پایان درگیری لفظی عباسی و پورابراهیمی با سوت مطهری+جزئیات

در حالی که نشست علنی امروز مجلس شورای اسلامی به محل درگیری لفظی دو نماینده اصولگرای مجلس تبدیل شده بود، علی مطهری، نایب رییس مجلس شورای اسلامی، طرح این مباحث شخصی در صحن را ناشایست دانست.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از ایلنا, عباسی نماینده مردم رودسر در مجلس و وزیر تعاون احمدی‌نژاد در نشست امروز در تذکری آیین‌نامه‌ای نسبت به عملکرد کمیسیون اقتصادی در معرفی کاندیداهای ناظری در شوراهای عالی و مجامع و هیأت‌ها انتقاد کرد.۲۰۱۶۰۸۱۰۳۹۶۵۴۰۶۷۰۷_Orig

او افزود: در کمیسیون اقتصادی تعدادی از نمایندگان مجلس از جمله خود بنده در شورای عالی بیمه درخواست کاندیداتوری داشتم، اما اصلا درخواست ما طرح نشده است.

عباسی ادامه داد: حداقلی‌ترین کار این بود که از ما دعوت می‌‌کردند تا توضیحاتی را درباره کاندیداتوری خود مطرح می‌کردیم، این امر نشان می‌دهد که برخی کمیسیون‌ها در ارتباط با انتخاب ناظران قانون را رعایت نکردند لذا آقای پورابراهیمی باید پاسخگو باشد.

دقایقی بعد پور ابراهیمی در پاسخ به عباسی گفت که بر اساس صورت جلسه عباسی دو بار برای عضویت در کمیسیون‌ها نامزد شده است که یک بار صفر رای و یک بار یک رای آورده است و رای لازم را برای حضور در کمیسیون را کسب نکرده است.

این مسئله باعث درگیری لفظی بین عباسی و پورابراهیمی شد که دقایقی جو مجلس را متشنج کرد.

پس از درگیری لفظی اسدالله عباسی و محمدرضا پورابراهیمی درباره نحوه انجام رای‌گیری کمیسیون‌ها برای انتخاب ناظران مجامع و شوراها، نماینده مردم رودسر بار دیگر نسبت به اعلام رای او توسط رییس کمیسیون اقتصادی که آرای او را در دو رای‌گیری به‌ترتیب، یک و صفر رای اعلام کرده بود، با استناد به اصل ۷۹ قانون اساسی به بیان تذکر شفاهی پرداخت.

اعتراض عباسی نسبت به عملکرد رییس کمیسیون اقتصادی

بر این اساس، اسدالله عباسی در جریان نشست علنی امروز پارلمان با استناد به اصول ۷۹، ۲۰۸، بند ۱۰ و ۱۲ ماده ۲۰۳ و همچنین ماده ۴۲ و ۵۲ آیین‌نامه در شرح وظایف کمیسیون‌های تخصصی، صحبت‌های رییس کمیسیون اقتصادی را برخلاف واقع دانست و گفت: بنابر ماده ۲۱۸ ازسوی کمیسیون‌ها فراخوانی اعلام شده بود که نمایندگان سایر کمیسیون‌ها نیز می‌توانند در بحث انتخاب اعضا و ناظران مجلس در مجامع و شوراها شرکت کنند.

این نماینده اصولگرای مردم رودسر خاطرنشان کرد: با این حال، در زمان رای‌گیری به نمایندگان چیزی اعلام نشد. باید حداقل از نمایندگان درخواست رزومه می‌شد و براساس آیین‌نامه داخلی مجلس و قانون، اقدام می‌شد.

او با اشاره به این‌که همه نمایندگان برای رعایت قانون، سوگند یادکرده‌اند، گفت: اینجا مر قانون رعایت نشده‌است. چگونه می‌شد که چهار نفر نامزد حضور در یک مجمع یا شورا باشند اما دو نفر ازسوی کمیسیون به صحن معرفی شود یا از نامزدها درخواست نکنند که برای معرفی خود یا لااقل برای یک سلام و علیک به کمیسیون بیاید.

عباسی خاطرنشان کرد: بنابر این یا باید آیین‌نامه اصلاح شود و فراخوانی اعلام نشود و اگر فرخوان می‌دهند باید همه نمایندگان امکان حضور در رای‌گیری را داشته باشد. برخی نمایندگان در کمیسیون رای نیاوردند اما می‌توانند در صحن نامزد شوند اما این‌که برخلاف واقع اعلام کنند که نامزدی هیچ رایی نیاورده، درست نیست. خواهش من این است که رییس کمیسیون اقتصادی موضوع را توجیه نکند.

مطهری: طرح مباحث شخصی در صحن درست نیست

علی مطهری در ادامه با اشاره به این‌که پیش از این نیز توضیحات لازم بیان شده و مطلب روشن و مشخص است، گفت: برای انتخاب ناظران مجلس، ابتدا نامزدها به کمیسیون مربوطه اعلام داوطلبی می‌کنند و سپس کمیسیون مربوطه رای‌گیری می‌کند و حداقل دو برابر افراد مورد نیاز به صحن معرفی می‌کند ولی شما مدعی هستید که این روال طی نشده و قاعدتاً کمیسیون اقتصادی نیز معتقد است این روال طی شده است که بهتر است این مباحث شخصی و طرفینی در صحن مطرح نشود و بیش از این به بحث ادامه ندهید.

نایب رییس مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: نکته حائز اهمیت این است که ضروری نیست فقط دو برابر تعداد مورد نیاز معرفی شود، بلکه می‌تواند بیش از دو برابر معرفی شود و فکر نمی‌کنم آیین‌نامه ایرادی داشته باشد.

او با اشاره به این‌که نماینده رودسر عملکرد کمیسیون اقتصادی را زیرسوال برده است، از رییس این کمیسیون درخواست کرد درصورت که توضیحاتی دارد، به صحن ارائه کند.

ابراهیمی: در کمیسیون، شورای نگهبان نداریم که صلاحیت افراد را تایید کنیم!

بر این اساس، محمدرضا پورابراهیمی در پاسخ به صحبت‌های عباسی، گفت: باتوجه به این‌که از صبح چندین بار این بحث مطرح شده، اجازه دهید توضیحات خود را مطرح کنم. بنابر آیین‌نامه داخلی مجلس، کلیه نمایندگانی که برای عضویت در مجامع و شوراها تمایل دارند، باید در زمان مشخص شده، اسامی خود را به کمیسیون اعلام کنند.

رییس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی یادآور شد: بنابر برنامه زمان‌بندی، دوستان مراجعه کردند و ما نیز بنابر وظیفه خود ثبت‌نام را انجام دادیم. تاریخ مقرر در برگزاری جلسه از طریق چاپ دستور کار کمیسیون به اطلاع عزیزان می‌رساند و هیچ جای آیین‌نامه اشاره نشده که کمیسیون باید برای نامزدهای عضویت در مجامع دعوت‌نامه بدهد.

او با بیان این‌که کمیسیون اقتصادی بنابر آیین‌نامه عمل کرده است، گفت: آقای لاریجانی درباره سنجش صلاحیت نامزدها صحبت کردند اما واقعیت این است که ما در کمیسیون شورای نگهبان نداریم که صلاحیت افراد را بررسی کنیم و تنها ابزار ما همین رای و رای‌گیری است.

پورابراهیمی اضافه کرد: در رای‌گیری که انجام شده، آقای عباسی حضور پیدا نکرده‌اند اما امروز می‌گویند آیین‌نامه اصلاح شود. من مشکلی با اصلاح آیین‌نامه ندارم اما بنابر آیین‌نامه فعلی هیچ‌گونه تخطی انجام نشده است و نتیجه را از بالاترین رای تا انتها اعلام کردیم و برادر بزرگوارمان، جناب آقای عباسی در رای‌گیری شورای عالی بیمه تنها یک رای آوردند و در شورای عالی اقتصاد هم هیچ رایی به دست نیاورده‌اند. بنابر این فکر می‌کنم تذکر ایشان به هیچ وجه وارد نباشد.

پایان راند دوم درگیری لفظی دو نماینده اصولگرا با سوت مطهری

علی مطهری در پایان راند دوم این درگیری لفظی که راند نخست آن، دقایقی پیش و در زمانی که هنوز علی لاریجانی ریاست جلسه علنی را برعهده داشت، آغاز شده بود، بلاخره این بحث بی‌نتیجه را پایان داد و گفت: اگر کسی از داوطلبان در رای‌گیری شرکت نکرده باشد، کمیسیون باید رای‌گیری خود را انجام دهد و آقای پورابراهیمی می‌فرمایند که این رای‌گیری انجام شده است. بنابر این خواهش می‌کنم بیش از این، بحث را ادامه ندهید.

tel final1

Share