استاندار گیلان در نقطه صفر مرزی آستارا

اسکله نفتی در بندر آستارا احداث می شود/ ساخت خط آهن آستارا – آستارا پیشرفت خیلی خوبی دارد

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا ،استاندار گیلان پیش از ظهر امروز در آیین بهره برداری از پست دوم اسکله بندر آستارا گفت: ساخت اسکله نفتی در بندر آستارا در دستور کار قرار دارد و با همت سازمان بنادر و دریانوردی و همچنین بخش خصوصی این امر تحقق می یابد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا ،استاندار گیلان پیش از ظهر امروز در آیین بهره برداری از پست دوم اسکله بندر آستارا گفت: ساخت اسکله نفتی در بندر آستارا در دستور کار قرار دارد و با همت سازمان بنادر و دریانوردی و همچنین بخش خصوصی این امر تحقق می یابد.

 IMG_0376دکتر محمدعلی نجفی در جمع خبرنگاران بیان داشت: یک هزار و ۱۸۷ پروژه در هفته دولت با اعتباری بالغ بر ۱۴ هزار و ۲۳۰ میلیارد ریال در استان گیلان به بهره برداری رسید.

وی با اشاره به اینکه امسال بخش خصوصی در پروژه های هفته دولت مشارکت ویژه ای را داشت ، افزود: این پروژه ها در بخش های مختلف صنعتی ، گردشگری ، کشاورزی ، خدماتی ، تجاری و بندری به بهره برداری رسید.

دکتر نجفی با بیان اینکه پست دوم اسکله بندر آستارا با همت و تلاش سازمان بنادر و دریانوردی کشور و استان شکل گرفته ، اضافه کرد: ساخت دو پست اسکله در بندر آستارا در برنامه کاری قرار دارد و یک پست نیز در بخش سوخت ساخته می شود و با توجه به رویکردی که وزارت نفت دارد، یقینا موثر خواهد بود.

وی ظرفیت اسمی بندر آستارا را حدود سه میلیون تن عنوان کرد و ادامه داد: با توجه به رشد و پیشرفتی که در ظرف مدت زمان کوتاه در این بندر شاهد آن بودیم، مطمئنا در حداقل زمان ممکن به حداکثر ظرفیت خود می رسد.

دکترنجفی اظهار کرد: اندیشه دولت در سال اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل در چارچوب اقتصاد شکل گرفته است تا با پویایی بخش تولید و صادرات شاهد رونق اقتصاد ملی باشیم.

استاندار گیلان و جمعی از مسئولان استانی و شهرستانی روز دوشنبه با حضور در بندر آستارا پست دوم اسکله این بندر را به بهره برداری رساندند.

دومین پست اسکله بندر آستارا از نوع شمع و عرشه با صرف هزینه ای بالغ بر ۵۰ میلیارد ریال به مدت۹ ماه به طول انجامید و با بهره برداری از این پست ظرفیت بندر از ۶۰۰ هزار تن به یک میلیون تن افزایش یافت.

اداره گمرک و منطقه ویژه اقتصادی در زمینی به مساحت ۱۷۰ متر مربع و با اعتباری بالغ بر دو میلیارد و یکصد میلیون ریال به بهره برداری رسید.

انبار شش هزار متر مربعی با اعتباری بالغ بر ۳۰ میلیارد ریال و استحصال حوضچه بندر با اعتباری بالغ بر ۳۰ میلیارد ریال از جمله طرح های افتتاح شده بندر آستارا بود.

بندر چند منظوره آستارا به عنوان نخستین بندر بخش خصوصی کشور بر اساس اعلام کارشناسان حوزه حمل و نقل ، نزدیک ترین و مقرون به صرفه ترین مسیر و حلقه اتصال تجارت و ترانزیت کالا بین سه قاره آسیا ، آفریقا و اروپاست.

این بندر چند منظوره برای تخلیه و بارگیری کشتی های دو هزار و ۵۰۰ تنی پیش بینی شده و پس از تکمیل ، ظرفیت پذیرای همزمان پنج کشتی در پنج اسکله اختصاصی خود را دارد.

این واحد بندری در استان گیلان به ظرفیت نهایی سه میلیون و ۵۰۰ هزار تن تخلیه و بارگیری سالانه کالا پیش بینی و طراحی شده که یک میلیون و ۵۰۰ هزار تن آن با یک اسکله اختصاصی مربوط به تخلیه و بارگیری سوخت و مواد نفتی خواهد بود و دو میلیون تن دیگر نیز به تخلیه و بارگیری سایر کالاها اختصاص می یابد.

این بندر در فضای ۶۰ هکتاری احداث شده است و در سال گذشته با پهلوگیری ۱۰۵ فروند کشتی ، ۱۹۷ هزار و ۶۷۱ تن کالا در بندر آستارا تخلیه و بارگیری شد.

ساخت خط آهن آستارا – آستارا پیشرفت خیلی خوبی دارد

استاندار گیلان در نقطه صفر مرزی آستارا گفت: عملیات اجرایی  ساخت خط آهن  آستارا – آستارا پیشرفت خیلی خوبی دارد.

IMG_0418 «دکتر محمدعلی نجفی» پس از بازدید میدانی از پل ریلی بین المللی آستارا – آستارا که خط آهن سراسری دو کشور جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان را به هم متصل می کند، در جمع خبرنگاران اظهار کرد: عملیات احداث پل ریلی آستارا – آستارا در کمیسیون مشترک دو کشور مطرح و با یک برنامه زمانبندی مدون در راستای توافقات حاصله در این کمیسیون آغاز گردید و پیشرفت خیلی خوبی دارد.

استاندار گیلان با بیان اینکه پروژه اتصال راه آهن دو کشور پس از نیم قرن اجرایی می شود  خاطرنشان کرد : به یمن حضور دولت تدبیر و امید و تأکیدات  شخص رئیس جمهور محترم و ملاقات های وی با رئیس جمهور آذربایجان وتمایل آن کشور  دو طرف برای تسریع در اجرای  این پروژه تأکید دارند.

دکتر نجفی عواملی از قبیل پیشرفت کار پروژه راه آهن قزوین – رشت و ادامه کار از رشت تا آستارا که جزء مصوبات سفر رئیس جمهور محترم می باشد را از دلایل انگیزه  طرف آذری برای اجرای این پروژه برشمرد .

وی با بیان اینکه اجرای این طرح در سه بخش عملیاتی شده است گفت : در بخش اول  ۸ کیلومتر و ۳۰۰ متر از این پروژه از خط ریلی سراسری در کشور جمهوری آذربایجان آغاز و تا رودخانه آستاراچای ادامه دارد که بر اساس گزارش پیمانکار  عملیات اجرای خط آهن در خاک آذربایجان پیشرفت ۷۵ درصدی دارد.

دکتر نجفی در بخش دیگر سخنان خود از بخش دوم این توافقنامه در خصوص ساخت پل ریلی با هزینه مشترک دو کشور سخن گفت و تصریح کرد: شاهد روند ۷۰ درصدی در اجرای پروژه پل ریلی آستارا – آستارا هستیم و با ارزیابی وضعیت موجود پیش بینی می شود این پروژه زودتر از زمانبندی سال ۲۰۱۶ تحویل داده شود.

وی احداث ۲ کیلومتر از خط آهن در خاک جمهوری اسلامی ایران را از دیگر بندهای این توافقنامه برشمرد و گفت: این مسیر از پل تا محل بارانداز و ترمینال ادامه دارد.

وی با بیان اینکه برای اجرای این طرح بصورنت مرتبط با وزیر راه وشهرسازی و مدیرعامل راه آهن در تماس است خاطر نشان کرد: کار زیر ساخت توسط راه آهن جمهوری اسلامی ایران انجام شده است و تلاش می شود این بخش هم طبق زمانبندی به پایان برسد.

وی در پایان اضافه کرد: تملک اراضی زمین احداث بارانداز آماده و کارگاه فعال شده است.

احداث پل ریلی جمهوری آذربایجان به جمهوری اسلامی ایران، اردیبهشت ماه امسال  با حضور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات کشورمان و وزیر اقتصاد وصنعت آذربایجان به عنوان روسای  کمیسیون مشترک اقتصادی  دو کشور آغاز شد.

در این مراسم مقرر شد جمهوری آذربایجان هشت کیلومتر از خط آهن را تا رودخانه مرزی آستاراچای ادامه دهد و سپس پل ریلی به طول ۸۰ متر و با سه دهنه به طور مشترک توسط ایران و جمهوری آذربایجان بر روی رودخانه آستاراچای ساخته شود. همچنین احداث دو کیلومتر خط ریلی و نیز ساخت پایانه بار در تعهد دولت جمهوری اسلامی ایران قرار دارد.

tel final1

Share