مدیرکل کتابخانه‌های عمومی گیلان

کتابخوانی را به یک فرهنگ در جامعه تبدیل کنیم/کتابخانه‌ عمومی امروز یک مرکز فرهنگی است

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا ،مدیرکل کتابخانه‌های عمومی گیلان از تجهیز ۹۸ درصد کتابخانه های استان گیلان به بخش کودک خبر داد و افزود: اگر بخواهیم کتابخوانی را به یک فرهنگ در جامعه تبدیل کنیم نیاز است که از کودکان آغاز کنیم. زمانی کودک کتابخوان می شود که از یک خانواده کتابخوانی بیرون آمده باشد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا ،به نقل از روابط عمومی کتابخانه های عمومی گیلان امیر محمدپور در جلسه انجمن کتابخانه های عمومی شهرستان رودسر با اشاره به دو پیام مهم زندگی امام علی ابن موسی الرضا(ع) اظهار کرد: زندگی سیاسی امام رضا(ع) با دو ویژگی مبارزه دائمی خستگی ناپذیر و و زندگی جهادی درآمیخته بود و ایشان همواره این دو ویژگی مهم را پایه و اساس تعاملات خود مد نظر داشتند.
photo_2016-08-14_09-58-26مدیرکل کتابخانه های عمومی استان گیلان زندگی جهادی را دارای لازمه هایی عنوان کرد و گفت: برای داشتن یک زندگی جهادی لوازم و ابزارهای مجاهده حقیقی و نیز جدیت در مجاهدت لازمه موفقیت در این راه سخت می باشد.
وی نیت خالصانه، همت والا، کم هزینه و پربازده بودن عمل و صلابت در برابر دشمنان را از ویژگیهای انسان جهادگر دانست و گفت: در مقابل این ویژگیها موانعی نیز وجود دارد که انسان را از مسیر باز می دارد. محمدپور عافیت طلبی، دلبستگی به اموال دنیوی، خودباختگی، اسراف و تجمل گراییو ناامیدی را از این دسته ویژگیها برشمرد.
مدیرکل کتابخانه های عمومی استان گیلان در ادامه این نشست با اشاره به وضعیت کتابخانه های عمومی شهرستان رودسر نیز اظهار کرد: امروز به ازای هر ۱۰۰ شهروند رودسری ۱.۸ مترمربع فضای کتابخانه عمومی موجود است.
وی با بیان اینکه در برنامه پنجم توسعه رقم مذکور باید ۴.۴۶ مترمربع و در چشم‌انداز توسعه به هشت متر برسد، افزود: به ازای هر نفر باید سه کتاب موجود باشد اما اکنون به ازای هر نفر زیر یک کتاب وجود دارد.
امیر محمدپور با بیان اینکه در رودسر به ازای هر۱۰۰نفر ۲.۴ نفر عضو داریم، ادامه داد: این تعداد باید به ۱۲ نفر برسد ضمن اینکه امسال رودسر جزو شهرستان‌های هدف اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان برای شاداب سازی قرار دارد.
وی فضاسازی کتابخانه عمومی «ابوجعفر هوسمی رودسر» را از اولویت‌های این اداره کل خواند و گفت: امیدواریم که هر چه سریع‌تر در زمینه شاداب‌سازی کتابخانه قدیمی به عنوان نماد رودسر با کمک شهرداری اقدام شود.
کتابخانه‌ عمومی امروز یک مرکز فرهنگی است
محمدپور با اشاره به اینکه کتابخانه‌ عمومی امروز یک مرکز فرهنگی است، ادامه داد: کتابخانه‌های عمومی محل تبادل اندیشه‌ها و تدبیر بوده و به مباحث مختلفی مانند فعالیتهای فرهنگی، پاتوق نویسندگان، برنامه‌های کودک علاوه بر نگه‌داری کتاب و امانت داری آن به اعضا می‌پردازد.
وی اضافه کرد: کتابداران هر کتابخانه مبنای انتخاب کتاب‌های موجود در کتابخانه هستند و بر اساس ذائقه اعضا کتاب تقاضا می‌کنند.
مدیرکل کتابخانه های عمومی استان با اشاره به اینکه کتابخانه چابکسر نیازمند توسعه است، گفت: در بحث تجهیزات امسال سه برابر سال گذشته کار شده است. وی درباره پرداخت نیم درصد شهرداران رودسر به کتابخانه‌های عمومی افزود: امیدواریم با تعامل و همکاری این موضوع برطرف شود.
مدیرکل کتابخانه‌های عمومی گیلان از تجهیز ۹۸ درصد این کتابخانه به بخش کودک خبر داد و افزود: اگر بخواهیم کتابخوانی را به یک فرهنگ در جامعه تبدیل کنیم نیاز است که از کودکان آغاز کنیم. زمانی کودک کتابخوان می شود که از یک خانواده کتابخوانی بیرون آمده باشد.
وی در ادامه با ذکر برخی از موانع مطالعه بی میلی و بی رغبتی در مطالعه و کتابخوانی را عامل مهم در این حوزه عنوان کرد و افزود: اگر احساس نیاز به مطالعه در افراد ایجاد شود کتابخوانی به یک ارزش در جامعه تبدیل خواهد شد.

tel final1

Share