رئیس سازمانبرنامه و بودجه گیلان

اخذ عوارض زیست‌محیطی از گردشگران در ورودی استان‌های شمالی/ ارائه طرح «ناظران امین»

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا ،رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی گیلان از پیشنهاد اخذ عوارض زیست‌محیطی از گردشگران در ورودی استان‌های شمالی در کمیته محیط زیست تدوین برنامه ششم توسعه خبر داد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از ایسنا،کیوان محمدی در جلسه شورای برنامه‌ریزی استان گیلان، خلاصه‌ای از توزیع اعتبارات تملک و دارایی استان در سال ۹۵ را ارائه داد و افزود:سرجمع این اعتبارات چیزی حدود ۴۱۵ میلیارد تومان است که از این مقدار به تفکیک حدود ۱۷۰ میلیارد تومان بودجه استانی است و ۱۸ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان مربوط به ۲ درصد نفت و گاز است. همچنین ۲۷ میلیارد و ۳۰۰ تومان، ماده ۱۸۰ جدول شماره ۱۰ و ۱۹۷ میلیارد تومان مربوط به ماده ۱۰ جدول شماره ۴۷ است.mohammadib431b0d4392e16c5b3807

وی درخصوص شاخص توزیع اعتبارات به تفکیک، اظهار کرد: میزان اعتبارات تملک و دارایی استان در سال گذشته، ۱۰۱ میلیارد تومان بود که امسال به ۱۷۰ میلیارد تومان افزایش پیدا کرد و هم‌اکنون شاهد افزایش ۶۹ درصدی در این بخش هستیم.

رئیس سازمان برنامه و بودجه گیلان ادامه داد: ۲ درصد نفت و گاز، ۱۶ میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان در سال گذشته بود که در سالجاری به ۱۸ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان افزایش پیدا کرده است. تقریبا شاهد رشد ۱۶ درصدی هستیم.

دبیر شورای برنامه‌ریزی و توسعه گیلان گفت:در سال گذشته الزامات قانونی و مصوبات خاصی را برای ما درخصوص تالاب انزلی، آسفالت راه‌های روستایی، ماده ۱۲ قانون برنامه پنجم درباره مساجد و مصلی‌ها، زیرساخت شهرک‌ها و نواحی صنعتی، حوزه‌های علمیه و ساماندهی گلزار شهدا در نظر گرفته بودند؛ در حالیکه در سال ۹۵ الزاماتی به آن شکل دیده نشده است، اما با توجه به اینکه سال گذشته در این خصوص هزینه‌هایی داشتیم، امسال نیز می‌توانیم مجددا با درصدی رشد، بودجه‌ای را در نظر بگیریم.

وی با بیان اینکه مجموعه الزاماتی را که در نظر گرفتیم کاهش ۳۰ درصدی است، افزود: برای اینکه ما سال قبل مکلف بودیم ولی امسال مکلف نیستیم و بودجه ۶۶ میلیاردی الزامات به ۴۶ میلیارد کاهش یافته است. بنابراین قدرت مانور بیشتری داریم.

محمدی درخصوص توزیع بودجه استانی تصریح کرد: شاخص‌هایی را که ما در نظر گرفتیم و بر مبنای آن توزیع اعتبارات صورت می‌گیرد، عبارت است از شاخص‌های توزیع اعتبارات استانی مصوب شورای برنامه‌ریزی که نیاز به بازنگری دارد و قرار است با عنایت به رهنمودهای استاندار گیلان چند جلسه را در سال جاری به تجدید نظر در این شاخص اختصاص دهیم، اما در حال حاضر براساس شاخص‌های قبلی اقدام می‌کنیم.

این مقام مسئول میزان مطالبات دستگاه‌های اجرایی به تفکیک شهرستان‌ها را به عنوان شاخص دوم بیان کرد و یادآور شد: مقایسه اعتبار مصوب(ابتدای سال) و عملکرد(انتهای سال) در سال گذشته شاخص سوم است. در سال گذشته درخصوص حقوق و مزایا، ابتدای سال  ۱۵۴ هزار میلیارد مطرح کردیم در حالی که انتهای سال عدد ۱۶۸ میلیارد حاصل شد.

رئیس سازمان برنامه و بودجه گیلان با بیان اینکه شاخص چهارم، میزان عملکرد تخصیص بودجه تملک استانی در طی ۵ سال اخیر است، تصریح کرد: بعضی از سازمان‌ها یا عملکردشان درست نبوده و یا در ارائه گزارش مشکلاتی داشتند لذا این موضوع را به عنوان یک شاخص در نظر گرفتیم و بعد از این تلاش می‌کنیم بر همین اساس عمل کنیم.

وی از عملکرد دستگاه‌های اجرایی استان براساس بازدیدهای کارشناسی به عنوان شاخص پنجم یاد کرد و افزود:این کار به طور مرتب با همکاری سایر نهادهای نظارتی مانند سازمان بازرسی در حال انجام است. از آنجایی که بعضا زمان لازم برای پوشش دادن همه پروژه‌ها نیست لذا طرح «ناظران امین» را زیر نظر شورای نظارت استان ارائه دادیم تا افراد متخصص به منظور سازماندهی بهتر یاریگر ما باشند.

محمدی با بیان اینکه شاخص ششم الگوی برنامه اجرایی است، گفت: در یکی از جلسات شورای برنامه‌ریزی بر این اساس فرمی را تهیه کردیم که عملکرد دستگاه‌ها طی پنج سال اخیر مورد توجه قرار داده شد و در آن فرم، گزارش برنامه‌های سال گذشته ارائه و برنامه‌های سال آینده و سال جاری ذکر گریدد. در حقیقت بودجه اختصاص پیدا می‌کند به کسانی که برنامه دارند و تلاش ما این است که این الگوی برنامه اجرایی را سال به سال تقویت کنیم.

رئیس سازمان برنامه و بودجه گیلان الزامات و سیاست‌های اجرایی قانون برنامه توسعه استان را شاخص هفتم عنوان کرد و ادامه داد: شاخص هشتم نیز الزامات و سیاست‌های کلان برنامه ششم کشور و اسناد بالادستی موجود در استان است.

دبیر شورای برنامه‌ریزی و توسعه گیلان اظهار کرد:علاوه بر همین شاخص‌ها، درخصوص ۲ درصد نفت و گاز براساس شاخص‌هایی که سازمان مرکزی تعیین کرده، سه شهرستان(رشت، بندرانزلی و آستانه اشرفیه) امکان دریافت آن را ندارند. ضمن اینکه در سایر شهرستان‌ها براساس جمعیت و میزان محرومیت توزیع اعتبار صورت گرفته است.

محمدی درخصوص ماده ۱۸۰ نیز متذکر شد:براساس شاخص‌هایی که برای ما فرستاده شده است، استانداردهایی تعریف شده که بر مبنای آن استانداردها، متوسط کشوری درخصوص هر شاخص ارائه و مقرر گردیده است و هر شهرستانی که بالاتر از میانگین کشوری باشد، امکان دریافت بودجه از ماده ۱۸۰ را نخواهد داشت و شهرستان‌هایی که پایین‌تر از متوسط کشوری باشند می‌توانند از این ماده، بودجه دریافت کنند. ما توزیع اعتبارات منابع مختلف را به تفکیک برای فرمانداران ارسال کردیم و مقرر شد آنها نظرات اصلاحی خود را برای ما بفرستند.

وی به اعتبارات مربوط به الزامات قانونی که به سهم شهرستان‌ها اضافه شده است اشاره کرد و ادامه داد: بر این اساس یک درصد اعتبار بسیج موضوع ماده ۷۱ قانون الحاق ۲، حداقل ۸ درصد برای اجرای طرح هادی، ۱۰ درصد برای آب روستایی موضوع بند ب ماده ۵ قانون توسعه آب شرب روستایی و سهم ۳ درصد اعتبار برای حوزه‌های علمیه از کل اعتبارات استانی اختصاص خواهد یافت.

رئیس سازمان برنامه و بودجه استان گیلان از حضور معاونین سازمان در شورای برنامه‌ریزی شهرستان‌ها به منظور توضیح مباحث فصول تملک دارایی خبر داد و افزود: قبلا ۱۹ فصل داشتیم که امروز به ۳۶ فصل افزایش یافته است. ضمن اینکه تغییراتی در برخی فصول صورت گرفته است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به تفکیک بودجه‌های ملی از استانی اشاره کرد و گفت: همکاران سازمان از بودجه ۹۵، مواردی که در سطح ملی توزیع می‌شود را استحصال کردند و برای فرمانداران و مدیران و حتی برای تاکید بیشتر برای نمایندگان مجلس ارسال نموده‌اند. همانطور که می‌دانید ۸۵ تا ۹۰ درصد بودجه در مرکز توزیع می‌شود و استان‌ها حداکثر ۱۰ الی ۱۵ درصد بودجه را در اختیار می‌گیرند و اصولا فلسفه بودجه استانی انجام پروژه‌های بزرگ نیست بلکه لکه‌گیری و جبران نواقص پروژه‌هاست.

وی خطاب به مدیران استان، گفت: گاها از قول مدیران ارشد ملی نقل قول می‌شود که اگر برای فلان منظور ۵۰ درصد بودجه را استان تامین کند، بقیه را ما تامین می‌کنیم.

محمدی خاطرنشان کرد: این خواسته منطقی نیست، زیرا آنان از ۹۰ درصد بودجه‌ای که در اختیار دارند تامین اعتبار می‌کنند و ما باید از ۱۰ درصد آن را تامین کنیم.

محمدی عنوان کرد: ۱۷ تا ۲۰ درصد از ۲ درصد نفت به فصل آموزش در بودجه سالجاری افزوده شود و پیشنهاد سال گذشته تداوم داشته باشد، که با عنایت استاندار و مدیران استان پذیرفته شد.

وی در ادامه از پیشنهاد اخذ عوارض زیست‌محیطی از گردشگران در ورودی استان‌های شمالی در کمیته محیط زیست تدوین برنامه ششم توسعه خبر داد و تصریح کرد: طبق محاسبات انجام شده حدود ۳۰۰ میلیارد تومان اخذ عوارض را می‌توان صرف حل مسائل زیست‌محیطی استان‌های شمالی کرد.

محمدی خطاب به مدیران دستگاه‌های اجرایی و فرمانداران درخصوص آغاز پروژه‌ای جدید، تاکید کرد: طبق قانون بودجه امسال، کسانی که پروژه جدید را آغاز کنند می‌بایست ۵۰ درصد هزینه‌های آن را در سال جاری تامین و پرداخت نمایند؛ به همین دلیل پیشنهاد داریم هیچ پروژه جدید مگر به ضرورت آغاز نشود.

رئیس سازمان برنامه و بودجه گیلان درخصوص برخی شهرستان‌ها خصوصا شهرستان آستارا که ۳.۵ درصد جمعیت استان را داراست، گفت: معمولا بودجه اختصاص یافته به آستارا، ۵.۷ درصد است که به نسبت جمعیت آن رقم خوبی است. با توجه به اینکه آستارا نه تنها پیشانی استان، بلکه پیشانی کشور است لذا تلاش می‌کنیم بودجه‌های خاصی نیز به آن تعلق گیرد.

tel final1

Share