز و هیچ کاری قاطعیت و اطمینان نداشت.

حتا اکثریت قریب به اتفاق مخالفان کم‌شمار ثابت قدم نیز نمی‌توانند – نه این که نخواهند، نمی‌توانند- قدرت اجرایی و سختکوشی شهردار جوان رشت را انکار کنند. او ۲۴ساعت را به معنای واقعی کلمه ۲۴ ساعت کلمه کار می‌کند و به قول خودش در استرس استراحت می‌کند. از این نظر آیا او را می‌توان چنان موجودی مقایسه کرد؟

نکته مهم این است که دکتر ثابت قدم علاوه بر رای اکثریت شورای شهر، یک منبع قدرت بسیار بزرگ دیگر هم دارد. او امروز انرژی اکثریت شهروندان رشت را دارد که پس از سال‌ها شهرداری را دیده‌اند که به فکر توسعه شهر است و به جای حرف زدن، عمل می‌کند. آیا این منشاء قدرت مردمی قابل مقایسه با فردی چون محمدرضا پهلوی است؟

و اما اتهام بزرگی که این عضو محترم شورای شهر به ثابت قدم نسبت داده، بی توجهی او به طبقات فرودست جامعه است. اگر خیلی خوشبین باشیم و فرض کنیم که آقای خطیبانی واقعاً دغدغه طبقات فرودست جامعه را دارد، ناچاریم به این باور برسیم او از آن‌چه در شهر اتفاق می‌افتد خبری ندارد. او که هر چند هفته یکبار در شورا از منطقه صف‌سر نام می‌برد و از بی‌توجهی شهردار به تالاب عینک انتقاد می‌کند، احتمالاً شش هفت ماهی می‌شود که حتا سری به تالاب عینک و صف‌سر نزده است، آن هم در حالی که شهردار و چند عضو دلسوز شورای شهر در کنار سازمان‌های مردم‌نهاد این دغدغه را دنبال کرده‌اند و به این عزیزان یاری رسانده‌اند.

او اصلاً از طرح شهرداری برای منطقه پشت رصدخانه خبر ندارد. حتماً خبر ندارد که معاون وزیر راه و شهرسازی در سفر اخیر خود در جریان برنامه شهرداری برای توانمندسازی اقتصادی منطقه حاشیه تالاب عینک قرار گرفته و تاییدش کرده است.

اکثر پارک‌هایی که شهردار در چند ماه اخیر افتتاح کرده در محلات کم‌برخوردار بوده است و انواع و اقسام برنامه‌های فرهنگی را برای افزایش سطح مشارکت‌پذیری شهروندان فراهم آورده است. آقای خطیبانی خوب است به این پرسش ساده پاسخ دهید که تا پیش از تصدی ثابت قدم، چند پارک در رشت ساخته شده و از یک سال و نیم پیش تاکنون چند پارک افتتاح شده است؟

قرار نیست تمام اعضای محترمی که به شوراهای شهر می‌روند جامعه‌‌شناس و یا شهرساز باشند. اما لااقل می‌توانند تحلیل‌های صریح کارشناسی را درک کنند و یا به عبارت دیگر بخواهند درک کنند. پیاده راه فرهنگی، کالبدی برای افزایش سرمایه اجتماعی است.

اگر محمدرضا پهلوی یا هر کس دیگری به خواست مردم تمکین می‌کرد و سلطنت موروثی را به نفع رای مردم کنار می‌گذاشت، اگر برای دغدغه‌های مذهبی حرمت قائل بود، اگر عمرش را به پای خدمت به مردم می‌گذاشت که چنان سرنوشتی پیدا نمی‌کرد. محمدرضا پهلوی با منتقدانش چه می‌کرد و شهردار رشت با منتقدانش چگونه برخورد کرده است؟

دیروز صدام، امروز محمدرضا پهلوی، فردا… آیا رواست که مزد خدمات بی‌وقفه شهردار رشت را با چنین تعابیر مضحکی داد؟

خدمات شهردار و حمایت مردم رشت از او، سرمایه نظام است و شهردار رشت در سایه حمایت مردم مسوولان ملی و استانی مشغول خدمت است. اگر نمی‌توانید باری از دوش کسی بردارید، اضافه بار نباشید.

از قدیم گفته‌اند دو صد گفته چون نیم کردار نیست. باید به باقری خطیبانی گفت مردم حرف‌های تکراری شما را شنیده‌اند و عملکرد شهردار را دیده‌اند. از کالیگولا، چنگز خان، یزید گرفته تا نرون و استالین… با این اسم ها بازی کنید و خوش باشید، خدمتگزاران مشغول کارند.

پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا: انتشار مطالب خبری و یادداشت های دریافتی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای منتشر می‌شود.

tel final1

Share