سجاد حقدادی

اتحادی که با سوت ها خراب شد

در شبکه های مجازی همه جا حرف از وجود یک نوع صلح و دوستی بود و این صلح دوستی در حال شکل گرفتن و رنگ واقعیت پیدا کردن بود. هرچند در این بین مخالفان زیادی وجود داشت اما بسیاری از فوتبال دوستان از کاهش فحاشی ها استقبال می کردند و عدم وجود فحاشی را به فال نیک گرفتند و حتی شعار بازی نیز تبدیل به« نیم قرن رفاقت نیم قرن رقابت، گیلانی با غیرت» آغاز شد.

همیشه مصاف رشت و انزلی در فوتبال متمایز از دیگر بازی های موجود در کشور است و حتی عمق این کری های فوتبالی را می توان در همه جا احساس کرد. پیوند قومیتی و فامیلی در بین دو شهر به حد بسیار زیادی نزدیک است اما موقع فوتبال می توان اوج حساسیت را در چهره برافروخته تماشا کرد.

photo_2016-08-27_22-38-52سال های قبل این داماش بود که در برابر ملوان قرار می گرفت و سپیدرود در فراموشخانه قرار گرفته بود اما پس از اتفاقات مالکیتی داماش و اوج گرفتن دوباره سپیدرود نوبت به جدال قدیمی ترین باشگاه ورزشی گیلان در برابر ملوان رسید تا این دو جدال هیجان انگیزی را داشته باشند.
در شبکه های مجازی همه جا حرف از وجود یک نوع صلح و دوستی بود و این صلح دوستی در حال شکل گرفتن و رنگ واقعیت پیدا کردن بود. هرچند در این بین مخالفان زیادی وجود داشت اما بسیاری از فوتبال دوستان از کاهش فحاشی ها استقبال می کردند و عدم وجود فحاشی را به فال نیک گرفتند و حتی شعار بازی نیز تبدیل به« نیم قرن رفاقت نیم قرن رقابت، گیلانی با غیرت» آغاز شد. قبل از بازی لیدرهای دو تیم به سمت جایگاههای یکدیگر رفتند تا فضای بازی کاملا دوستانه و بدون فحاشی باشد. حتی پیش از زمان شروع بازی یک پارچه نوشته با مضمون نژاد پرستانه به ورزشگاه آورده شد اما مسولان ملوان به سرعت آن پرده را از جلوی دیدگان پایین آوردند. در ابتدای بازی محمد نزهتی، هادی تامینی بازیکنان سابق ملوان به سوی نیمکت این تیم رفتند اما بازیکنی که باید به سوی نیمکت سوی طرف مقابل میرفت ترجیح داد تا روابطش همانند قبل بماند.
شروع بازی و اتفاقات جریان بازی به گونه ای رقم خورد که که تمام این پیش بینی ها و خواب های خوش به یکباره به چیزی شبیه کابوس تبدیل شد. هنوز ثانیه ای از بازی نگذشته بود که داور یک پنالتی اشتباه به سود ملوان گرفت اما دروازه بان سپیدرود توانست پنالتی را مهار کند و این جرقه ای برای فراموش کردن دست های دوستی و آشتی های ابتدای بازی شد. اتفاقات بازی های گذشته و همان فحاشی های زشت دوباره تکرار شد و این چیزی نبود که همگان انتظار داشتند و تمام رویاها با چندین سوت اشتباه داور نقش بر آب شد.
ترکی یکی از داواران سطح یک فوتبال کشور است اما اتفاقات داوری و سطح داوری آنقدر ضعیف بود که اخراج سوال برانگیز بازیکن ملوان و یک ضربه پنالتی برای این تیم نادیده گرفته شد و در سوی دیگر دو پنالتی بحث برانگیز برای ملوانان رقم خورد. ترکی به جای مدیریت بازی استارت حاشیه های بازی را از همان دقیقه ابتدایی بازی بزند و تمام تلاش های رسانه ها برای ایجاد یک دربی بدون فحاشی با چندین سوت اشتباه به یکباره فراموش شود. شاید باید یکی از عوامل تنش ایجاد شده بر روی سکوها را محسن ترکی دانست.
بعد از پنالتی دوم برای ملوان ابتدا علی بهارمست از زمین بازی اخراج شد اما بعد از پنالتی اینبار پس از گرفتن پنالتی دوم توسط دروازه بان سپیدرود علی نظرمحمدی نیز از بازی اخراج شد و پس از آن فحاشی ها دیگر تبدیل به یک شعار دسته جمعی و هماهنگ شده ۵۰۰۰ نفره شد. فحاشی ها زشت و زننده طاقت همگان را برید تا همه به فکر پایان این بازی باشند و طرفداران دو تیم دوست داشتند در همان دقایق اوج گیری فحاشی ها بازی به اتمام برسد.
بازی با برد غرور آفرین برای ملوانان به پایان رسید اما این پایان کار نبود و تازه جنگ فیزیکی آغاز شد و بازی جرقه ای برای شروع جنگ تمام عیار خارج میدان بود. در هنگام بازگشت هواداران تیم سپیدرود از انزلی به فاصله ۵ کیلومتر روی زمین پر از شیشه های شکسته اتوبوس ها بود که با سنگ پرانی شکسته شدند و به همین علت راهنمایی و رانندگی گیلان مجبور شد تا تمام بریدگی ها را ببندد و یک ترافیک چندین کیلومتری در جاده رخ بدهد.
این بازی به پایان رسید اما روزی که می توانست برای هواداران دو تیم روز خوبی را رقم بزند تبدیل به یک جنگ تمام عیار شد تا تمام روبوسی ها و دوستی ها جایش را به شکستن شیشه اتوبوس و فحاشی بدهد. اشتباهات داوری آنقدر تاثیر گذار بود که باید گفت «چوب خط اشتباهات داوری برای این بازی پرشد». با برد یا بخت هر کدام از تیم ها دنیا برای آنها به پایان نمی رسد و فقط این اتحاد و خوبی ها است که باید سرلوحه کارها قرار بگیرد.

سجاد حقدادی

پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا: انتشار مطالب خبری و یادداشت های دریافتی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای منتشر می‌شود.

tel final1

Share