در نشست رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با استاندار مطرح شد

ابتکار:حل چالش پسماند کشور نیازمند همکاری و مشارکت بخش خصوصی و مردم است

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا ،دکتر ابتکار در رشت تلاش‌های صورت گرفته برای مدیریت و ساماندهی پسماند در گیلان را ارزشمند عنوان کرد و گفت : حل چالش پسماند کشور علاوه بر حمایت دولت، نیازمند همکاری و مشارکت بخش خصوصی و مردم است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا ،دکتر ابتکار در رشت تلاش‌های صورت گرفته برای مدیریت و ساماندهی پسماند در گیلان را ارزشمند  عنوان کرد و گفت : حل چالش پسماند کشور علاوه بر حمایت دولت، نیازمند همکاری و مشارکت بخش خصوصی و مردم است.

MVI_8598معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست ظهر امروز در نشستی با استاندار و معاونان وی ضمن تأکید بر لزوم اقتصادی شدن بازیافت و تفکیک زباله، تصریح کرد : باتوجه به چالش کشور در حوزه پسماند به ویژه در استان‌های شمالی، ضروری است تسهیلات و حمایت‌های ویژه‌ای برای سرمایه‌گذاران این حوزه در نظر گرفته شود.

وی تاکید کرد : باید تلاش کنیم تا جمع آوری پسماند برای بخش خصوصی اقتصادی شود.

دکتر معصومه ابتکار اشاره‌ای به مذاکرات صورت گرفته با وزیر اقتصاد برای کمک به ارائه تسهیلات به سرمایه‌گذاران حوزه پسماند و بازیافت داشت و افزود : حل چالش پسماند کشور، در کنار برنامه‌ریزی تخصصی کوتاه، میان و بلند مدت و حمایت دولت، نیازمند همکاری و مشارکت بخش خصوصی و مردم است.

دکتر ابتکار به تلاش‌های صورت گرفته برای مدیریت و ساماندهی پسماند در گیلان را ارزشمند عنوان کرد و  گفت : اگر چه اقدامات خوبی در این حوزه صورت گرفته است اما باتوجه به حجم عظیم مشکلات برجای مانده  هنوز تا حصول نتیجه نهایی کار زیادی داریم .

وی با بیان اینکه حل مشکل پسماند استانهای شمالی برای سازمان حفاظت محیط زیست کشور در اولویت قرار دارد  خاطر نشان کرد : آموزش و فرهنگ سازی در این حوزه به ویژه در مورد تفکیک زباله از مبداء و کاهش تولید زباله باید از جمله اولویت‌های برنامه‌ای در این حوزه باشد.

دکتر ابتکار تأکید کرد : ضروری است برای ساماندهی و مدیریت زباله‌های دپو شده در مراکز دفن زباله تعطیل شده استان و بی خطرسازی کامل زباله‌های بیمارستانی و عفونی و ویژه نیز اقدام و برنامه‌ریزی ویژه‌ای صورت پذیرد.

استاندار گیلان نیز در این نشست با بیان اینکه سطح سرزمینی تحت  پوشش جمع آوری و تفکیک زباله و مدیریت پسماند در ابتدای دولت صفر درصد بود گفت : این آمار هم اکنون به ۷۰ درصد رسیده است و در نظر داریم تا پایان سال به ۱۰۰ درصد برسانیم.

دکتر نجفی خاطر نشان کرد : مراکز دفن زباله و پسماند نیز از ۵۱ به ۱۵ مرکز رسیده است.

استاندار گیلان افزود : در تالش و لاهیجان نیز در نظر داریم ساخت کارخانه‌ی کمپوست را آغاز کنیم.

دکتر نجفی با بیان اینکه جمع‌آوری مناسب پسماند نیازمند فرهنگ سازی است گفت : آموزش مداوم برای فرهنگ سازی و زمینه‌ی مدیریت پسماند ضروری است.

استاندار گیلان همچنین خواستار اختصاص بودجه‌ی زیست محیطی ویژه برای استان‌های شمالی شد و گفت : باتوجه به سفر ده ها میلیون نفر در سال به شمال کشور در زمینه‌ی حفظ محیط زیست و مدیریت پسماند نیازمند اختصاص اعتبار و بودجه‌های ویژه هستیم.

tel final1

Share