در دیدار استاندار گیلان با سفیر جمهوری اسلامی ایران در روسیه مطرح شد:

نجفی: تقاضای همکاری مقامات آستراخان برای ارتباط بیشتر با منطقه آزاد انزلی/ظرفیت بنادر گیلان به ۴۰ میلیون تن خواهد رسید/ سنایی: استاندار گیلان انگیزه خوبی برای توسعه‌ی روابط تجاری با روسیه دارد

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا ،استاندار گیلان صبح امروز با توقفی کوتاه در مسکو با سفیر کشورمان در روسیه دیدار کرد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا ،نجفی در این دیدار با قدردانی از تلاشهای سفارت جمهوری اسلامی ایران و بخش خصوصی برای گسترش و تسهیل روابط گیلان و آستراخان گفت: خوشبختانه روابط ۲ کشور رو به گسترش است.

photo_2009-08-20_02-22-14وی به سفر پیش روی خود به آستراخان اشاره کرد و افزود: تعهدات کشورمان در آستراخان که از گذشته جزء موارد درخواستی آستراخان بود، در دوسال اخیر همانند مجسمه ی عمرخیام و سرای تجاری ایرانیان توسط گیلان محقق شده است.

وی گفت: پرواز تهران به آستراخان نیز از موارد مورد علاقه ی ۲ طرف بود که در دولت تدبیر و امید مجدداً شکل گرفت.

نماینده عالی دولت در گیلان خاطرنشان کرد: سازمان توسعه تجارت برای حمایت از تسهیل مراودات تجاری دو کشور، برای پرواز آستراخان – تهران و بالعکس در شروع این پروازها یارانه قرار داد.

وی با اشاره به تقاضای همکاری مقامات آستراخان برای ارتباط بیشتر با منطقه آزاد انزلی گفت: با توجه به شکل گیری منطقه آزاد در لوتوس آستراخان تجارب گیلان در اختیارشان قرار می گیرد.

استاندار گیلان به گسترش ظرفیت بنادر گیلان برای توسعه روابط با روسیه و کشورهای حاشیه دریای خزر اشاره کرد و گفت: با اجرای طرح های توسعه ای در بندرانزلی و ساخت مجتمع بندری کاسپین ظرفیت بنادر گیلان به ۴۰ میلیون تن خواهد رسید.

نجفی با اشاره به تشکیل کمیته پشتیبانی لجستیک برای کاهش هزینه های صادرات تجار گیلانی به روسیه براساس مصوبه شورای گفتگو افزود: تلاش هایی در این زمینه به سرپرستی معاونت اقتصادی و توسعه ی منابع استانداری با تشکیل کمیته ای شروع شده است.

در این دیدار سفیر ایران در روسیه ساخت مجسمه عمر خیام و آغاز ساخت سرای تجاری ایرانیان در آستراخان را در توسعه ی مناسبات با روسیه موثر عنوان کرد و گفت: پیشینه ی تاریخی روابط ایران و روسیه حاکی از نقش آستراخان در روابط با ایران دارد.

وی با اشاره به تلاش های استان گیلان در گسترش روابط با ایران و روسیه گفت: پرده برداری از مجسمه عمر خیام و ساخت سرای تجاری توسط گیلان قابل تحسین است.

سنایی خاطرنشان کرد: استاندار گیلان انگیزه خوبی برای توسعه ی روابط تجاری با روسیه دارد و باید از این فرصت برای ساماندهی سرمایه گذاری دو استان استفاده کنیم.

وی افزود: مجموعه ی مبادلات تجاری ایران و روسیه در ۶ ماهه نخست میلادی حدود ۷۰ درصد افزایش یافته است.

مهدی سنایی خاطرنشان کرد: ظرفیت گسترش روابط ایران و روسیه به رغم اینکه بهبود یافته است اما باز هم می توانیم بیشتر از این افزایش دهیم.

وی با بیان اینکه در چندسال گذشته هفته ای ۳ پرواز بین روسیه و ایران انجام می گرفت گفت: هم اکنون این تعداد پروازها به هفته ای ۱۸ پرواز منظم بدون احتساب پروازهای چارتر افزایش یافته است.

سفیر ایران در روسیه افزود: این اقدام در چارچوب اراده سران دو کشور است که گسترش روابط را نشان می دهد.

نجفی عصر امروز مسکو را به مقصد آستراخان ترک می کند.

این سفر در راستای توسعه مناسبات تجاری ایران و روسیه انجام می شود که پرده برداری از تندیس عمر خیام نیشابوری در پارک دانشجو روبروی دانشگاه دولتی آستراخان به عنوان نماد دوستی کشور ایران توسط استانداران گیلان و آستراخان از برنامه های این سفر است.

ملاقات با استاندار آستراخان ،سخنرانی در همایش تجار ایران و روسیه، پیگیری توافقات گذشته از جمله در زمینه های کاهش تعرفه های گمرکی ، بازدید از مرکز در حال ساخت سرای تجاری ایرانیان و بازدید از چند مرکز اقتصادی ، مراکز کشتیرانی ، بنادر و پیگیری تفاهمات افزایش خطوط هوایی، زمینی و دریایی از دیگر برنامه های این سفر دو روزه استاندار گیلان خواهد بود.

استاندار آستراخان ماه گذشته با ارسال نامه ای از محمدعلی نجفی استاندار گیلان برای سفر به این استان دعوت کرده بود.

شهر بندری آستراخان در جنوب غربی بخش اروپایی روسیه بدلیل قرار داشتن در دهانه ورودی رودخانه ولگا به دریای خزر یک شاهراه آبی و زمینی به شمار می آید و هم اکنون با حضور ۲۰۰ شرکت ایرانی به کانون تمرکز تجارت و بازرگانی در جنوب روسیه تبدیل شده است.

استاندار گیلان غروب چهارشنبه وارد آستراخان روسیه می شود و ظهر جمعه آستراخان را به مقصد تهران ترک می کند.

tel final1

Share