به نام «مقاومت»، به کام؟!

اعتراض رسانه‌های ارزشی به انتشار کلیپ یک میلیارد و دویست میلیونی!

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا ،این مبلغ و زمان در سینمای ایران رقمی است که می‌شود با آن یک فیلم سینمایی بیش از ۹۰ دقیقه‌ای با عوامل کاملاً حرفه‌ای ساخت ولی حوزه هنری ترجیح داد تا این پول را صرف کلیپی هفت دقیقه‌ای کند. برای نمونه فیلم ایرانی که این روزها در سینمای جهان هم موفقیت زیادی داشته کمتر از یک میلیارد تومان هزینه تولید آن شده است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از تابناک ،انتشار کلیپ ضعیف «ایستاده‌ایم ۲» که با بدیهی ترین سطح از انیمیشن و همچنین روایتی نه چندان مستحکم و با اتکا بر صدایی ناشناخته و ناتوان در ارائه یک فضای حماسی تولید و منتشر شده، نقدهای متعددی را در پیش داشته اما مهم‌ترین نقد حاوی اطلاعات قابل تامل درباره این کلیپ هفت دقیقه‌ای بود که یک میلیارد و دویست میلیون تومان هزینه تولیدش بوده است.

پس از ساخت کلیپ «ایستاده‌ایم» که به واسطه خلاقیت که انتخاب عناصر مورد توجه طیف‌های مختلف قرار گرفت، دومین کلیپ تحت عنوان «ایستاده‌ایم۲» ساخته شد و اخیراً در اتفاق نه چندان مرسوم، برای رونمایی از این کلیپ، مراسم اختصاصی برگزار شد.

با این حال این دنباله نیز همچون اکثر دنباله‌ها نه تنها نتوانست موفق شود، بلکه به زعم رسانه‌های ارزشی، دارای نقاط متعددی برای نقد جدی است که با توجه به هزینه های کلان برای تولید این کلیپ -معادل یک فیلم سینمایی ۹۰ دقیقه‌ای- طرح این نقدها اجتناب ناپذیر تشخیص داده شده است.

نکته جالب اینکه باشگاه فیلم سوره قرار بود فرصتی برای فیلمسازی گروهی باشد که امکان فیلمسازی را نیافته‌اند اما در نهایت اعتبارات این مجموعه بدون محاسبه هزینه شده که صدای حامیان سنتی را نیز درآورده است. در همین رابطه روزنامه جوان در گزارشی که با گذشت یک روز با سکوت همراه شده، تاکید کرد:

۶۲۵۷۳۴_۱۸۰

رونمایی از موزیک ویدئوی «ایستاده‌ایم۲» که زمان و هزینه زیادی برای ساخت آن صرف شده است، باعث شده تا نظرات و انتقادات زیادی معطوف به این ساخته باشگاه فیلم سوره حوزه هنری معطوف شود، منتقدان بیشتر از اینکه از محتوا و ساختار این موزیک ویدئو انتقاد داشته باشند، می‌گویند هزینه این کار با خروجی آن تناسب ندارد.

«ایستاده‌ایم» از برج آزادی تا جزیره زیبای کیش!

موزیک ویدئوی «ایستاده‌ایم۲» همان‌طور که از نامش مشخص است قسمت جدیدی از یک موزیک ویدئوی قدیمی است. «ایستاده‌ایم» موزیک ویدئوی مشهوری است. همان موزیک ویدئویی که چند جوان با رفتن به برج آزادی و با موسیقی حماسی مردم را جمع می‌کنند و بین شان ساندیس پخش می‌کنند و دست جمعی سرود می‌خوانند، انصافاً هم کار حماسی از آب در آمده است. کارگردان این کار محمد باقر مفیدی‌کیا است که در شناسنامه موزیک ویدئو با نام مستعار «م.ب مهاجر» معرفی می‌شود.

«ایستاده‌ایم» یک طنازی خاصی نیز دارد تأکید بر استفاده از ساندیس برای جذب مردم. این موزیک ویدئو با ریتم تند و شعر حماسی‌اش شهرت پیدا کرد، همین موضوع باعث شد تا از حدود دو سال پیش باشگاه فیلم سوره حوزه هنری ساخت قسمت دوم این مجموعه را کلید بزند. اما دیگر نه در تهران و فضای باز کنار برج آزادی که یادآور روزهای انقلاب و مناسبت‌های انقلابی است، بلکه در جزیره قشم.

کار «ایستاده‌ایم‌۲» ولی به کندی پیش رفت و پروژه‌ای که به نظر کارشناسان در عرض کمتر از یک ماه به اتمام می‌رسید با بیش از دو سال و هزینه‌ای بیش از یک میلیارد تومان (گفته می‌شود این پروژه یک میلیارد‌و‌۲۰۰ میلیون تومان هزینه داشته است) به اتمام می‌رسد.

۶۲۵۷۳۲_۳۷۴

این مبلغ و زمان در سینمای ایران رقمی است که می‌شود با آن یک فیلم سینمایی بیش از ۹۰ دقیقه‌ای با عوامل کاملاً حرفه‌ای ساخت ولی حوزه هنری ترجیح داد تا این پول را صرف کلیپی هفت دقیقه‌ای کند. برای نمونه فیلم ایرانی که این روزها در سینمای جهان هم موفقیت زیادی داشته کمتر از یک میلیارد تومان هزینه تولید آن شده است.

هزینه در حد هالیوود؛ کیفیت در حد بالیوود

سایت سینمایی «اسکرین کرافت» به فیلمنامه نویسان توصیه می‌کند حتماً در زمان نوشتن فیلمنامه به هزینه‌های آن توجه داشته باشند. این سایت پنج توصیه به فیلمنامه‌نویسان می‌کند که از آن جمله انتخاب درست محل ساخت فیلم، انتخاب تعداد بازیگر، انتخاب درست ژانر و غیره است که گویا سازندگان «ایستاده‌ایم۲» هیچ‌گاه این توصیه‌ها را ندیده یا لزومی ندانسته‌اند از آنها بهره گیرند. نشریه معتبر «فوربس» در گزارشی که اخیراً منتشر کرده به معرفی گران‌قیمت‌ترین فیلم‌های ساخته شده تا به حال اشاره کرده است.

در این گزارش نقل قولی از یکی از تهیه‌کنندگان هالیوودی آمده که در آن بیشترین هزینه تولید فیلم را به بازیگران و جلوه‌های ویژه فیلم مربوط می‌داند. به گفته این تهیه‌کننده هزینه تمام شده برای هر شات پنج ثانیه‌ای جلوه‌های ویژه بین ۷۰ تا ۱۰۰ هزار دلار است. حال با مقیاس کوچکی میان «ایستاده‌ایم۲» و گزارش فوربس می‌توان دید بچه‌های باشگاه فیلم سوره در هزینه کرد چیزی کمتر از هالیوودی‌ها مایه نگذاشته‌اند.

آقای خواننده را چه کسی می‌شناخت؟!

از بحث هزینه که فاصله بگیریم، در محتوا «ایستاده‌ایم۲» به مراتب عقب افتاده‌تر از «ایستاده‌ایم۱» است و تیم تولید‌کننده به جای آنکه از موفقیت قبلی خود دفاع کند در تولید بعدی چند گام هم عقب‌نشینی داشته است. خواننده اثر جدید را چه کسی غیر از خانواده و اطرافیانش می‌شناسد؟

۶۲۵۷۳۳_۸۸۰

نمی‌شد این همه هزینه برای خواننده‌ای بهتر و شناخته شده‌تر انجام شود؟ حداقل سازمان سراج وقتی می‌خواست برای انرژی هسته‌ای کلیپ بسازد سراغ یکی از معروف‌ترین خواننده‌های زیرزمینی رفت نه مثل بچه‌های حوزه سراغ کسی که نه صدایش توانایی خواندن اشعار حماسی را دارد و نه چهره‌ای هنری است که مخاطبان را برای دیدن اثر مجاب کند.

فیلمی تخیلی برای سینمای هند

ارتباط غیرمنطقی درباره حمله امریکا به هواپیمای مسافربری ایران و شرایط فعلی کشور نیز دسته گل دیگر این کلیپ است. جالب اینجا است سازندگان که گویا زیاد از حد فیلم‌های هندی و به خصوص موزیک ویدئو‌های هندی را نگاه می‌کنند، در این کلیپ ایده‌های فیلم هندی را پیاده کرده‌اند به‌طوری که بعد از شلیک ناو امریکایی، جوانان پرچم به دست کلیپ از روی گلوله توپ می‌پرند. یا اینکه صرفاً با یک فریاد، کشتی‌های جنگی امریکایی غرق می‌شوند.

این کار آیا به سخره گرفتن توان نظامی کشورمان نیست؟ آیا با وجود اینکه ایران جزو معدود کشورهای منطقه است که توان دفاعی‌اش را بومی‌سازی کرده نمی‌شد از توان نظامی کشورمان برای مقابله با امریکا استفاده کرد؟ حداقل گروه‌های انیمیشن‌ساز در تولید انیمیشن‌هایی مانند «هفت دقیقه تا تل آویو» نگاه واقع بینانه‌تری نسبت به توان دفاعی کشورمان دارند.

«ایستاده‌ایم۲» نه اجرای حماسی اثر قبلی را دارد نه در آن به توانمندی‌های کشورمان اشاره شده است، صرفاً معجونی است که در هفت دقیقه می‌خواهد چیزی غیرواقعی را به بیننده القا کند. باشگاه فیلم سوره که دست رد به سینه بسیاری از فیلمسازان جوان ایرانی‌زده است و صرفاً همکاری‌اش را محدود به افراد خاصی کرده است، می‌توانست به جای آنکه یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان را خرج این کلیپ کند، آن را به چند فیلمساز آینده‌دار می‌داد تا آثار بهتری با دیدگاه‌های واقعی‌تر تولید شود.

tel final1

Share