وقتی مهران غفوریان روی سر همسرش پتو می‌اندازد و عکس می گیرد

مهران غفوریان بازیگر سینما و تلویزیون که تصویر خودش و همسرش در میان تصاویر یالثارات منتشر شده بود، شب گذشته با انتشار تصویری از خودش در حال که بر روی سر همسرش یک پتو انداخته بود، این پرسش را مطرح کرده بود که «آیا این پوشش تحریک آمیز نیست؟» و بدین شکل اعتراض خود را نسبت به این توهین مطرح کرده بود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا پس از گزارش عجیب یکی از نشریات درباره نحوه پوشش هنرمندان در جشنی سینمایی و نسبت دادن تعبیری دارای حد به گروهی از هنرمندان با استفاده از یک لفظ خاص، گروهی از سینماگر درصدد برآمده‌اند تا با تشکیل کمیته‌ای در موارد مشابه اقدام به پیگیری حقوقی نمایند و برای چنین حملات پرسابقه‌ای ایجاد هزینه نمایند.

تابناک با این مقدمه نوشت:  نشریه «یالثارات» پس از چندین بار توقیف در دی ماه ۱۳۹۴ از سوی هیات نظارت بر مطبوعات لغو مجوز شد و پرونده این رسانه برای رسیدگی به قوه قضاییه ارجاء داده شد اما در مسیر قضایی و پیش از رسیدگی به پرونده، «دستور موقت» انتشار این نشریه از سوی مقام قضایی صادر شد و این نشریه به کده‌های روزنامه فروشی بازگشت.

یالثارات این بار با ادبیاتی به مراتب تندتر فعالیتش را از سر گرفت و اوج این گفتار نامتعارف در آخرین شماره این نشریه در مواجهه و نقد یک جشنِ خصوصیِ سینمایی نمود عینی یافت. این نشریه با انتشار شماری از تصاویر جشن حافظ که توسط علی معلم برگزار می‌شود، این تعبیر را در میانه تصاویر به کار برد: «دیوث کیست؟!» (با عرض پوزش از مخاطبان به دلیل تکرار این لفظ)

۶۱۷۲۴۶_۳۲۴

یالثارات با استناد به احادیثی از پیامبر و ائمه اطهار از جمله این حدیث از رسول گرامی اسلامی: «رسول هرمردی که زنش خود را آرایش کند و با آن حالت از منزل بیرون آید، آن مرد دیوث می‌باشد.»، چنین جمع بندی کرده که هنرمندان حاضر در این جشن که پوشش درستی ندارند، مشمول آن لفظ هستند. سوای بحث فقهی، حقوقی و قضایی که استفاده از این لفظ بدون اثبات اصل معنی دارای حد است، اساساً این نوع انتقاد هیچ‌گاه کارکرد مثبتی نداشته است.

از روز گذشته نیز علاوه بر سینماگران، برخی رسانه‌های اصول‌گرا نیز نسبت به این نوع ادبیات نقد، واکنش‌هایی را داشته‌اند و در واقع این نوع نقد، یک دفاع بد از حجاب تلقی می‌شود که با تکیه بر سوابق، می‌توان با اطمینان گفت تنها اثری معکوس خواهد داشت. گروهی از هنرمندان نیز به این ادبیات واکنش نشان دادند و از جمله آنها، علی معلم مدیر جشن حافظ بود که خواستار موضع‌گیری خانه سینما شد.

همچنین مهران غفوریان بازیگر سینما و تلویزیون که تصویر خودش و همسرش در میان تصاویر یالثارات منتشر شده بود، شب گذشته با انتشار تصویری از خودش در حال که بر روی سر همسرش یک پتو انداخته بود، این پرسش را مطرح کرده بود که «آیا این پوشش تحریک آمیز نیست؟» و بدین شکل اعتراض خود را نسبت به این توهین مطرح کرده بود.

۶۱۷۲۴۷_۹۰۰

اگرچه به روال سایر وقایع سینمایی، هیات مدیره خانه سینما هنوز موضع‌گیری در این زمینه نداشته اما شنیده‌های «تابناک» حکایت از آن دارد که گروهی از سینماگران برای مقابله با توهین‌ها قصد دارند کمیته تشکیل دهند و از روز گذشته با برخی سینماگران درباره این کمیته و نوع واکنش این کمیته بحث‌هایی مطرح شده است.

بر اساس این طرح گروهی از سینماگران در قالب یک کمیته به نمایندگی از سینماگران در مواردی که حاوی توهین به گروهی از سینماگران یا کلیت سینماگران باشد، پیگیری حقوقی خواهند داشت و رویه سال‌های اخیر که توهین به سینماگران فاقد هزینه‌های قانونی بود، تغییر می‌کند. باید دید پس از گفت و شنودهای خصوصی، تشکیل این کمیته به سرانجام می‌رسد یا در حد بحث و تبادل نظر باقی می‌ماند.

تلاش برای تشکیل این کمیته در واکنش به انفعال هیات مدیره و مدیریت خانه سینما در حوادث متعددی مشابه و همچنین در وقایع صنفی است. هیات مدیره خانه سینما در طول چند سال اخیر تقریباً در هیچ مناقشه‌ای، اطلاعیه یا بیانیه‌ای در حمایت از سینماگران منتشر نکرده و برخی از سینماگران نسبت به انفعال مدیریت خانه سینما، گلایه‌مندند.

tel final1

Share