مدیرکل آموزش و پرورش گیلان در جمع تعدادی از اصحاب رسانه

آموزش و پرورش جولانگاه سیاسی نیست / کسی از نظر تخصص, تعهد و آشنا به فنون مدیریتی به پای دکتر فانی نمی‌رسد

اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، حاجتی در خصوص حواشی ایجاد شده در رابطه با انتصابات اخیر نیز اظهار کرد: ما نگاه سیاسی داریم اما هیچ گاه نگاه سیاسی خود را در کار دخالت نمی‌دهیم زیرا آموزش و پرورش جولانگاه سیاسی نیست.

اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، مهدی حاجتی مدیرکل آموزش و پرورش استان گیلان با قدردانی از اصحاب رسانه بابت انعکاس اخبار مرتبط با حوزه آموزش و پرورش, انعکاس مشکلات این حوزه را در جهت تنویر افکار عمومی و رفع مشکلات دانست و گفت: اصحاب رسانه با آگاهی بخشی به مردم می‌توانند سبب شوند که مردم قضاوت سطحی نداشته باشند زیرا شما از مشکلات با خبر هستید و چالش‌ها را می‌دانید و از سوی دیگر با دغدغه های مردم نیز آشنا هستید.haj

حاجتی در ادامه اظهارات خود با تبریک هفته دولت اظهار کرد: در سال باقیمانده از دولت یازدهم می‌بایست گزارش عملکردی ارائه شود البته گزارش عملکرد در حوزه آموزش و پرورش یک گزارش فرهنگی است زیرا ما بنگاه اقتصادی نیستیم.

وی با بیان اینکه اعتقاد دارم ۴ سال دیگر دولت تدبیر و امید استمرار خواهد داشت متذکر شد: همواره در تلاش بوده‌ایم تا سیاست‌های دولت و وعده‌های داده شده به مجلس را اجرایی نماییم.

ساماندهی و بهسازی نیروها از سیاست های اصلی آموزش و پرورش در دولت یازدهم است

مدیرکل آموزش و پرورش گیلان به ساماندهی نیروها پس از تصمیم عجولانه اجرای نظام جدید آموزشی اشاره کرد و گفت: دولت قبل بدون داشتن نقشه راه اقدام به اجرای یک نظام آموزشی جدید کرد که سبب ایجاد مشکلات زیادی شد اما ساماندهی و بهسازی نیروها از سیاست های اصلی آموزش و پرورش در دولت یازدهم است.

حاجتی به به حواشی ایجاد شده در بحث هدایت تحصیلی در برخی استان‌های اشاره کرد و افزود: در گیلان کمترین حاشیه از این بابت ایجاد شد و با تدبیر و خرد جمعی در عین اینکه توسعه متوازن در دستور کار قرار گرفت, دانش آموزان نیز هدایت شدند.

وی به کاهش جمعیت دانش آموزی اشاره کرد و گفت: در یک دهه قبل شاهد جمعیت ۱۹ میلیون نفری دانش آموزی بودیم اما امروز یک سوم از جمعیت دانش آموزی کاسته شده و به ۱۳ میلیون نفر رسیده است درحالیکه با یک تصمیم غیرتخصصی نه تنها تعداد کارکنان کاهش نیافت بلکه افزایش هم پیدا کرد و امروز شاهد هستیم که در برخی شهرها در یک رشته, معلم کم و در برخی شهرها در همان رشته ما شاهد تورم نیرو هستیم.
مدیرکل آموزش و پرورش گیلان با بیان اینکه آموزش و پرورش با اتکا به منابع دولتی قادر به حل مشکلات خود نیست, بر لزوم توسعه مشارکت مردمی تاکید کرد و گفت: شخص رئیس جمهور در اجلاس آخر آموزش و پرورش بر مشارکت خانواده‌ها تاکید داشتند.
حاجتی افزود: اگرچه شعار «آموزش برای همه» متعلق به همه‌ی دولت‌هاست اما شکل نهادینه شدن این شعار و اجرای عدالت آموزشی بسیار حائز اهمیت است.
وی در همین راستا از اجرای طرح بسیج علمی برای حضور معلمان در مناطق محروم و اجرای طرح ۲۰ در آموزش و پرورش خبر داد.

مدیران خلاق و توانمند حلال مشکلات آموزش و پرورش هستند

مدیرکل آموزش و پرورش گیلان با تاکید بر استانداردسازی مدارس و کیفیت بخشی مسائل آموزشی تصریح کرد: گیلان در دوره ای از لحاظ استاندارسازی در رده‌های آخر قرار داست اما در ارزیابی سال ۹۴ از لحاظ استانداردسازی در رده دوم کشور قرار گرفته‌ایم.
حاجتی به انتخاب شورای آموزش و پرورش گیلان به عنوان یکی از ۱۰ شورای برتر کشور اشاره کرد و گفت: در نظر داریم از ظرفیت خیرین مدرسه ساز بیشتر استفاده کنیم. مردم علاقه مند به کمک هستند و ما باید با آن‌ها همراهی کنیم و در این بین نقش رسانه‌ها در گسترش فرهنگ مدرسه سازی بی بدیل است.
مدیرکل آموزش و پرورش گیلان, مدیران خلاق و توانمند را حلال مشکلات آموزش و پرورش دانست و گفت: یک مدیرکل نمی‌تواند به تنهایی جای ۵ هزار مدیر مدرسه تصمیم بگیرد. مدیران مدارس باید با ارتباط قوی و دوسویه با مسئولان و نهادها مشکلات آموزش و پرورش را کاهش دهند.
حاجتی افزود: تقویت مدیران و افزایش مسئولیت پذیری آن‌ها و در کنار آن تمرکز زدایی در دستور کار آموزش و پرورش است.
وی با قدردانی از نوع نگاه استاندار گیلان به حوزه فرهنگی اظهار کرد: در سال ۹۲ تنها ۲ درصد از درآمدهای حاصل از نفت و گاز به آموزش و پرورش اختصاص داشت در حالیکه در سال ۹۳ این مقدار به ۱۵ درصد رسید که ۱۴.۲ درصد آن محقق شد.
وی به رایزنی‌های صورت گرفته در جلسه شورای برنامهریزی و شورای آموزش و پروش استان برای تحقق کامل درآمدهای اشاره کرد و گفت: در سال ۹۴ مصوب شد که سهم آموزش و پروش به ۱۵ الی ۲۰ درصد برسد که نهایتا ۱۵.۲۲ درصد آن محقق شد و در سال ۹۵ تحقق درآمد ۱۷ الی ۲۰ درصدی مدنظر است.

مدیرکل آموزش و پرورش گیلان از وجود ۲۹۹۲ مدرسه دولتی و ۱۹۹۸ مدرسه غیردولتی در گیلان خبر داد و گفت: عدالت آموزشی حکم می‌کند که شرایط مساوی برای همه‌ی دانش آموزان برقرار باشد.
وی به حمایت آموزش و پروش از ۲ درصد دانش آموزان استعدادهای درخشان و ۲ درصد دانش آموزان محروم و استثنایی اشاره کرد و گفت: هم اکنون طرح شهاب نیز در گیلان به طور آزمایشی در پایه چهارم در حال اجراست و بدون اینکه دانش آموزان خودشان بدانند مورد شناسایی قرار گرفته‌اند.

به گزارش دیارمیرزا حاجتی در خصوص کسب رتبه برتر کنکور نیز اظهار کرد: حضور در رتبه برتر یک بحث ویترینی است و به عوامل متعددی بستگی دارد اما آموزش و پرورش گیلان همواره در تلاش بوده تا جایگاه علمی دانش آموزان را ارتقا دهد و در این میان توفیقات زیادی نیز به دست آورده است.
وی در خصوص قانون مصوب مجلس در مورد جذب نیروهای حق التدریس اظهار داشت: حدود ۲ هزار نفر نیروی حق التدریس در گیلان بودند که از این میان در حالیکه ما با مازاد نیرو هم مواجه هستیم برای ۳۷۰ نفر ابلاغ صادر شد و هر زمان که لازم باشد طبق قانون بر اساس جنسیت و نیاز احصا می شوند.

مدیرکل آموزش و پرورش گیلان جذب نیروها در آموزش و پروش را از طریق دانشگاه فرهنگیان و تعداد خیلی محدود از طریق برگزاری آزمون نام برد و گفت: آموزش و پرورش به فارغ التحصیلان دانشگاه فرهنگیان متعهد است و این دانشگاه از اساتید کاملا مجرب, کارکشته و آشنا به مسائل پرورشی و آموزشی بهره می‌گیرد تا نسل جدید معلمان وارد چرخه شوند.

کلاس های فوق برنامه اختیاری هستند نه اجباری

حاجتی با بیان اینکه فرآیند دریافت مجوز برای ایجاد مدرسه غیردولتی تابع قوانین خاصی است اظهار کرد: در مدارس غیردولتی کسی حق دریافت شهریه بیش از نرخ مصوب را ندارد و اگر درجایی خلافی صورت گیرد شهریه پس گرفته و به خانواده‌ها عودت داده می‌شود.

وی در واکنش به اجباری بودن کلاس‌های فوق برنامه در برخی مدارس غیردولتی گفت: کلاس های فوق برنامه اختیاری هستند نه اجباری.

کسی از نظر تخصص, تعهد و آشنا به فنون مدیریتی به پای دکتر فانی نمی‌رسد

مدیرکل آموزش و پرورش گیلان در رابطه با طرح استیضاح مجدد وزیر آموزش و پرورش توسط مجلس گفت: استیضاح حق قانونی نمایندگان است و نظر آن‌ها مورد احترام است.

حاجتی در ادامه گفت: به عنوان کسی که ۲۳ سال سابقه مدیریت در آموزش و پرورش را دارم می‌گویم که در زیر آسمان کسی از نظر تخصص, تعهد و آشنا به فنون مدیریتی به پای دکتر فانی نمی‌رسد ایشان ۴۰ سال سابقه معلمی دارند که ۲۵ سال آن فقط مدیریتی است.

وی افزود: باید به این موضوع توجه کنیم که آیا گلایه‌های نمایندگان از دکتر فانی جزو وظایف و اختیارات او بوده یا خارج از اختیارات او؟! اینکه چرا فرزندان فرهنگیان استخدام نشده‌اند یا پرداخت ایثارگران صورت نگرفته نمی‌تواند دلیلی برای استیضاح باشد.

حاجتی با بیان اینکه دولت یازدهم برای آموزش و پرورش کم نگذاشته است, تصریح کرد: کمی به گذشته برگردیم و ببینیم که دولت یازدهم با چه شرایطی کشور را تحویل گرفت. آقایان با نفت ۱۴۰ دلاری بدهی‌های انبوه آموزش و پرورش را پرداخت نکردند و تمام مشکلات بر دوش دولت جدید افتاد.
مدیرکل آموزش و پرورش گیلان به افزایش بودجه آموزش و پرورش اشاره کرد و با اشاره به افزایش بیش از ۹۰ درصدی حقوق فرهنگیان در مقایسه با سال ۹۲ گفت: در خصوص بازنشستگان نیز خبرهای خوبی در راه است.

وی با بیان اینکه فانی اهل کارهای نمایشی و شعاری نیست اظهار کرد: مجلس باید برای رفع مشکلات کمک حال دولت باشد.

حاجتی افزود: رهبر معظم انقلاب نیز از وزیر آموزش و پرورش به عنوان فردی دلسوز و متعهد نام برده‌اند.

آموزش و پرورش جولانگاه سیاسی نیست

حاجتی در خصوص حواشی ایجاد شده در رابطه با انتصابات اخیر نیز اظهار کرد: ما نگاه سیاسی داریم اما هیچ گاه نگاه سیاسی خود را در کار دخالت نمی‌دهیم زیرا آموزش و پرورش جولانگاه سیاسی نیست.

وی افزود: آموزش و پرورش وظیفه تعلیم و تربیت را برعهده دارد و ما آمده‌ایم تا به دنبال پرورش انسان‌های مسئولیت پذیر باشیم.

مدیرکل آموزش و پرورش گیلان گفت: عشق به میهن, عشق به خانواده, عشق به انقلاب, عشق به نظام, عشق به ولایت و اهل بیت و دفاع از ارزش‌ها از جمله اصولی است که ما در آموزش و پرورش آن را دنبال می‌کنیم تا جوانان ما بتوانند در مواقع حساس از کشور دفاع کنند.

حاجتی تصریح کرد: طبیعی است که مدیران انتصابی باید تابع سیاست‌های دولت باشند و آن را قبول داشته باشند و اگر سیاست‌های دولت را که مورد تائید رهبری است قبول نداشته باشند نمی‌توانند به عنوان مسئول انتخاب شوند.
مدیرکل آموزش و پرورش گیلان متذکر شد: اگر کسی وانمود نماید که سیاست‌های دولت را قبول دارد اما در مقام اجرا خلاف آن سیاست‌ها عمل نماید در واقع اخلاق سیاسی را رعایت نکرده است.
وی به فرآیند تعرفه و انتصاب مدیران اشاره کرد و گفت: با فرماندار هر شهرستان به عنوان نماینده عالی دولت در هنگام انتصابات مشورت می‌شود و از سوی دیگر از آنجایی که به دنبال تعامل با نمایندگان هستیم نظرات ائمه جمعه و نمایندگان مجلس را نیز جویا می‌شویم.
حاجتی گفت: در هر انتصابی گروهی مخالف هستند و گروهی موافق اما اگر مدیری سیاست‌های دولت را قبل داشته باشد و از سوی دیگر فرمانداران شهرستان نیز او را تائید کنند طبیعی است که در انتصاب او مشکلی وجود نخواهد داشت.
مدیرکل آموزش و پرورش گیلان در پایان بار دیگر تاکید کرد: آموزش و پرورش به دور از هرگونه جریانات سیاسی است و در طول ۳ سال اخیر نیز در گیلان انتصابات صورت گرفته شائبه سیاسی نداشته است.

tel final1

Share